Jump to content
Annons

mono / stereo


_johnny_

Recommended Posts

Annons
Vad spelar du in i mono? och vad spelar du in i stereo?

Jag måste lära mig.... så hjälp mig snälla!

Jag vet inte om jag gör det bästa men såhär gör jag.

Kompgura i mono. Läger en till vänster och en till höger. Men försöker få de lite olika. Kanske ändrar ngn inställning eller spelar lite annorlunda. Fast gitarren är stereo när den kommer in i ljudkortet. Men Cubase spelar bara in den i mono. Skillnad vet jag inte.

Sologitarr i mitten som är inspelad i stereo.

Sång i mono som ligger i mitten.

Bas i mitten som är mono.

Något mer spelar jag i regel inte in. Resten är samplingar eller vsti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh... jag brukar spela in gitarr i mono och sång i stereo. Fråga mig inte varför, det brukar bara bli så. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är helt nybörjare på det här med inspelnig....men borde det inte gå att kopiera ett monospår och panorera det, så får man stereo?

Ett eller två likadana monospår gör ingen skillnad. Om du panorerar, så flyttar du signalen i stereofältet. Men det gör inte signalen till en riktig stereosignal.

Här spelas allt in i mono och panoreras.

Det är väl bara trummor, piano, kör och ev. stora instrument som blir stereomickade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på att köpa en ProjectMix I/O med den kan man spela in 4 kanaler stero...och jag hade tänkt testa kanske 6 till trummor...men då måste ja ju spela in dom i mono. Gör det något? Vet ni kanske nån man kan spela in fler kanaler samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag hade tänkt testa kanske 6 till trummor...men då måste ja ju spela in dom i mono. Gör det något?

Du har väl inte tänkt använda 6 stereomikrofoner?

6 mikrofoner = 6 kanaler vanligtvis, men jag gissar att två (mono)mikrofoner kommer att agera stereomickning av trummornas överhäng.

...så då blir det 4 monokanaler och 1 stereokanal av de 6 mikrofonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stereo blir det på överhäng till trummorna, akustisk gitarr och piano. Om jag spelar in lite skräpigt elgitarrskomp så brukar jag stereomicka rummet och närmicka med en mikrofon, mest för att rummet jag spelar in i kan låta riktigt illa och skramligt om man vill 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte två mono istället till oh? eller d ä kanske d det ä??  😱

Ja, men det är ju i stort sett samma sak. Jag har ingen steremikrofon och använder mig istället av ett matchat par kondensatormickar.

Edit: med en stereomikrofon till överhänget tror jag att man får ganska dåligt resultat.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Två monomicar blir det ju stereo av, om man vill mixa det så. Med en stereomic är man låst till en specifik uppmickningsmetod, medan man blir mer flexibel med två monomicar som tillsammans skapar stereobilden.

Man kan egentligen säga som så, att ljudkällor som låter från en koncentrerad punkt (sång, gitarr, bas, enskilda trummor, trumpet, kazoo...), spelar man in i mono - medan ljudkällor som inte låter lika specifikt från en punkt (trumöverhäng, piano, Hammond med Leslie, gospelkör etc...), spelas in i stereo.

Har man ett extremt välljudande rum, så gör man kanske avsteg från det på vissa framträdande saker - exempelvis leadsång - men det är nog ganska ovanligt...

Om man vill, så kan man förstås slösa utrymme på att spela in monokällor i stereo, men det fyller ingen större funktion, annat än att datorn belastas lite mer... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Två monomicar blir det ju stereo av, om man vill mixa det så. Med en stereomic är man låst till en specifik uppmickningsmetod, medan man blir mer flexibel med två monomicar som tillsammans skapar stereobilden.

Man kan egentligen säga som så, att ljudkällor som låter från en koncentrerad punkt (sång, gitarr, bas, enskilda trummor, trumpet, kazoo...), spelar man in i mono - medan ljudkällor som inte låter lika specifikt från en punkt (trumöverhäng, piano, Hammond med Leslie, gospelkör etc...), spelas in i stereo.

Har man ett extremt välljudande rum, så gör man kanske avsteg från det på vissa framträdande saker - exempelvis leadsång - men det är nog ganska ovanligt...

Om man vill, så kan man förstås slösa utrymme på att spela in monokällor i stereo, men det fyller ingen större funktion, annat än att datorn belastas lite mer... 😉

Men instrument som akustisk gitarr, som låter väldigt olika beroende på var man sätter micken, tycker jag med fördel stereomickas. Det kan bli väldigt effektfullt. Annars håller jag förstås med om vad du säger 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Två monomicar blir det ju stereo av, om man vill mixa det så. Med en stereomic är man låst till en specifik uppmickningsmetod, medan man blir mer flexibel med två monomicar som tillsammans skapar stereobilden.

Man kan egentligen säga som så, att ljudkällor som låter från en koncentrerad punkt (sång, gitarr, bas, enskilda trummor, trumpet, kazoo...), spelar man in i mono - medan ljudkällor som inte låter lika specifikt från en punkt (trumöverhäng, piano, Hammond med Leslie, gospelkör etc...), spelas in i stereo.

Har man ett extremt välljudande rum, så gör man kanske avsteg från det på vissa framträdande saker - exempelvis leadsång - men det är nog ganska ovanligt...

Om man vill, så kan man förstås slösa utrymme på att spela in monokällor i stereo, men det fyller ingen större funktion, annat än att datorn belastas lite mer... 😉

Men instrument som akustisk gitarr, som låter väldigt olika beroende på var man sätter micken, tycker jag med fördel stereomickas. Det kan bli väldigt effektfullt. Annars håller jag förstås med om vad du säger 🙂

Det kan som sagt finnas undantag... 😎

En ensam gitarr ska man dock vara försiktig med att panorera för mycket om man har stereomickat den, eftersom den lätt blir för bred i ljudbilden och låter onaturlig - men sådant är förstås en smaksak, så det kan vara föremål för en del experimenterande innan man hittar "sitt" sätt att spela in och mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tar vi det från början!

Alla ljudkällor härstammar från en enda källa. Alltså mono. Punkt!

Om man vill simulera det som människan hör. Alltså med två öron. Då används två monoupttagande mikrofoner.

För att återkapa denna aukustiska effekt som uppstår i tidsskillnaderna från den ljudalstrande källan till respektive höger och vänster öra så krävs att ljudet spelas upp i i mer än en kanal. Alltså stereo...

Termen stereo är endast ett sammanfattande ord för att beskriva följande.

Ett ljud som alstras av något eller någon rör sig med ljudets hastighet genom dess transportmedia. Detta ljud träffar sedan höger respektive vänster trumhinna vid olika tidpunkter och med detta så uppstår ett fasfel i den ursprungliga ljudkällans alstring.

Man kan således förstå att alla ljud ska spelas in i mono för inte talar väl någon i stereo!?

Alla dessa faktorer påverkas dessutom av aukustik som i övrigt ställer till ett helsike i inspelningssammanhang.

Det krävs verkligen en bra aukustisk miljö för att man ska välja äkta stereo före fejkad. Alltså på lagd ambience (atmosfär) på sitt monoljud.

Ojojoj! Detta blev grötigt.

Jag rekomenderar böcker om aukustik och ljudlära innan man försöker sig på äkta stereoinspelningar.

Just det... glömde en sak....

Quadraphony, 5.1, surround........

Take care i djungeln!!!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tar vi det från början!

Alla ljudkällor härstammar från en enda källa. Alltså mono. Punkt!

Om man vill simulera det som människan hör. Alltså med två öron. Då används två monoupttagande mikrofoner.

För att återkapa denna aukustiska effekt som uppstår i tidsskillnaderna  från den ljudalstrande källan till respektive höger och vänster öra så krävs att ljudet spelas upp i  i mer än en kanal. Alltså stereo...

Termen stereo är endast ett sammanfattande ord för att beskriva följande.

Ett ljud som alstras av något eller någon rör sig med ljudets hastighet genom dess transportmedia. Detta ljud träffar sedan höger respektive vänster trumhinna vid olika tidpunkter och med detta så uppstår ett fasfel i den ursprungliga ljudkällans alstring.

Man kan således förstå att alla ljud ska spelas in i mono för inte talar väl någon i stereo!?

Njae - det är en sanning med modifikation. 😆

Trumöverhäng SKA vara en stereoupptagning, eftersom det i normalfallet ska ge en stereobild av hela trumsetet. Självklart panoreras inte kanalerna hårt ut till sidorna, utan lagom, så att det blir en helhet av trumsetet.

Piano är inte en koncentrerad ljudkälla om du sitter framför och lyssnar. Det spelas därför med fördel in i stereo (man ska förstås inte panorera dessa två kanaler hårt höger/vänster heller - för då låter det FÖR stort... 😄 ).

En hel kör är knappast heller en enda punkt, utan bör också spelas in i stereo (vissa röster låter ju mer från vänster och vissa mer från höger om man sitter framför kören och lyssnar) - eller med ännu fler kanaler om det är en stor kör.

Ett leslie-kabinett har roterande högtalare, som sveper från ena sidan till den andra när man lyssnar i verkligheten - alltså även där är stereoinspelning det enda som återger ljudet rätt - fortfarande med lagom panorering av kanalerna, men sådana saker bestämmer man vid mix.

Det finns förstås fler situationer där det normala är att spela in i stereo, men detta är sådana som man snabbt och lätt kommer på...

Man behöver förresten inte använda monomikrofoner till allt. Det finns ju också stereomicar med X/Y-upptagning (som är en vanlig uppmickningsteknik för stereoupptagningar), där man kan ställa vinkeln vid behov...

Dock stämmer det att rummets akustik bör vara bra för att man ska kunna göra bra stereoupptagningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en seglats Cleas!

Alltså!

Alla "stereomikrofoner" utgörs av minst två i förhållande till varandra, monterade monokapslar.

Tillverkare av denna typ av mikrofoner gör så till oss användares favör för att så precist som möjligt beträffande interna fasfel, matchade kapslar och i inspelningssyfte, hjälpa oss att minimera felaktigheter.

Att göra ett uttalande om att trumöverhäng "ska" vara i stereo gör mig lite konfunderad och gör att jag suckar lite.

Du menar alltså att på den gamla goda tiden. Alltså den tid då mono var den enda form av uppspelningsmedia som lyssnaren hade att tillgå i form av kristallradiomottagare etc..... Att det då inte gjordes inspelningar av överhäng?

Tumregeln är enkel.

För att återskapa akustik. Använd lika många mikrofoner som uppspelningsmediet har.

Ett piano är precis som det skrivs..., ett piano. Alltså en ljudkälla.

En mikrofon per ljudkälla.

Din uppfattning om hur ett piano låter baseras på det rum och de fasfel som uppstår av de tidsdifferenser ljudkällan skapar på sin väg till upptagningsmediet. Oavsett det är ett öra eller en mikrofon.

Med ett stereopar eller en med avsikt byggd stereomikrofon spelar du endast in pianots eller ljudkällans placering och upplevelse i ett rum.

Ställ ett piano i ett akustiskt "ljuddött" rum så får du se om en stereoupptagning ger dig det du vill ha.

Jag vill inte låta som en besserwisser eller på något sätt vara nedlåtande men många har fel i sin förståelse över vad stereo faktiskt är.

Bättre då att låta folk som kanske vill lära sig få korrekt info. Alltså baskunskaper.

Jag ber om ursäkt för att jag inte fick fram denna andemening i mitt föregående inlägg och hoppas att detta rättar till det misstaget.

Med vänliga hälsningar.

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher: Ärligt talat så verkar dina uttalanden lite förvirrade... 😉

Jag pratar om DAGENS inspelningar - och inte vad som hände anno dazumahl, när det bara fanns mono - och man hade mycket sämre teknik till sitt förfogande. Det trodde jag var ganska självklart... 😆

När det nu finns stereomicar och stereomickningstekniker, så får man enligt dig inte använda dem, verkar det som - och det är ALLTID mono som gäller för allt... 😮😛 Back to the 4-track days...? 😕

Ett trumset = en mic...? 😆

En kör = en mic...? 😆

En Hammond med leslie = en mic? 😆

Eller menar du att man ska ha en mic till varje körmedlem i en 50-mannakör, med alla fasfel DET introducerar...? 😆

Jag tror att vi pratar om lite olika saker, helt enkelt. Den slutliga stereobilden skapar man vid mix av en blandning av mono- och stereo-inspelningar.

Det blir en stereoinspelning av det, även om man inte panorerar ut de två kanalerna helt till höger/vänster, utan väljer en smalare stereobild för det aktuella instrumentet vid mix. Inspelningen är fortfarande i stereo oavsett vilket.

Det blir ju faktiskt stereo så fort du hör lite olika saker i höger och vänster kanal - och man behöver inte gå till några djuplodande utredningar för att förstå det, eller...?

Ett piano i ett ljuddött rum, skulle inte vara särskilt intressant att spela in i stereo - eller för den delen, intressant alls, eftersom man ju inte får med någon rumsklang då - men i ett rum som man normalt använder till piano, är det definitivt idé att spela in det med någon av alla de stereomickningsmetoder som finns.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes:

Jag tror du har missat andemeningen igen.

Den ursprungliga frågan handlade om vad som spelas in i stereo och i mono inte sant.

Nog är det viktigt även enligt dig att man som nybörjare inte går och gör dom klassiska felen om man nu inte behöver det.

Med tanke på all den samlade kompetens som detta forum har till exempel så kan ju en novis slippa göra om samma misstag igen.

Jag uppskattar att du inte rycker det jag säger ur sitt sammanhang. Det har du credits för. Men du vet vad jag pratar om. Annars hade du inte kunnat argumentera mot mina påståenden.

Syftet med mina inlägg är således inte att försöka lära en novis om "hur" man ska spelar in ett ljud. Om någon kan det så tag gärna kontakt med mig. Jag köper gärna en kurs.

En liten petning i sidan på dig tänker jag dock göra för den är på sin plats.

Du trycker på att jag borde anpassa mig till dagens teknik etc.

Absolut men samtidigt verifierar du att jag har rätt i det jag sagt.

Ett och en beskriver antalet ett och en eller hur.

Varje instrument ska ses som en eller ett då det är just det de är.

En kör, en hammond, ett trumset etc.....

Varje ljudalstrande källa har bara behov av en mikrofon för att kunna återges korrekt rent tekniskt.

Vi hör dock i stereo vilket medför att vi tvingas använda akustik eller fejkad ambience för att kunna återskapa eller skapa en för oss uppfattningsmässigt korrekt lyssning.

Att se dig sätta en hånande smilegubbe bakom en sån här självklarhet:

Ett trumset = en mic...?

Ytterst fånigt måste jag säga för, inte fasiken kan du driva en firma utan kunskaper?

Som sagt.

Jag tror du missat andemeningen i mitt inlägg och ber dig därför ta en funderare. Detta för att minimera risken för pinsamheter.

För mig finns det inget direkt sätt att spela in en (1) ljudkälla. Jag gör vad som krävs av musiken. Jag har dock lärt av både mentorer och egna misstag vad som ofta fungerar och vad som inte gör det.

Det finns inga regler Claes på det sätt du påstår mig ha.

Men det känns lite galet att delge felaktigheter som leder till svårigheter i skapandet för nyfikna, sugna noviser eller påståenden om att detta och detta ska spelas in i stereo. Bah! Skitprat!

Om man vet att det går att göra i mono,... så går det nog fasen att spela in i stereo också! Eller hur!?

Detta är mina sista tankar och ord i denna tråd.

Hoppas att jag tillfört något!

Ta hand om er!

Med vänliga hälsningar.

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt - du pratar om något helt annat än jag, vilket lätt ger upphov till missförstånd. Visst kan du spela in alla källor med en enda mic om du vill - men många ljudkällor återges bättre och mer verklighetstroget med fler micar - och med mer än en mic, så är det inte längre någon monoupptagning.

Jag satte lämpliga smileys, eftersom det blir helt absurt att i dag spela in vissa typer av ljudkällor i mono. Somliga överdriver och stereomickar allt - även när det är lämpligare att spela in med en mic när det gäller vissa saker. Precis som du säger, så beror det på situationen, instrumentet och hur bra rummet låter - men att påstå att man får ett naturtroget ljud av ett roterande leslie med en enda mic, är helt enkelt inte sant - och du var ju själv inne på vad som är mest naturligt. Det är därför jag argumenterar mot dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tar vi det från början! Alla ljudkällor härstammar från en enda källa. Alltså mono. Punkt!
Ett piano är precis som det skrivs..., ett piano. Alltså en ljudkälla.

(Är fullt möjligt att allt annat du skriver är korrekt och i praktiken kan även ovan vara rätt men) Vill man vara petig, så är detta helt fel!

Att ngt som låter är en enda ljudkälla är en fysikalisk omöjlighet i teorin och i praktiken sant bara ibland! Ett piano är dessutom en ljudkälla...

... per tangent! Visst om man förenklar så är det kanske korrekt men förenklingar är tyvärr alltid (mer eller mindre) helt fel!

(... och vill man inte vara petig är ljudteknik helt fel område, välj om ögona böj, halva grejen med att uppnå superb inspelning är att vara just petig!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snack om andemening mm! 😉

Det går ju att bena ut ganska lätt det här med stereo och mono. Människan har två öron och tar upp ljud i vad? Ja just det stereo!

Ska man då spela in ett ensamt piano så är det väl ganska självklart att man mikar upp med en lämplig steroteknik?

Är det sen många instrument i en inspelning så får man givetvis kompensera och vissa saker kommer ju även att ligga i mono. Men i slutmixen försöker man ju alltid få en sån läcker stereobild som möjligt, eller numera även 5 kanaligt.

Rolig tråd med många missförstånd! 😉

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...