Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar lite hur halion funkar.

Om jag lägger in ett eget ljud och vill sen spela en meldoi med detta ljud, hur påverkas samplingen i kvalité?

Fått höra att det inte alls är något bra sätt o arbeta på, just för att ljudet blir sämre, men så pass att man hör det kan det väll inte vara? Reverb och moddning på ljudet bör ju ändå få det ett speciellt sound.

Annons
Postat

Hmm vet inte om jag fattar vad du menar. Om du bara spelar in ett enda ljud så är det klart att kvalitén förändras om du sedan lägger det över hela keyboardet. De flesta riktigt bra samplingar utgörs av flera olika lager och varje "ton" så att säga samplas ju för sig. 😱

Postat

Jo men om jag samplar ett klang ljud för att sen kunna spela en melodi med det. Eller en röst tex.

Klart allt förlorar sin "kvalite" när man börjar mecka.

Men har man aldrig hört ljudet i sin rena form kan man ju inte sitta och säga: nej här har han gjort något så nu är kvaliten dålig.

Om jag tar min röst sampling som säger: YO! (bara ett exempel)

och spelar den sen som en melodi, lägger på reverb, delay, kanske en phase.. DU kan omöjligt säga sen att det låter dåligt?

sen beror det ju också på hur olika tonerna kommer att bli, visst det har betydelse.

Postat

Om du samplar dig själv på valfri ton så kommer tonerna ovanför succesivt börja låta som smurfar med det nedåt blir Bergatroll!

Precis som en skivspelare som spelas "för" snabbt/långsamt. Det finns inställningar som med "formant-processering" motverkar detta

fenomen men då blir istället ljudkvaliten lidande!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.