Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja...

Jag tillsammans med min bror jobbar på ett album, orientalisk pop, sedan ca 1 år tillbaka. Jag gör musiken hemma med Cubase SX2 och tar med mig waven till en studio i sthlm där vi kör sång och annat live som ska till.

Nackdelen med detta är att vi bor en bra bit från sthlm vilket bidrar till att kostnaderna lätt stiger, samt att efter inspelning så får man ju alltid massor med nya idéer som oxå kostar ifall man vill åka upp igen och ändra låten lite, plus att det tar tid.

Detta har resulterat till att jag vill spela in sången hemma i lugn o ro, ändra sången i efterhand och kunna även kanske ändra nån spår om jag känner för det.

Har varit hos musikbörsen idag och fick en kort lista på vad jag behöver:

Preamp MindPrint MPEnVoice 6495:-

Monitorer KRK RoKIT RP10-S 3850:- x2

Mic Röde K2 6995:-

Själv kör jag en P4, 3.0 Ghz, 2Gb ram, 2x 120 gb hårddisk, M-audio Delta 1010LT.

Jag undrar nu om detta verkligen räcker för att det ska låta bra, riktigt bra????

Budgeten är på ca 20 000:-

Kanske finns det bättre alternativ, billigare??

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta,...

Annons
Postat

Själv kör jag en P4, 3.0 Ghz, 2Gb ram, 2x 120 gb hårddisk, M-audio Delta 1010LT.

Med dessa grejer du nämner kommer du hur långt som helst med! Det kan låta riktigt bra om du är riktigt bra! 😱

Postat

Det enda negativa med den där utrustningen blir väll att du inte kan skylla på grejerna om det låter dåligt 😕 Men du kanske skulle ha ett par schyssta hörlurar också?

Postat

Hur många kanaler ska du spela in i framtiden? Du kanske vill spela in fler och därför vill köpa en flerkanalig mik-preamp?

En-voicen (som jag själv har) är ju endast 1-kanalig.

Sen skulle jag aldrig lägga 6500:- på En-voicen, inte pga att den inte är värd det utan att jag köpte den begagnad i perfekt skick för 2200:- 😆

Men Den låter ju guld så det är absolut ingen dålig produkt! Du kan även med fördel mixa med hjälp av En-voicens EQ och kompressor eftersom dom låter skitbra 😱

När det gäller monitorerna samt mikfrofonen håller ju dessa väldigt bra klass så ifall det är endast 1 kanal som ska spelas in så är det bara att köra! (men leta En-voicen beggad för att ha råd med nåt annat kul!!!)

/Micke

Arin (oregistrerad)
Postat

Tänk på att mycket av ljudet ligger i miljön du spelar in,

så du kanske borde kolla på lite akustiska plattor eller annat också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.