Jump to content
Annons

mono / stereo


_johnny_

Recommended Posts

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Vad spelar du in i mono? och vad spelar du in i stereo?

Jag måste lära mig.... så hjälp mig snälla!

Utgå från helheten.

Är där bara ak gitarr o sång?

Varför inte stereo på allt, o få med lite rumsklang om rummet låter bra.

Ett fullfjädrat band?

Mer mono, panorera ut över ljudbilden.

Sång gynnas väl väldigt sällan av stereo, om det inte är flera som sjunger.

Kommer ljudet från endast en punkt, eller från flera?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Alla ljudkällor härstammar från en enda källa. Alltså mono. Punkt!

Är en flygel en eller flera ljudkällor? Finns där bara en sträng o ingen resonanskropp som ger olika klanger beroende på var man väljer att micka/lyssna?

Är en akustisk gitarr en eller flera ljudkällor? Strängarnas anslag, resonanshålet, halsen, är det inte olika punkter som ger olika ljud?

Är ett trumset en eller flera ljudkällor?

Även om du befinner dig i ett heldämpat rum kommer olika punkter i olika instrument att producera olika beståndsdelar av instrumentets totala ljudbild.

Det är egentligen väldigt få instrument som bara har en enda ljudkälla.

En sax har t ex klockstycket (eller heter det det?) men också en del ljud som kommer från klaffarna. En marimba har en källa från varje vad-det-nu-heter-man-slår-på. En symfoniorkester har ju minst lika många ljudkällor som det finns instrumentalister. Minst.

Därmed inte sagt att man måste eller ens ska micka varje delljudkälla.

Men inse att de flesta "ljudkällor" består av flera i kombination, och ofta från lite olika position.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Men i slutmixen försöker man ju alltid få en sån läcker stereobild som möjligt, eller numera även 5 kanaligt.

eller tom 6-kanaligt (5.1 som jag tror du syftar på) eller sjukanaligt.

eller tom 9 kanaligt (7.2 som jag tror att du syftar på)

Link to comment
Dela på andra sajter

om man stoppar bomull i ena örat så blir allt mono 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men i slutmixen försöker man ju alltid få en sån läcker stereobild som möjligt, eller numera även 5 kanaligt.

eller tom 6-kanaligt (5.1 som jag tror du syftar på) eller sjukanaligt.

eller tom 9 kanaligt (7.2 som jag tror att du syftar på)

Slå mig inte om jag har helt fel nu,

Men är det inte så att 5.1 igentligen bara har 5 kanaler, och sedan "skapas" en kanal av själva avkodaren. (DTS, Dolby suround osv). Och denna kanal innehåller alla de andra kanalernas bas summerade till. Och i t.ex 7.2 så summeras all bas på kanaler pannade till höger till en egen kanal, och lika dant för vänster?

Anledning till att jag har fått för mig detta är för när man köper ett bra hemmabiapaket med stora högtalare runt om som alla har bra basåtergivning, så behöver man inte ha någon subb.

Eller är jag helt ute och cycklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

5.1 är 6 kanaler, men har du det där hemmabiopaketet med stora högtalare är det antagligen din smarta receiver som mixar ut subkanalen i dina andra högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...