Jump to content
Annons

Hörlurar?


ztevie

Recommended Posts

Har länge tänkt köpa nya lurar till min mp3-spelare eftersom min gamla har pajat.

Till mp3-spelaren vill jag ha ett par lätta, lite diskreta lurar, inga snäckor. När jag lyssnar i datorn skulle jag helst velat ha ett par "studio-lurar" med mycket power...

Men då är frågan, finns det några lurar som kombinerar de här egenskaperna? Som är tillräckligt lätta och små för att kunna använda med mp3-spelaren och samtidigt har tillräcklig kvalitet för att sitta i hemstudion sena nätter med acceptabelt ljud?

Min mp3-spelare ger bara ut 2x7 kW, så den klarar kanske inte att driva alltför stora lurar?

Det har väl med impedansen i lurarna att göra, eller...? I så fall, Vilken impedans är max för att kunna driva dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för tipset. Läste tyvärr nån recension från en privatperson som tyckte att mp3-spelaren inte klarade att driva dem...

Jag gissar att det kanske inte finns nån gyllene medelpunkt, utan det bästa hade varit 2 olika par?

Det finns ingen absolut sanning vad gäller impedans då? Kan 2 olika lurar med samma impedans vara olika svårdrivna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om lurarna har lägre impedans blir de mer svårdeivna i den mån att de "krämar" ur hörlursförstärkaren mer, alltså det låter högre på lägre volym och kan lättare uppstå distorsion. Har lurarna högre impedans måste man höja volymen mer för att uppnå samma ljudnivå men det är inte lika trögdrivet för förstärkaren. Hmm.. Blev själv inte mycket klokare av det där.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om lurarna har lägre impedans blir de mer svårdeivna i den mån att de "krämar" ur hörlursförstärkaren mer, alltså det låter högre på lägre volym och kan lättare uppstå distorsion. Har lurarna högre impedans måste man höja volymen mer för att uppnå samma ljudnivå men det är inte lika trögdrivet för förstärkaren. Hmm.. Blev själv inte mycket klokare av det där.. 😄

Eeehhh... Jaha...

Du menar alltså att med högre impedans är de mer lättdrivna, men inte med lika hög volym? Och med mindre impedans mer tungdrivna, men distortionsrisk vid höga volymer? Eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om lurarna har lägre impedans blir de mer svårdeivna i den mån att de "krämar" ur hörlursförstärkaren mer, alltså det låter högre på lägre volym och kan lättare uppstå distorsion. Har lurarna högre impedans måste man höja volymen mer för att uppnå samma ljudnivå men det är inte lika trögdrivet för förstärkaren. Hmm.. Blev själv inte mycket klokare av det där..  😄

Eeehhh... Jaha...

Du menar alltså att med högre impedans är de mer lättdrivna, men inte med lika hög volym? Och med mindre impedans mer tungdrivna, men distortionsrisk vid höga volymer? Eller...?

Nja, med lägre impedans låter det helt enkelt högre i lurarna när du har volyminställningen på samma. Fast detta leder också till att det blir en tyngre drift för förstärkaren.

Faktum är att jag inte riktigt har så där stenkoll på vad som funkar bäst i praktiken i ditt fall. Antar att det borde vara bäst med varken för hög eller för låg impedans. Men om du vill kunna spela högt bör du nog inte köpa audiofil eller studiolurar med en impedans över 500 ohm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hög impedans kombinerat med hög kanslighet är bäst gällande effektsvaga MP3-spelare!

Koss Porta Pro till MP3 (ca 300:-) och ngt i stil med Beyer Dynamic DT 250 (995:-) eller Sennheiser HD 201 (295:-) till datorn måhända?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hög impedans kombinerat med hög kanslighet är bäst gällande effektsvaga MP3-spelare!

Koss Porta Pro till MP3 (ca 300:-) och ngt i stil med Beyer Dynamic DT 250 (995:-) eller Sennheiser HD 201 (295:-) till datorn måhända?

OK! Då ska jag kolla in de egenskaperna.. Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag använder mina Pioneer HDJ-1000 både när jag DJ'ar och med min iPod och iRiver. De kostade mig runt $200. Byter hörlurar 2 ggr/år, men dessa har hållt längre än någon annan kvalitetshörlur jag haft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koss Sporta Pro har gjort mig lycklig oavsett var jag har stoppat in den 😄 ... He, he, hrm, ja, jag menar ju då oavsett vad det är för spelare som jag har använt den till. 😄

Sporta Pro är "samma" som Porta Pro fast kanske lite snyggare/modernare design och inte så mycket "små spakar" och springor som hår och annat kan fastna i (det där sista låter också snuskigt hur jag än försöker omformulera mig 😄 ). 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...