starboy (oregistrerad) Postat 22 januari 2006 Dela Postat 22 januari 2006 Hej, Jaha, så har då den stora olyckan varit framme. Jag har en Korg Triton Le, en med 61 tangenter (ovägda). I veckan hade jag lite folk hemma på middag. Efter maten hamnade vi (som så ofta) till slut i min lilla studiohörna för att lyssna på lite låtar och kolla lite studios på nätet. En person (och bara en, inte jag) tog med sig sin kaffekopp. Naturligtvis bar det sig inte bättre än att kaffekoppen spilldes ut över min Triton. Suck! Torkade upp det som gick snabbt som ögat. Undvek sedan att starta upp synten på över ett dygn, så att det mesta skulle kunna dunsta/torka. Trots alla åtgärder har tangenterna c5 till g#5 lagt av, d v s de alstrar inget ljud och ej heller ngn MIDI-signal. Detta är den defekt jag hittills kunnat identifiera. Korg:en är så pass gammal att garantin löpt ut. Inköpt på musikbörsen. Vad göra? Vart vända sig för att lösa problemet? Har nån varit med om liknande olyckor (ofrivillig vätska i synt) ? Och ja, det är min enda klaviatur såklart. Tacksam för alla sorts kommentarer som kan vara till någon hjälp. /ledsen instrumentinnehavare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Utan Namn Postat 22 januari 2006 Dela Postat 22 januari 2006 Döda killen som spillde 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Humor Postat 22 januari 2006 Dela Postat 22 januari 2006 det går säkert att laga! På farsans stagepiano dog helt plötsligt C3 eftersom den var utsliten så då lämnade han in den till en musikaffär som skickade iväg den någonstans där de bytte hela "mattan" med kontakter för alla tangenter och nu funkar den prima. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knop3se Postat 22 januari 2006 Dela Postat 22 januari 2006 Be någon som kan lite om elektronik öppna den och ta sig en titt, det går säkert jättelätt att laga. Jag är ingen utbildad elektriker men jag har lagat massor av grejer på egen hand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godhead Postat 22 januari 2006 Dela Postat 22 januari 2006 försök få ut pengar på försäkringen och köp en TR istället.... 😆 samma pris, men bättre ljud. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Sånt här gör ont att läsa. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
starboy (oregistrerad) Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 (redigerat) det går säkert att laga! På farsans stagepiano dog helt plötsligt C3 eftersom den var utsliten så då lämnade han in den till en musikaffär som skickade iväg den någonstans där de bytte hela "mattan" med kontakter för alla tangenter och nu funkar den prima. Vilken musikaffär var det? Vart skickades pianot iväg? Har Du nån aning om hur mycket det kostade? Tack för kommentarer från er övriga också. Redigerat 23 januari 2006 av starboy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Humor Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 sa lite fel tidigare. Farsgubben gick till uppsala musikverkstad (som är en vanlig musikaffär knuten till 4sound) och där sa de att det skulle ta några veckor att få det lagat, så då ringde han till ROLAND Swedens serviceställe (det var ett rolandpiano) och frågade om han kunde komma till Stockholm och lämna pianot direkt. De sa att det gick bra men att man inte brukade göra så. Han lämnade in det och när det var lagat hämatde han det, betalade 1500 kronor kontant och fick elpiano med helt nya kontakter. Så gick det till! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
starboy (oregistrerad) Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 sa lite fel tidigare. Farsgubben gick till uppsala musikverkstad (som är en vanlig musikaffär knuten till 4sound) och där sa de att det skulle ta några veckor att få det lagat, så då ringde han till ROLAND Swedens serviceställe (det var ett rolandpiano) och frågade om han kunde komma till Stockholm och lämna pianot direkt. De sa att det gick bra men att man inte brukade göra så. Han lämnade in det och när det var lagat hämatde han det, betalade 1500 kronor kontant och fick elpiano med helt nya kontakter. Så gick det till! 😆 Tusen tack. Någon annan med ytterligare belysning av ämnet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
P3t3r Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Jag lämnade in min Korg 01/W på fd. Estrad i Stockholm. Dock inte p.g.a kaffe, men för allmän rengöring av tangenter (en del var tröga). Kostade runt 1300 har jag för mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Skruva upp synten och tvätta delarna där kaffet spillts ut med sprit, kemiskt ren bensin eller något liknande. Blir det någon skillnad så bör det inte bli mot det sämre. Antagligen kan det vara så att kaffet satt sig så att tangenten inte får kontakt när den trycks ned. Genom att tvätta rent så borde den kunna fungera igen. Det låter förresten som att kaffet spillts i klaviaturen och inte uppe vid menyn. Alltså är det inte lika känslig elektronik som blivit nedblött. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Hade en katt som pissade i min synt en gång i tiden, skruvade isär, ställde det hela i duschen och sen fick den stå i och torka en vecka funkade helt utan problem, men som sagt var den var inte på när det hände!!!!!!!! Sprit dövade även det problemet under veckan som gick! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Sprit dövade även det problemet under veckan som gick! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
teddawid Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Egentligen är det bäst att torka/spola/skölja rent med vanligt vatten direkt efter att olyckan varit framme och låta det torka ett bra tag och sen som majken skrev, använda t.ex. isopropanol eller nån annan rengöringssprit. Har ingenting kortslutits så borde det funka med en rejäl rengörning. Sen vet jag i och för sig inte exakt hur synthen är uppbyggd och vad annat som kan ha tagit skada... Stick hem till killen och spill lite läsk i någon av hans prylar, hehe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
starboy (oregistrerad) Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 okey. Finns det några negativa aspekter av att på egen hand öppna upp synten? Typ, att man förvärrar ngt på egen hand så att säga . . . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
teddawid Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Är du osäker ska du nog inte öppna synthen själv, tog själv isär en B20 volvomotor ´99 och kommer aldrig få ihop den. Kanske du har nån kompis som kan lite om el och elektronik och har tummen i rätt hand så att säga? Det kan ju faktiskt hända att du gör det värre. Jag har även en gång totalt dödat en MXL "tjurballemick" som bara var lite glapp... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
polardark Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 (redigerat) Finns det några negativa aspekter av att på egen hand öppna upp synten?Typ, att man förvärrar ngt på egen hand så att säga . . . Det skulle väl vara om man inte är så van att öppna såna här saker och råkar ha sönder nåt. Om man bara är försiktig och kluddar ner vart alla skruvar och delar ska sitta på en bit papper är det sällan några problem. Ta inte till våld i onödan. Ha rent hemma så du hittar skruvar som rullar iväg på golvet. Försök alltid vara jordad, så att det inte är risk för statisk elektricitet. Speciellt om det finns mattor hemma. Sett Serial Experiments Lain? Där är ett bra exempel på hur man skruvar isär elektronik, om man är lite smånojig 😎 Edit: Och använd bra verktyg. Har du inte ett bra set med skruvmejslar hemma borde du inte öppna nånting. Redigerat 23 januari 2006 av polardark Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
teddawid Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Ta inte till våld i onödan. Ja det här är nog regel nummer ett!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
starboy (oregistrerad) Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Jag tror det lutar mot att lämna iväg grejerna, dvs inte öppna själv, allt för att minimera ytterligare problem. Jag vill till varje pris minimera antalet felkällor. Dessutom undviker jag på så sätt jobbiga diskussioner med han som spillde kaffet (som naturligtvis får pröjsa för kalaset). Om jag öppnar synten själv kan han ju i värsta fall påstå att jag är medskyldig till nån defekt. Jaja, återkommer med lite info efter gjord service ... Tusen tack för all hjälp så länge! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 23 januari 2006 Dela Postat 23 januari 2006 Där ser ni. Man ska inte dricka kaffe. Det är ju det jag alltid har sagt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
starboy (oregistrerad) Postat 24 januari 2006 Dela Postat 24 januari 2006 Där ser ni. Man ska inte dricka kaffe. ... eller ha folk på besök i studion Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kaffespillaren Postat 3 februari 2006 Dela Postat 3 februari 2006 (redigerat) Edit var här Redigerat 13 oktober 2011 av Kaffespillaren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 3 februari 2006 Dela Postat 3 februari 2006 Jösses! Skaffade du en ny synt åt karln? Du får komma hem och spilla saker i vilka grejer du vill hos mig. Det ska du veta 😳 Och välkommen till forumet förresten! /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frelin Postat 3 februari 2006 Dela Postat 3 februari 2006 Dessutom undviker jag på så sätt jobbiga diskussioner med han som spillde kaffet (som naturligtvis får pröjsa för kalaset). Om jag öppnar synten själv kan han ju i värsta fall påstå att jag är medskyldig till nån defekt. Hade du verkligen inte högre tankar om mig än så ...? 😉 BUSTED 😉 hhahahaha, vänskapen försvan så snabbt 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 3 februari 2006 Dela Postat 3 februari 2006 sa lite fel tidigare. Farsgubben gick till uppsala musikverkstad (som är en vanlig musikaffär knuten till 4sound) och där sa de att det skulle ta några veckor att få det lagat, så då ringde han till ROLAND Swedens serviceställe (det var ett rolandpiano) och frågade om han kunde komma till Stockholm och lämna pianot direkt. De sa att det gick bra men att man inte brukade göra så. Han lämnade in det och när det var lagat hämatde han det, betalade 1500 kronor kontant och fick elpiano med helt nya kontakter. Så gick det till! 😛 Tusen tack. Men lämna inte in din hos Roland... Då kan det bli fel. 😆😆😆😆😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
starboy (oregistrerad) Postat 4 februari 2006 Dela Postat 4 februari 2006 Dessutom undviker jag på så sätt jobbiga diskussioner med han som spillde kaffet (som naturligtvis får pröjsa för kalaset). Om jag öppnar synten själv kan han ju i värsta fall påstå att jag är medskyldig till nån defekt. Hade du verkligen inte högre tankar om mig än så ...? 😆 Naturligtvis har jag högre tankar om Dig än så. Och det vet Du. 😄 Jag skulle ju faktiskt kunna ha sabbat något själv (om jag nu hade fått för mig att öppna den). Att i ett sådant läge diskutera vad som var kaffets fel och mitt fel ville jag undvika. Anyway, tack igen för ersättningssynten! Till alla andra: Slutet gott, min nya fullt fungerande triton står nu i min studiohörna och blänker tack vare min gode vän Kaffespillaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.