Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😱 Jag undrar om nån kan hjälpa mig med ett problem?

jag och en kompis började spela in lite musik för ett tag sen

men vi har lite problem med vissa bokstäver som P , B osv

de brusar eller va man ska kalla det låter nästan som att man spottar i micken

eftersom det är så starka bokstäver . så ja undrar om man kanske ska köpa ett filter framför micken eller nått? tar de bort sånt ljud?

eller vad ska man göra?

///Matte

Annons
Postat

Sjung först och främst inte FÖR nära, utan håll dig runt 20-30cm från micen. Placera micen så att membranet är ungefär i höjd med näsan - och rikta sedan micen neråt så att den siktar mot munnen.

Sedan sätter du något av dessa puffskydd ungefär halvvägs mellan munnen och micen:

popfilter.jpg

popfilter.gif

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

I vanlig ordning följer jag Claes inlägg med ett budgetalternativ, dessutom stiligare & fräckare:

GIZMO%20PIRATE%20SOCK.JPG

Funkar bra för mig.

Postat

Eller så kan man sätta ett par gamla strumpbyxor på en tillböjd stålgalje.

Postat

Själv startade jag upp med en strumpbyxa + egentillverkad båge i ena handen och micen i andra handen. Funkade men var lite bökigt.

Köp ett puff-skydd. Kostar nada! Nästan 😏

Postat

Puffskydd är ett måste som påpekats tidigare. Men du kan även öva på att inte sjunga b, p eller s så starkt. Framförallt i dagens läge när all sång hårdkomprimeras. Detta är något som proffisionella sångare är duktiga på.

Om du har gjort en bra tagning men du tycker att det är lite för starka p-ljud så kan du volymautomatisera bara de partier där det låter illa.

• 5 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.