Jump to content
Annons

En kopp kaffe i min Korg Triton, HJÄLP!

starboy (oregistrerad)

Recommended Posts

starboy (oregistrerad)

Hej,

Jaha, så har då den stora olyckan varit framme.

Jag har en Korg Triton Le, en med 61 tangenter (ovägda).

I veckan hade jag lite folk hemma på middag.

Efter maten hamnade vi (som så ofta) till slut i min lilla studiohörna för att lyssna på lite låtar och kolla lite studios på nätet.

En person (och bara en, inte jag) tog med sig sin kaffekopp.

Naturligtvis bar det sig inte bättre än att kaffekoppen spilldes ut över min Triton.

Suck!

Torkade upp det som gick snabbt som ögat.

Undvek sedan att starta upp synten på över ett dygn, så att det mesta skulle kunna dunsta/torka.

Trots alla åtgärder har tangenterna c5 till g#5 lagt av, d v s de alstrar inget ljud och ej heller ngn MIDI-signal.

Detta är den defekt jag hittills kunnat identifiera.

Korg:en är så pass gammal att garantin löpt ut.

Inköpt på musikbörsen.

Vad göra?

Vart vända sig för att lösa problemet?

Har nån varit med om liknande olyckor (ofrivillig vätska i synt) ?

Och ja, det är min enda klaviatur såklart.

Tacksam för alla sorts kommentarer som kan vara till någon hjälp.

/ledsen instrumentinnehavare

Dela på andra sajter

Annons

det går säkert att laga! På farsans stagepiano dog helt plötsligt C3 eftersom den var utsliten så då lämnade han in den till en musikaffär som skickade iväg den någonstans där de bytte hela "mattan" med kontakter för alla tangenter och nu funkar den prima.

Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
det går säkert att laga! På farsans stagepiano dog helt plötsligt C3 eftersom den var utsliten så då lämnade han in den till en musikaffär som skickade iväg den någonstans där de bytte hela "mattan" med kontakter för alla tangenter och nu funkar den prima.

Vilken musikaffär var det?

Vart skickades pianot iväg?

Har Du nån aning om hur mycket det kostade?

Tack för kommentarer från er övriga också.

Redigerat av starboy
Dela på andra sajter

sa lite fel tidigare. Farsgubben gick till uppsala musikverkstad (som är en vanlig musikaffär knuten till 4sound) och där sa de att det skulle ta några veckor att få det lagat, så då ringde han till ROLAND Swedens serviceställe (det var ett rolandpiano) och frågade om han kunde komma till Stockholm och lämna pianot direkt. De sa att det gick bra men att man inte brukade göra så.

Han lämnade in det och när det var lagat hämatde han det, betalade 1500 kronor kontant och fick elpiano med helt nya kontakter.

Så gick det till! 😆

Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
sa lite fel tidigare. Farsgubben gick till uppsala musikverkstad (som är en vanlig musikaffär knuten till 4sound) och där sa de att det skulle ta några veckor att få det lagat, så då ringde han till ROLAND Swedens serviceställe (det var ett rolandpiano) och frågade om han kunde komma till Stockholm och lämna pianot direkt. De sa att det gick bra men att man inte brukade göra så.

Han lämnade in det och när det var lagat hämatde han det, betalade 1500 kronor kontant och fick elpiano med helt nya kontakter.

Så gick det till! 😆

Tusen tack.

Någon annan med ytterligare belysning av ämnet?

Dela på andra sajter

Skruva upp synten och tvätta delarna där kaffet spillts ut med sprit, kemiskt ren bensin eller något liknande. Blir det någon skillnad så bör det inte bli mot det sämre. Antagligen kan det vara så att kaffet satt sig så att tangenten inte får kontakt när den trycks ned. Genom att tvätta rent så borde den kunna fungera igen.

Det låter förresten som att kaffet spillts i klaviaturen och inte uppe vid menyn. Alltså är det inte lika känslig elektronik som blivit nedblött.

/Majken

Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Hade en katt som pissade i min synt en gång i tiden, skruvade isär, ställde det hela i duschen och sen fick den stå i och torka en vecka funkade helt utan problem, men som sagt var den var inte på när det hände!!!!!!!!

Sprit dövade även det problemet under veckan som gick!

Dela på andra sajter

Egentligen är det bäst att torka/spola/skölja rent med vanligt vatten direkt efter att olyckan varit framme och låta det torka ett bra tag och sen som majken skrev, använda t.ex. isopropanol eller nån annan rengöringssprit. Har ingenting kortslutits så borde det funka med en rejäl rengörning. Sen vet jag i och för sig inte exakt hur synthen är uppbyggd och vad annat som kan ha tagit skada... Stick hem till killen och spill lite läsk i någon av hans prylar, hehe.

Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

okey.

Finns det några negativa aspekter av att på egen hand öppna upp synten?

Typ, att man förvärrar ngt på egen hand så att säga . . .

Dela på andra sajter

Är du osäker ska du nog inte öppna synthen själv, tog själv isär en B20 volvomotor ´99 och kommer aldrig få ihop den. Kanske du har nån kompis som kan lite om el och elektronik och har tummen i rätt hand så att säga? Det kan ju faktiskt hända att du gör det värre. Jag har även en gång totalt dödat en MXL "tjurballemick" som bara var lite glapp...

Dela på andra sajter

Finns det några negativa aspekter av att på egen hand öppna upp synten?

Typ, att man förvärrar ngt på egen hand så att säga . . .

Det skulle väl vara om man inte är så van att öppna såna här saker och råkar ha sönder nåt. Om man bara är försiktig och kluddar ner vart alla skruvar och delar ska sitta på en bit papper är det sällan några problem. Ta inte till våld i onödan. Ha rent hemma så du hittar skruvar som rullar iväg på golvet. Försök alltid vara jordad, så att det inte är risk för statisk elektricitet. Speciellt om det finns mattor hemma. Sett Serial Experiments Lain? Där är ett bra exempel på hur man skruvar isär elektronik, om man är lite smånojig 😎

Edit: Och använd bra verktyg. Har du inte ett bra set med skruvmejslar hemma borde du inte öppna nånting.

Redigerat av polardark
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Jag tror det lutar mot att lämna iväg grejerna, dvs inte öppna själv, allt för att minimera ytterligare problem.

Jag vill till varje pris minimera antalet felkällor.

Dessutom undviker jag på så sätt jobbiga diskussioner med han som spillde kaffet (som naturligtvis får pröjsa för kalaset). Om jag öppnar synten själv kan han ju i värsta fall påstå att jag är medskyldig till nån defekt.

Jaja, återkommer med lite info efter gjord service ...

Tusen tack för all hjälp så länge!

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Dessutom undviker jag på så sätt jobbiga diskussioner med han som spillde kaffet (som naturligtvis får pröjsa för kalaset). Om jag öppnar synten själv kan han ju i värsta fall påstå att jag är medskyldig till nån defekt.

Hade du verkligen inte högre tankar om mig än så ...?

😉

BUSTED 😉

hhahahaha, vänskapen försvan så snabbt 😉

Dela på andra sajter

Så gick det till! 😛

Tusen tack.

Men lämna inte in din hos Roland... Då kan det bli fel. 😆😆😆😆😕

Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Hade du verkligen inte högre tankar om mig än så ...?

😆

Naturligtvis har jag högre tankar om Dig än så.

Och det vet Du. 😄

Jag skulle ju faktiskt kunna ha sabbat något själv (om jag nu hade fått för mig att öppna den). Att i ett sådant läge diskutera vad som var kaffets fel och mitt fel ville jag undvika.

Anyway, tack igen för ersättningssynten!

Till alla andra: Slutet gott, min nya fullt fungerande triton står nu i min studiohörna och blänker tack vare min gode vän Kaffespillaren.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.