Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på å skaffar prylar till en ny dator, jag undrar vilket chassi jag ska köpa? Man har hört Antec Sonata 2 nämnas frekvent på diverse forum men jag undrar om nån har något annat förslag. Det ska vara tyst, ha bra kylande egenskaper och gärna ha ett nätagg på minst 450W.

Annons
Postat

Jag ville ha en tyst dator. Jag köpte Sonata 2... Vet inte om chassit är så tyst i sig själv, men jag var ute efter 120mm fläktplatser, eftersom det finns väldigt långsamma, tysta varianter av den storleken som ändå flyttar mycket luft. Se har den gummiupphängda hårddiskplatser som minskar vibrationerna.

Köpte alltså tysta fläktar med variabel hastighet till chassit, köpte också en tyst fläkt till CPU-tunneln som finns vilket innebar att jag kunde sänka hastigheten på den ordinarie cpu-fläkten. KLädde också in hela burken med dämpningsmaterial. Men den absolut största skillnaden blev när jag skaffade en Zalman-fläkt till grafikkortet...

Sammantaget kan man säga att resultatet blev väldigt bra, nu kan man sova i samma rum utan att drömma att man är på en flygplats. 😄

Postat

Jag byggde för ett par månader sedan två nästan identiska datorer - den ena i ett Antec Sonata och den andra i ett Arctic Cooling T2.

Arctic Cooling blev faktiskt tystare (antagligen tack vare det smartare tänket angående luftgenomströmningen 😄 ), så det blir nog mitt förstaval om jag ska bygga någon mer musikburk till någon jag känner. Det enda som var lite jobbigt, var att ASUS-moderkort inte passar i lådan på grund av den ljuddämpade hårddiskvaggan, eftersom ASUS ofta har en IDE-kontakt som sticker ut mot kanten av moderkortet i stället för rakt upp, så man ska vara uppmärksam på hur korten är designade. Intel-kort funkar perfekt i alla fall. Grafikkortets fläkt ersätter man med Zalmans passiva kylare och den hemska originalfläkten till CPU:n ersätter man med en Arctic Cooling Freezer7.

Postat (redigerat)
ztevie: Man måste altså skaffa fler fläktar till chassit? eller? Vad ska jag då skaffa?

Nä, det vet jag inte om du behöver... Det beror väl på hur varmt allting blir.

Det finns ju ett insug för 120 mm fram, och ett utblås bak 120 mm på sonatan.

Det följde med en bakre fläkt med 3 hastigheter. Sen köpte jag en tyst 120 mm fläkt dit fram för att trycka igenom mer luft.

Jag vet att vissa tar bort "tunneln" för processorn i sonatan, men jag valde att köpa en tyst fläkt (90 mm?) även dit med 3 hastigheter. Jag tänkte som så att eftersom processorfläkten lever om en del, är det bättre att köra en extra fläkt + att kunna sänka processorns egna fläkt till lägsta varvtalet.

Så nu kör jag lägsta hastigheten bak i chassit, framfläkten hade bara en hastighet men den är väldigt tyst. tunnelfläkten går på lägsta och processorfläkten på lägsta.

Processorn är 32 C varm, och med belastning 41 C. AMD ska klara det galant, tror specen säger att den klarar 80 C, men man kanske ska fundera lite om den börjar hamna runt 60?

Men som sagt, kolla grafikkortsfläkten, den gjorde absolut mest av allt det

här. Vet inte hur mycket dämpningen gjorde, men ljuden som kommer blir dovare iaf och det är ju bra...

Redigerat av ztevie
Postat

Har beställt nu! Det blev Sonata 2 och så köpte jag en 120 mm fläkt till att suga in luft. Behövs det mer kylning eller de dundrar för mucket så får jag fixa det sen.

Postat

Synd att du han köpa ett Sonata... jag har testat ett chassi som är grymt tyst! Det kostar en slant men vill man att det skall vara tyst så koster det ju lite extra?!

Nexus Breze 400. Riktigt tyst! Går säkert på 1600:-

polaren köpte ett sådant och hans dator är verkligen tyst. Jag köpte ett lite fräckare chassi som skulle vara "ok" när det gäller ljudet. Först köpte jag dämpmtrl,, hjälpte inte så mycket, efter det så köpte jag ett nytt "tyst" nätagg, , blev lite bättre men långt från polarens tysta dator. Nu har jag även köpt en grymt tyst CPU fläkt och nu är den rätt tyst, men polarens är tystare!

Han pröjsade 1600:- och den blev tyst. Jag har nu lagt ut 2000:- på bara dämpande åtgärder, +kabinettet som kostade 800:--

så kan det gå...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.