emelpee Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 * LÅTNAMN: Vinterfrossa * ARTIST/GRUPP: Emelpee * GENRE: Hiphop * LÅTLÄNGD: 2:58 * KOMPOSITÖR: Jag * PRODUCENT: Jag * EV. MEDVERKANDE: Jag & jag * INSPELNINGSÅR: 2006 * FORMAT: mp3 * STORLEK: 4,37 megabyte) * STATUS: Skiss * LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag --- Så. Förut har jag alltid samplat och på mina sista låtar (bland annat min EP) blev det att jag samplade melodier rakt av. Jag ville liksom ha dendär riktiga känslan om att det var spelat och inte uppklippt osv. (Tröttnade på hiphop i samma veva^^) Nu har jag som projektarbete i skolan att spela in en skiva. Då beslutade jag fast i att skita i samplingar och greppa min lilla gitarr och mitt midiklaviatur och börja kämpa på. Jag kan dock inget om melodiuppbyggnad, kan inte spela gitarr, kan inte spela klaviatur. Kan typ ingen musikteori och är aningen tondöv ^^ (Inte fan ska sånna småsaker stoppa en) Just därför är jag behov av feedback på denna första jag lyckats åstadkomma. Det jag själv kan säga att jag inte är nöjd med gitarren. Försökt en del olika sätt att spela in på och mixningssätt men inte riktigt fått till det. (Den är dessutom otajt men det problemet vet jag ju hur man löser:P) I slutändan ska det till 2 verser rap. Refräng vet jag inte hur det blir med. Inte kommit på något där så idéer välkomnas gärna! Jag skulle med andra ord ha kritik på allt. Det blir mycket nytt för mig iochmed detta liksom. Komma på melodier, inspelning av gitarr (och eventuellt andra instrument framöver) osv Mycket text för en liten sak. Hoppas ni stod ut 🙂
Cloudsurfer Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 för mig låter det som beat/bas/gitarr alá Looptroop, låter snyggt. Basen kanske är lite väl hög. Pianot låter bra. Overall tycker jag det låter nice, med lite sång på detta hade det var kanon 😆
emelpee Postat 24 januari 2006 Trådstartare Postat 24 januari 2006 oh tack:) Angående basen så jovisst, kanske. Blir nog nogrannare mixad när rappen och allt är inspelad också.
emelpee Postat 25 januari 2006 Trådstartare Postat 25 januari 2006 Med 40 visningar borde iaf någon kunna slänga in lite kritik!?
mornel Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Fina harmonier och sådär, men väldigt oorginellt och extremt otight 😛 Det är bara att öva, öva och öva.
Signert Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Guran låter faktiskt inte så bra. Vad är det för gitarr?
emelpee Postat 25 januari 2006 Trådstartare Postat 25 januari 2006 Fina harmonier och sådär, men väldigt oorginellt och extremt otight 😛 Det är bara att öva, öva och öva. Kan nog hålla med. Har extremt svårt att spela gitarr tajt, särskilt när jag ska spela i takt tillsammans med hörlurar :/ Men så har jag bara spelat i 1-2 månader kanske. Med lite (mycket) övning lyckas jag nog dock med både originalitet och tightheten =)
emelpee Postat 25 januari 2006 Trådstartare Postat 25 januari 2006 Guran låter faktiskt inte så bra. Vad är det för gitarr? jadu. Det är en Cataluña. Kostar väl typ 500 kronor ny eller nåt. 😛 Plus att jag spelar dåligt och inte är riktigt haj på inspelningstekniken än.
mornel Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Fina harmonier och sådär, men väldigt oorginellt och extremt otight 😛 Det är bara att öva, öva och öva. Kan nog hålla med. Har extremt svårt att spela gitarr tajt, särskilt när jag ska spela i takt tillsammans med hörlurar :/ Men så har jag bara spelat i 1-2 månader kanske. Med lite (mycket) övning lyckas jag nog dock med både originalitet och tightheten =) Absolut! Det är verkligen inte talanglöst, och jag tror att om du övar kan du göra en hel del riktigt bra grejor. Öva på att spela till ett trumbeat när du spelar gitarr och trumma på knäna när du lyssnar på musik så ska du se att det snart kommer.
emelpee Postat 25 januari 2006 Trådstartare Postat 25 januari 2006 Absolut! Det är verkligen inte talanglöst, och jag tror att om du övar kan du göra en hel del riktigt bra grejor. Öva på att spela till ett trumbeat när du spelar gitarr och trumma på knäna när du lyssnar på musik så ska du se att det snart kommer. ja. Grejen är att jag inte har problem med taktkänslan annars. Men just gitarr har jag svårt. Beror nog på att jag är så himla fokuserad på att trycka ner rätt strängar och inte göra fel som jag inte riktigt lyssnar på takten men men. Det kommer snart det också =)
Signert Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Guran låter faktiskt inte så bra. Vad är det för gitarr? jadu. Det är en Cataluña. Kostar väl typ 500 kronor ny eller nåt. Plus att jag spelar dåligt och inte är riktigt haj på inspelningstekniken än. Då har du nog svårt att få ett bra sound. Låna en bättre gitarr och prova. Men självklart sitter mycket i din egen teknik. Lycka till! 🙂
Signert Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Trummorna känns rätt tröttsamma också. Kanske slänga på en "rak" percussion (tamburin, shaker, eller nåt) eftersom du inte ligger rakt med hihaten?
emelpee Postat 25 januari 2006 Trådstartare Postat 25 januari 2006 jo. Lär väl inte få överdrivet bra ljud med den gitarren. Den låter inte särskilt bra tyvärr. Får dock försöka klara mig med den ändå, om jag inte känner att jag verkligen måste ha mycket bättre ljud=) Trummorna är väldigt enkla. 1 bar som går om och om igen, förutom att crashen inte kommer varje ny bar. Det fanns en ganska bra tanke bakom detta från första början, men jag börjar ogilla enformigheten mer och mer så jag ska nog fixa blandannat en rak percussion av nåt slag=)
nurfen Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Alltså. Låten är skön tycker jag.. Enda kruxet är ju att basen ligger för högt och att det låter som en ADHD-unge lirat gitarr 😆 På med massa röster på det här! 😄
Danny Cort (oregistrerad) Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Fortsätt sampla. Du gör det jättebra.
Signert Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Fortsätt sampla. Du gör det jättebra. Och fortsätt spela gitarr och klaviatur! Du går ju fortfarande i skolan, för bövelen, det är ju bara att ösa på! På pantauktioner kan man för övrigt ofta fynda gitarrer. Den enes död den andres bröd...
emelpee Postat 26 januari 2006 Trådstartare Postat 26 januari 2006 Fortsätt sampla. Du gör det jättebra. ja, alltså grejen är att när jag samplar så blir det ju att jag snor rakt av eftersom jag vill ha dendär känslan av att det är spelat och inte samplat och det är lite trist att göra det så =) Men jag kommer nog fortsätta att sampla när jag gör beats som jag själv inte ska ha. (såvidare inte jag kommer bli kass på att spela själv för då kanske jag får återvända igen:P)
FredrikMikaelsson Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Ja otight var ordet! Jobba med det först o främst!
jojo278 Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 tja jag gillar låten, men tycker att trummorna kunde låta lite mindre midi och sen så var det gitarren som jag tyckte inte var i takt med hela låten men som sagt öva, hitta lite bättre trummljud så kommer den här att smälla!!! mvh johannes
emelpee Postat 28 januari 2006 Trådstartare Postat 28 januari 2006 tjajag gillar låten, men tycker att trummorna kunde låta lite mindre midi och sen så var det gitarren som jag tyckte inte var i takt med hela låten men som sagt öva, hitta lite bättre trummljud så kommer den här att smälla!!! mvh johannes ah. Trummorna är väldigt enformiga har jag kommit fram till så jag ska ändra om de helt. Eventuellt att jag byter ljud då också. Har en hel del bra trumljud så det är egentligen inget problem. Gitarr är dock ett större problem. Är helt enkelt jävligt otajt på att spela gitarr. Men spelar jag bara in 500 gånger så borde ju någon tillslut vara helt i takt ^^ haha. Skönt att så många diggar själva idéen med låten för det var just låtskrivandet jag var osäker på =)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.