Buggas Postat 17 maj 2004 Postat 17 maj 2004 (redigerat) Hej! 🙂 Jag undrar över lite frågor (för de flesta kanske basic). Men jag undrar hur man får igång Midi i protools, även hur man använder en extern midikeyboard som man laddar ljud med från ProTools. En annan frågor gäller VST/RTAS, hur man använder dessa.. jag verkar inte kunna få tillgång till mina installerade pluggar (typ Sampletank o.s.v.) "Jag använder Digi001" Tackar för svar 🙂 Mvh, Tobias Redigerat 17 maj 2004 av Buggas
chrisB Postat 17 maj 2004 Postat 17 maj 2004 En annan frågor gäller VST/RTAS, hur man använder dessa.. jag verkar inte kunna få tillgång till mina installerade pluggar (typ Sampletank o.s.v.) PC? Mac? OSX? OS9.x.x? RTAS pluggarna hittar du anignen i menyn udiosuite eller i en mixer kanal. VST fungerar bara med en vst2rtas konverter program från fxpansion.com
chrisB Postat 18 maj 2004 Postat 18 maj 2004 Ok. PT tar inte VST pluggar bara RTAS. För att kunna använda VST pluggar måste du köpa en app som heter vst2rtas från fxpansion.com. Du har ett midi interface eller så använder du midi in/out frpn 001 kortet, då har du också istallerat mididrivrutinerna. skapa ett midispår - ska du använda en mjukvarusynth/sampler skapa också ett aux-spår. i midispåret så ser du en "knapp" med midi in oxh en med midi ut. härväljer du var midi kommer ifrån och vart den skall. har du en mjukvarusynth så lägger du den (precis som ett pluggin) på ditt auxspår, i midispåret hittar du då din sampler/synth. för att få midi att fungerar från ditt externa keyboard måste du ha rec intryckt på resp. midispår. låter otroligt krångligare än det är. 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.