Micke H Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Tjo på er! Funderar på att köpa min första keyboard/synth (gitarrnörd som man e). Kan dock EJ särskilt mycket, och har ingen aning om var jag ska börja? För det första, vad är skillnaden mellan keyboard och synth? 😄 Så nybörjare är man, så man inte ens vet det... Alla dessa nybörjarlektioner som följer med nybörjarkeyboards, är de värda någonting alls? Jag vet hur man bildar akord, och kan skalor och sådant redan. Handlar bara om att ställa om det till keyboard antar jag... Hade tänkt använda den främst till inspelning, men jag vill inte bara ha en midi-klaviatur, vill att den ska kunna låta på egen hand också, så att jag kan öva även när jag inte har datorn på. Hur mycket den ska kosta? Tja, ingen aning faktiskt. Är det värt att spara och köpa någon dyrare variant, när jag är en sådan nybörjare? Funderar på denna, är det något att ha? Eller denna? Eller ska jag satsa på något dyrare? Tacksam för svar! 😏
hegobald Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 En personlig reflektion av mig då.. En "Keyboard" är en lite mera "leksaksbetonad" synt.. Man är ofta begränsad till de presetljud som följer med och så brukar dom vara självspelande och ha nån sorts trummaskin/sequencer inbyggd. Inget för seriösa syntare som jag då. 😉 En Synth är en ljudalstrare där man själv kan skapa/programera egna nya sound på. Många av dessa är även utrustatde med keyboard för att bli enklare att hantera. En bra kompromiss mellan "keyboard" och synt är t.ex Kurzweil k2600, Korg Triton, Roland Fantom-X etc. Eftersom man kan hitta begagnade syntar/workstation till riktigt bra priser så skulle jag nog rekomedera att du köper en sån i stället för de keyboards du länkat till.. Det är mer leksaker som man snabbt växer ur enligt min mening.. Musikbörsen brukar har bra priser på begagnade syntar.. En Kurzweil K2000 eller en Korg Triton borde du kunna hitta till hyfsat pris 😆
AndyPandy Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 En keyboard brukar ha inbyggda högtalare och fasta (ej omprogramerbara) ljud. Keyboard brukar också vara synonymt med leksak. Du får nog vad du betalar för. Betalar du 1495 kr lär du inte få kalasljud och vägda tangenter. Men å andra sidan, om du bara ska klinka lite för dig själv kanske det inte spelar någon roll. Jag skulle nog ha satsat på en begagnad synt.
Linus Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Synt? Programmerbar. Keyboard? Inte programmerbar. Högtalare? Det finns syntar med högtalare (om än ovanligt), och keyboards utan högtalare (mycket vanligt) Keyboard behöver inte vara leksak. T.ex. Yamahas svindyra elpianon är keyboard, då man har fasta ljud som inte kan programmeras om.
Micke H Postat 23 januari 2006 Trådstartare Postat 23 januari 2006 (redigerat) Jag märker att flera kallar keyboards för "leksak". Men kan man inte komma väldigt långt med de ljud som redan finns i en keyboards, speciellt när det är så många? Dessutom kan de väl användas som midi-klaviaturer och få ofantligt många fler ljud från datorn? De jag föreslagit kan väl användas om midi-klaviaturer också? Eller är det någonting jag missat? Redigerat 23 januari 2006 av Lynxo
android Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Håller med de andra om att du bör satsa på en synth istället för en keyboard. Nästa fråga du bör ställa dig är då: Hur vill jag att den ska kunna låta? -Vill du att det ska finnas pianon, gitarrer, orglar och allt möjligt i instrumentväg, eller vill du ha en synth som låter synth...? Det ena behöver nödvändigtvis inte utesluta det andra, men det är en relativt klar skillnad mellan de två grupperna.
polardark Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Rätta frågan i det här fallet är alltid: Vad vill du att instrumentet ska göra och hur vill du att det ska låta? Vill du ha nånting som låter "synt", eller vill du ha nånting som också låter som piano, fioler, osv? I det senare fallet skulle många hävda att det är ett keyboard du borde skaffa. När det gäller keyboards och syntar är ljudet väldigt viktigt. Nästan det viktigaste av allt. De flesta syntar och keyboards gör bara en eller två olika sorters ljud bra och därför är det väldigt viktigt vilket instrument du väljer. Hur många ljud ett keyboard eller en synt har, är helt irrelevant. Det viktiga är hur många användbara ljud den har. Oavsett hur många ljud instrumentet har, så brukar det vara väldigt få ljud som man kan använda praktiskt utan att det låter olämpligt. För syntar som låter "synt", så finns det tre huvudkategorier av ljud som olika instrument gör olika bra: lead, pad och bas. Jag vågar påstå att det inte finns någon enskild synt som gör alla tre kategorierna av ljud bra. Det där med keyboards och syntar är en snårig djungel, och alla tillverkare vill påstå att just deras instrument är det bästa på marknaden och är bra på precis allt. En synt är aldrig "tillräckligt bra" på en sak. Antingen är den bra eller dålig. Om du är ute efter ett instrument som låter bra, överväg också att köpa nånting äldre och begagnat. De flesta keyboards har midi, så man kan koppla till datorn, antingen med USB, eller om din dator har ett MIDI-interface.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.