Jump to content
Annons

Vilken blåssynth på Oxygene 1?

Fredrika

Recommended Posts

Hej jag undrar om någon av er gamla stötar här på forumet kan tala om för mig vilken som är den där analoga "trumpetsynten" på Jean Michel Jarres Oxygene parte 1.

Det är en av dessa (enlgit listan på skivan) A.R.P. synthesizer, A.K.S. synthesizer, V.C.S. 3 synthesizer, R.M.I harmonic synthesizer

Jag vill hitta en virtuell synth som passar att mixa in med de trumpetstötarna för jag gör min egen surroundremix av låten. Jag fattar ju att jag måste eq-a och reverba ljudet och sådant men vill ha så bra utgångsljud som möjligt. Jag tycker det låter lite som cs-80 men den synten fanns inte på den tiden och jag tvekar att börja sätta mig in i cs-80v för jag fattar inget av den.

Denna fråga skulle kanske vara i hårdvaruinstrumentforumet egentligen men jag är ju som sagt ute efter en mjukvaruvariant också, så....

hoppas på svar hejhej

Dela på andra sajter

Annons
Katla (oregistrerad)

Det är en ARP2600 som lirar det där vackert inlindad i svep från Eminent 310 U. 🙂 ARP:en spelar troligtvis samtliga synthljud på just Oxygene 1 med lite VCS3-"laserpistoler" i slutet. (Jaja..Jarre-nörd, jag vet 🙁)

Arturias ARP2600 V är väl närmast även om många påstår att Timewarp 2600 låter bättre. Men det låter jag proffsen slåss om.

Kul att du gör en surroundmix på Oxygene 1. Fruktansvärt vacker låt.

PS: Jo, det är lite CS80 över ljudet nu när du säger det. Den började tillverkas 1976 om jag inte minns fel. Men Jarre ägde ingen sådan förrän långt senare. Han använde dock en CS60 på Equinoxe.

Redigerat av Katla
Dela på andra sajter

Tack snälla Katla för ditt expertsvar. Du är verkligen proffs. Jag har sökt på nätet efter uppgifterna men kammat noll-noll. Hittills har jag lånat ett par trumpeter från Chris Hein Horns-pluggen men de försöker låta mer trumpeter än en trumpetare med för mycket modulation och tjafs. Men jag känner en som har 2600v. När jag testade den lät den mest som R2D2 från de där löjliga Starwarsfilmerna. Den är säkert svår att använda men jag kan ju be att få prova lite till.

Ja Oxygene 1 är nog det vackraste jag hört av Jarre men jag tycker mycket om Zoolook också. Har du hört hans Bang & Olufsen-reklamskiva Interior Music? Jättemysig.

Tack för ditt svar! 😄

Redigerat av Fredrika
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Oj, tack! 😄 Kul att man kunde hjälpa till. Nörd på Jarre som sagt.

Håller med dig om Interior Music. Han gör på tok för lite experimentellt nu för tiden.

Intressant förresten att du nämnde R2D2 eftersom just de ljuden sägs vara gjorda med en ARP2600.

Lycka till med ditt ljudsökande. 🙂

Dela på andra sajter

Men jag känner en som har 2600v. När jag testade den lät den mest som R2D2 från de där löjliga Starwarsfilmerna. Den är säkert svår att använda men jag kan ju be att få prova lite till.

ARP2600 ska ju va sjukt mångsidig, så det är nog helt enkelt bara att lära sig att "skruva"... Försök komma förbi de rena effektljuden (a'la R2D2) och lär dig göra mer vanliga synthljud.

Om man ska få ett synthljud att låta som en bläckblåsinstrument (brass) använder man sig vanligen av saw och/eller square-vågformer... Lycka till! 🙂

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
ARP2600 ska ju va sjukt mångsidig, så det är nog helt enkelt bara att lära sig att "skruva"... Försök komma förbi de rena effektljuden (a'la R2D2) och lär dig göra mer vanliga synthljud.

Om man ska få ett synthljud att låta som en bläckblåsinstrument (brass) använder man sig vanligen av saw och/eller square-vågformer... Lycka till! 😕

Ja tack bra idé alltså såg och fyrkant det är uppfattat. Lösningen blev i detta fall ett blandljud där jag fick låna Arturians ARP och den där amerikanska wARP 2600, och så behöll jag faktiskt Chris Hein-trumpeterna. Med en del eko och efterklang blev det rätt bra tyckte jag.

Synd att jag inte har de där pluggarna själv för särskilt Arturian var inte så där jätteenkel att använda tyckte jag så jag skulle behöva träna på den men wARP-en var enkel.

Eftersom det ändå var svårt att få ett lika levande blåsljud som Jarre lyckades med förbättrade jag det med Chris Hein. Det blir ju mindre autentiskt eller vad man ska säga om man fuskar med moderna instrument men det blev mer likt originalet ändå så ibland kan genvägar nog vara bra att ta. Men jag ska komma ihåg det där med såg och fyrkant. Det går kanske bra med min gratis-Minimogue också.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.