Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

har gjort lite beats och spelat in lite vocal. Allt ligger på enskilda spår i min Akai DPS12(Digitalporta). Jag har inget effektkort i DPS12:an eller någon dator så min fråga är vad för hårdvara för överkomliga pengar bör jag kolla på för att t.ex. kunna köra en kompressor på ett spår. Eller lite reverb+kompressor på vocal-spåret.

Finns det några schyssta multieffekt enheter som kan lösa detta för mig?

Tacksam för svar.

Annons
Postat

Svåra frågor du ställer.. Överkomliga pengar.. Hur mycket är det då?

Nåja.. på http://www.vendolin.se kan man hitta en del prisvärda begagnade saker om man vet vad man söker. Multieffekt som reverb/delay/chorus är ganska enkla att hitta billiga begagnade. Alesis Qudarverb för 800 spänn är ganska ok. Zoom och Digitech gör hyfsade saker också (för pengarna). Lexicon LXP5 för 1500:- är riktigt ok också..

Kompressor blir lite svårare dock.. Svårt att hitta bra begagnade kompressorer under 1500:- men kanske Claes här på forumet kan ge tips ocm nåra.. Han har säkert några på lagret .. 😄

Postat

PS. Vendolin är nedlagt sedan ett halvår. Det är numera enbart förstasidan som fungerar; allt vidarebefodras till Annonsdirekt. Det är lite synd eftersom det känns som att utbudet minskat sedan dess 😄

Postat
PS. Vendolin är nedlagt sedan ett halvår. Det är numera enbart förstasidan som fungerar; allt vidarebefodras till Annonsdirekt. Det är lite synd eftersom det känns som att utbudet minskat sedan dess 😏

Vendolin är uppköpt av Annonsdirekt - inte nerlagt... 😄

Postat
Svåra frågor du ställer.. Överkomliga pengar.. Hur mycket är det då?

Nåja.. på http://www.vendolin.se kan man hitta en del prisvärda begagnade saker om man vet vad man söker. Multieffekt som reverb/delay/chorus är ganska enkla att hitta billiga begagnade. Alesis Qudarverb för 800 spänn är ganska ok. Zoom och Digitech gör hyfsade saker också (för pengarna). Lexicon LXP5 för 1500:- är riktigt ok också..

Kompressor blir lite svårare dock.. Svårt att hitta bra begagnade kompressorer under 1500:- men kanske Claes här på forumet kan ge tips ocm nåra.. Han har säkert några på lagret .. 😄

Begagnade kompressorer? Nej - dessvärre inget sådant på lager...

Det finns massor av kompressorer. Den jag gillar bäst till sång, är FMR RNC (Really Nice Compressor), som har ett "supernice"-mode, som är mer transparent än alla konkurrenter. Ett problem är att det ofta tar lång tid att få tag på dem... 😏

Vill man ha en "tuffare" kompressor med rörfärgning, så kan en Summit Audio TLA-50 vara melodin, men den kostar lite mer...

Som sagt, så underlättar det också att få reda på vad som är lagom pris.

Postat
PS. Vendolin är nedlagt sedan ett halvår. Det är numera enbart förstasidan som fungerar; allt vidarebefodras till Annonsdirekt. Det är lite synd eftersom det känns som att utbudet minskat sedan dess  😏

Vendolin är uppköpt av Annonsdirekt - inte nerlagt... 😄

My bad, jag var lite klumpig. Tackar för rättelsen.

Postat

Det jag absolut/minst behöver kunna göra är att komprimera dels sång dels instrument. Sedan även kunna lägga reverb på sång.

Efter att ha kollat lite i lågbudget-segmentet(Behringer, Alto) så verkar det som man kan komma undan med att lägga 1000-1500:- per enhet. Men om de produkterna är riktigt tråkiga(växer ur dom fort) så kan jag tänka mig att lägga mer direkt. T.ex. Räcker det att gå upp på nått i stil med dbx 266XL för dryga 2000:- eller behöver man ta ett större kliv?

Om jag skall spara in på någon av enheterna, vilken? (klarar man sig t.ex. med ett billigare reverb?)

Tacksam för svar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.