1pabloo Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 har en TSM MT 87 kan inte så mycket om mickar, är den verkligen bra? tycks mig ha problem med akustiska inspelningar och dylikt har läst och läst här på forumet och namn som ideligen dyker upp är t.ex. RØDE NT1000. Den kostar på jam runt 2500. På 4sound finns även Sontronics STC-2 i samma prisklass. har även checkat claes testsida , den e bra! men hittade inga RØDE där dock 😉 Skulle det vara värt att uppgradera till någon annan mick i denna prisklass t.ex. NT1000? Är Studio Projects B1 kanske ett trappsteg bättre? Ska ha micken till sång och akustisk gitarr framför allt, men en allround mick är ju att föredra hjälp!och tack
Hans Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 (redigerat) Har själv haft en TSM MT87 och det är väl inget större fel på den för 695:-, min kompis hade också en men nu har han köpt en Oktava MK319 istället - grym mikrofon! En helt annan klass än TSM MT87, bättre på allt. Kostar 1495:- hos Claes... om han har några kvar till det priset så, KÖP! Redigerat 24 januari 2006 av Hans
classic Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Har själv haft en TSM MT87 och det är väl inget större fel på den för 695:-, min kompis hade också en men nu har han köpt en Oktava MK319 istället - grym mikrofon! En helt annan klass än TSM MT87, bättre på allt. Kostar 1495:- hos Claes... om han har några kvar till det priset så, KÖP! Nej, Oktava MK319 är ingen grym mikrofon, däremot en hygglig allround. En AKG C12 eller Neuman U47 är en grym mikrofon. 😲
Hans Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 (redigerat) Jo, sett till priset 1495:- pucko 😲! Men visst M147/U87 för +20,000 kr/st är ngt bättre ja! Redigerat 24 januari 2006 av Hans
Claes Holmerup Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 (redigerat) Priset säger faktiskt inte allt... En U87 ÄR inte tveklöst bäst i alla situationer (även om de brukar vara bra till mycket), utan en mic för en tusenlapp kan mycket väl passa bättre ljudmässigt i vissa lägen... 😄 Det finns även folk som medvetet väljer Oktava MC012 före Neumann KM84/184 - trots att de har råd med Neumann... 😉 Tyvärr är det dåligt med Röde på testsiten (finns bara två modeller). Jag ska försöka bättra mig på den punkten. 🙂 Redigerat 24 januari 2006 av Claes
1pabloo Postat 25 januari 2006 Trådstartare Postat 25 januari 2006 men blir det inte mycket bättre då ifall jag köper en RODE NT1000? då har jag klättrat en och en halv tusenlapp ungefär, kommer det bli stor skillnad?
android Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 (redigerat) Vi körde med en NT1000 tidigare och använder nu (när vi flyttat från kompisen med Röde-micken) en TSM MT87s... Visst skillnaden är rätt så stor, men i mina öron inte 1500kr-stor. Jag skulle nog snarare lägga lite pengar på en bra mickpreamp. Fast självklart beror det ju på vad man spelar in: MT87an funkar rätt så bra på sångerskans röst... Edit: Och inspelnings/mixningskunskaper är ju enormt viktiga... Själva grundljudet lät bättre med NT1000, men nu ett par år av övning senare så är det slutliga sångljudet, trots sämre mikrofon, mycket bättre! Redigerat 25 januari 2006 av android
1pabloo Postat 25 januari 2006 Trådstartare Postat 25 januari 2006 (redigerat) aaa, nej, precis, 1500 spänn är ju lixom inga stora summor. tack för ledtrådar men, är det inte bättre att inrikta sig på en mick som är väldigt rak och inte har "artificiellt boostade högfrekvenser för att göra dem mer luftiga", som STC-2, ingen som testat den? eller RØDE NT2-A?? Redigerat 25 januari 2006 av 1pabloo
classic Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Jo, sett till priset 1495:- pucko 😆! Men visst M147/U87 för +20,000 kr/st är ngt bättre ja! Pucko kan du ju vara själv 😆 Att den är bra för det priset är ju en annan sak. Att säga att det är en grym mick är att ta i. Att använda superlativ på medelmåttiga grejer förvillar bara 😆
trombonisten Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 MT87 kanske inte är världens bästa mick. Men den är definitivt tillräckligt bra för att man skall kunna göra bra inspelningar. Nästa steg kommer att kosta pengar, men det finns inget som säger att en mick för 10.000 eller 100.000 kronor kommer att bli så särskilt mycket bättre. Mitt förslag är två saker: - först se hur långt du kan komma med den mick du har - samtidigt, be att få prova lite olika mickar för att se vad skillnaden består i (Köp inget än). Saker att prova för att få ut så bra ljud som möjligt är: - titta på akustiken i rummet där du spelare in. Som extremexempel, sitter du i ett 2x2 meter rum med bara betongväggar så kommer det låta just så. Dvs låda. Ingen mick i världen kan ändra på det. - prova att hänga upp täcken eller överkast runt inspelningsplatsen för att skärma av rummet. Tjocka textilier är en bra början. Det kanske ser fånigt ut, men du kommer märka skillnaden. - prova olika placeringar av mikrofonen. Först när du provat alla 57 posititioner som man kan micka in gitarr med en mick kan du säga vilken som är bäst (antagligen finns det fler än 57 sätt, jag kan bara på snabb hand räkna upp så många). - hitta en kompis som också är intresserad av ljudinspelning. Lär av varandra om möjligt. Nå, snabba ryck, men i korthet är det inte säkert att micken är det som gör att det inte låter som du vill. GUnnar
rainydays Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 som trumbonisten sa. det är inte världens bästa mic, men det går att göra bra inspelningar med den. det hänger nog snarare på förutsättningar och kunskaper än micen. det ska inte låta illa om du micar med den, däremot kan det låta lite bättre med en dyrare mic.
1pabloo Postat 26 januari 2006 Trådstartare Postat 26 januari 2006 Mitt förslag är två saker: - först se hur långt du kan komma med den mick du har - samtidigt, be att få prova lite olika mickar för att se vad skillnaden består i (Köp inget än). Saker att prova för att få ut så bra ljud som möjligt är: - titta på akustiken i rummet där du spelare in. Som extremexempel, sitter du i ett 2x2 meter rum med bara betongväggar så kommer det låta just så. Dvs låda. Ingen mick i världen kan ändra på det. - prova att hänga upp täcken eller överkast runt inspelningsplatsen för att skärma av rummet. Tjocka textilier är en bra början. Det kanske ser fånigt ut, men du kommer märka skillnaden. - prova olika placeringar av mikrofonen. Först när du provat alla 57 posititioner som man kan micka in gitarr med en mick kan du säga vilken som är bäst (antagligen finns det fler än 57 sätt, jag kan bara på snabb hand räkna upp så många). - hitta en kompis som också är intresserad av ljudinspelning. Lär av varandra om möjligt. asså, precis sånna där svar ja gillar , tack så mycket! 😄 å tack alla andra åxå! hittade en polare som har en nt-2a nu som ja ska låna och kolla skillnaden med, det är nog en bra början. mitt rum e på kanske 30 kvadrat som ja spelar in i, har inga textiler eller dylikt, kanske är nåt att satsa på???? har dock haft myyycket problem me inspelning av akustisk gitarr ,prövat en massa, men d slutar alltid med att man sitter å eq:ar sönder materialet. känns som det beror på att själva inspelningen (bla micken) sabbar allt från starten. oh jisses, va mysigt d skulle va me en inspelningskompis, särskilt eftersom ja själv tycker d e tråkigt å spela in, helst skulle man vilja ha en guldknapp som bara gör att allt låter som man vill - eller en egen liten producent!!
rainydays Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 har dock haft myyycket problem me inspelning av akustisk gitarr ,prövat en massa, men d slutar alltid med att man sitter å eq:ar sönder materialet. känns som det beror på att själva inspelningen (bla micken) sabbar allt från starten. Ja akustisk gitarr är ju inte det enklaste att få att låta bra tycker jag. Men det som spelar in mest där är ju placeringen av micen och rummet. Sen gör ju givetvis mic och preamp skillnad, men det är ändå inte det vesentliga. Hur micar du upp gitarren? Att sätta micen rakt framför hålet brukar inte vara någon höjdare tex.
rainydays Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Om gitarren har en hyffsad inbyggd mic så kan det även vara en idé att testa den ihop med TSM-micen med, det kan rädda ljudet en aning ibland, speciellt om inte gitarren låter jättebra till att börja med.
Altzi Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Jag tror att det har mycket att göra med vilken typ av musik man spelar in. Jag sjunger (skriker) ganska starkt och väldigt nära i min skräpmikrofon, det funkar förvånansvärt bra med tanke på priset 795:- inkl shock-mount. Sedan har nog rummet större betydelse ju längre ifrån micken du sjunger, jag använder en "clownnäsa" när jag sjunger vilket gör att jag kommer nära micken. Detta skapar en bashöjning (proximityeffekt) som ibland är oönskad men ibland kan ge lite värme 🙂 Däremot så brusar ju min mic ganska påtagligt men så som jag gapar har det mindre betydelse 😄 Skall dock investera i en ny mic runt 4000:- klassen
1pabloo Postat 26 januari 2006 Trådstartare Postat 26 januari 2006 Ja akustisk gitarr är ju inte det enklaste att få att låta bra tycker jag. Men det som spelar in mest där är ju placeringen av micen och rummet. Sen gör ju givetvis mic och preamp skillnad, men det är ändå inte det vesentliga.Hur micar du upp gitarren? Att sätta micen rakt framför hålet brukar inte vara någon höjdare tex. sant sant prövade d mesta, läste rätt mycke åxå, men fick det aldrig klockrent, det blev alltid nån kompromiss - och det är ju två halvdana lösningar som blir till ett enda stort fel 😉 har du några bra sätt som funkar för dig? vart i rummet ska man sitta då ungefär? har ett kvadratiskt rum på 30 kvadratmeter..
MusicGene Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 det finns fler trådar om detta. Läs dom, där står mycket matnyttigt (bl.a från trombonisten).
Signert Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Ja akustisk gitarr är ju inte det enklaste att få att låta bra tycker jag. Men det som spelar in mest där är ju placeringen av micen och rummet. Sen gör ju givetvis mic och preamp skillnad, men det är ändå inte det vesentliga. Hur micar du upp gitarren? Att sätta micen rakt framför hålet brukar inte vara någon höjdare tex. sant sant prövade d mesta, läste rätt mycke åxå, men fick det aldrig klockrent, det blev alltid nån kompromiss - och det är ju två halvdana lösningar som blir till ett enda stort fel 😆 har du några bra sätt som funkar för dig? vart i rummet ska man sitta då ungefär? har ett kvadratiskt rum på 30 kvadratmeter.. En intressant fråga är: vad har du för gitarr?
1pabloo Postat 26 januari 2006 Trådstartare Postat 26 januari 2006 En intressant fråga är: vad har du för gitarr? fenderguirra akustisk, den funkar, å sen en elfender strata åxå som åxå duger
android Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Sedan har nog rummet större betydelse ju längre ifrån micken du sjunger, jag använder en "clownnäsa" när jag sjunger vilket gör att jag kommer nära micken.Detta skapar en bashöjning (proximityeffekt) som ibland är oönskad men ibland kan ge lite värme 😆 Du vet om att ett sånt där vindskydd inte är särskilt bra för ljudet, va? Det tar bl.a. bort en del diskant...
Mutz Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Varför inte en tsm mt-47 låter bättre en röde 1000 tycker jag och kan köpas för 1995 tror jag.
1pabloo Postat 5 februari 2006 Trådstartare Postat 5 februari 2006 nu köpte ja en röde nt2-a , den funkar riktigt bra!!! har dock en massa inställningar direkt på micken som ja undrar om d e nå idé att pilla på 🙂
mornel Postat 5 februari 2006 Postat 5 februari 2006 nu köpte ja en röde nt2-a , den funkar riktigt bra!!!har dock en massa inställningar direkt på micken som ja undrar om d e nå idé att pilla på 🙂 Heh, skruva och lyssna. Det skadar ju inte att testa alla inställningar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.