Micke H Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Tjo på er! Funderar på att köpa min första keyboard/synth (gitarrnörd som man e). Kan dock EJ särskilt mycket, och har ingen aning om var jag ska börja? För det första, vad är skillnaden mellan keyboard och synth? 😄 Så nybörjare är man, så man inte ens vet det... Alla dessa nybörjarlektioner som följer med nybörjarkeyboards, är de värda någonting alls? Jag vet hur man bildar akord, och kan skalor och sådant redan. Handlar bara om att ställa om det till keyboard antar jag... Hade tänkt använda den främst till inspelning, men jag vill inte bara ha en midi-klaviatur, vill att den ska kunna låta på egen hand också, så att jag kan öva även när jag inte har datorn på. Hur mycket den ska kosta? Tja, ingen aning faktiskt. Är det värt att spara och köpa någon dyrare variant, när jag är en sådan nybörjare? Funderar på denna, är det något att ha? Eller denna? Eller ska jag satsa på något dyrare? Tacksam för svar! 😏
hegobald Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 En personlig reflektion av mig då.. En "Keyboard" är en lite mera "leksaksbetonad" synt.. Man är ofta begränsad till de presetljud som följer med och så brukar dom vara självspelande och ha nån sorts trummaskin/sequencer inbyggd. Inget för seriösa syntare som jag då. 😉 En Synth är en ljudalstrare där man själv kan skapa/programera egna nya sound på. Många av dessa är även utrustatde med keyboard för att bli enklare att hantera. En bra kompromiss mellan "keyboard" och synt är t.ex Kurzweil k2600, Korg Triton, Roland Fantom-X etc. Eftersom man kan hitta begagnade syntar/workstation till riktigt bra priser så skulle jag nog rekomedera att du köper en sån i stället för de keyboards du länkat till.. Det är mer leksaker som man snabbt växer ur enligt min mening.. Musikbörsen brukar har bra priser på begagnade syntar.. En Kurzweil K2000 eller en Korg Triton borde du kunna hitta till hyfsat pris 😆