Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

bärbara datorers håddiskar snurrar ju oftast på 5400rpm om jag inte minns fel pågrund av att datorn skulle bli för varm om hårddisken fick jobba snabbare

vilket skulle kräva större fläktar vilket skulle göra datorn helt klart mindre bärbar:/

hur som helst, om du jobbar med loopar eller bara väldigt mycket med audio. alltså så att hårddisken hela tiden måste hämta information hur mycket klarar en hd på 5400rpm i jämförelse mot en stationär dator.

för jag har tänkt att köpa en bärbar eller kanske också en ny imac till sommaren och båda har ju långsammare hårddiskar. Så ni som jobbar på liknande datorer hur många audiospår klarar er dator av i 16bitar 44.1khz innan den ger upp

för så länge ni inte har några effekter eller eq på i era prog så ska väl inget annat spela in?

Annons
Postat

Min hårddisk som sitter i en iBook G4 14" snurrar i 4200rpm och jag klarar utan problem över tjugo ljudspår i Logic Express.

Postat

där ser man, Vilka andra faktorer än rpm spelar roll på en hårddisk? är dålig på detta men, kan det inte finnas olika många läshuvuden tex?

Postat

På den första PC:n jag satte ihop för att köra musik med (när jag bytte från Atari för 8-9 år sedan eller något...), var en 5400RPM IDE-disk - och den klarade att spela upp 50 samtidiga audiospår. Körde man några pluggar också, så blev det snabbt sämre, men ändå... 🙂 Dagens UDMA- och S-ATA-diskar är betydligt snabbare.

Större cacheminne gör mest nytta om man har mycket småfiler, om jag har förstått det rätt. Med enbart långa audiospår, spelar det då ingen större roll vilken storlek man har på cacheminnet - men om man använder disken för att spela upp samplingsbibliotek, kan det ha stor betydelse. Numera kostar det dock i princip inget extra med 8MB cache i stället för 2MB - så det är egentligen onödigt att chansa och ta mindre än 8MB...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.