hippie54 Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 använder mig mest av cubase men kände för att testa detta lite annorlunda prog och älskar allt jag förstår än så länge;P men som ex jag spelar in en basgång spelar fel lite i början så jag väntar på att loppen ska börja om å så kör jag igen allt blir perfekt utom 2 toner jag missar lite på hur klipper jag bort början som blev helt fel, och hur är det tänkt att jag ska gå in å flytta 2 små toner utan att klippa ut dom först jag förstår att det inte är direkt nödvändigt att klippa bort början eftersom jag ändå sätter start därifrån det blev rätt men det skulle kännas bättre att kunna klippa bort skiten ändå såg nån som frågade hur lång tid det tar att vänja sig vid detta prog om man kommer från cubase, jag skulle säga att för min del, en vecka
hippie54 Postat 20 januari 2006 Trådstartare Postat 20 januari 2006 en till grej, får man med ett biblotek med samplingar när man köper live 5?
ThomasJ Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Hum... Om jag förstår dig rätt skall du göra som så: 1: Klicka på det spåret du vill ändra så får du denna sedan är det ju bara att flytta...Exakt som pianoroll o cubase!? 2: Klart det medföljer ett antal clipps när du köper det (annars vorre det lite dumt). Men det roliga är ju att göra egna loopar:P
Hellpig Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Jag tror inte att du kan editera audio i Abelton. du måste ha ett externt program för att fixa det... tyvärr.
Mats Stålbröst Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Om det bara rör sig om en eller två felspelade toner på ett ljudspår är det lätt gjort att rita bort dom i volymenvelopen. Det gör du längst ned till höger genom att välja Volume i Envelope-fönstret och sedan pennverktyget. /Mats
ThomasJ Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Jag tror inte att du kan editera audio i Abelton. du måste ha ett externt program för att fixa det... tyvärr. Hum... Hur menar du nu? Ifall han spelar sin basgång i live så är det ju som sagt bara att ändra.. allt lägger ju sig som små blippar o rollen.... Fast är det ett importerat audiospår blir det ju givetvis svårare!
SMonk Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 det är en märklig brist i ableton. man skulle kunna tycka att man skulle kunna croppa en audioloop (klippa bort allt som inte används, alltså), men för detta behövs tydligen ett externt program...
ThomasJ Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 hum.. har inte kommit så långt med det att jag behövt göra det ännu... Låter lite dumt att det inte funkar! Fast iofs can man ju då köra det i wavelab eller "gammla" cooledit eller liknande
hippie54 Postat 24 januari 2006 Trådstartare Postat 24 januari 2006 Dj box, du snackar om midi filer, vilket fungerar bra att klippa ändra osv, som du säger rätt likt andra program, Det jag pratar om handlar om Audio filer asså jag kopplar in min bas i ljudkortet å börjar lira in i ableton. Då helt plötsligt kan man inte göra så mycket, i cubase tex kan jag ju gå in å rätta till varje ton för sig i en funk bas stämma ifall jag känner för det, i ableton kan man warpa lite för att få det mer rätt men det är ju inget du vill göra för mycket låter ju rätt skumt då om du har många snabba toner, en annan grej är att om jag lirar in lite piano i audio men så vill jag att pianot inte ska komma in förens efter 4 takter i loopen, då gäller det att jag har väntat 4 takter i inspelningen så jag kan ställa start markern där, för vad jag förstår finns det inget sätt att förlänga en loop, finns det någon funktion att låta en ruta kanal eller vad det kallas att vänta 4 takter innan den börjar när jag trycker på play? det skulle ju lösa det problemet antar att man får använda ableton tillsammans med ett prog som cubase för att få allt som behövs för både audio å midi, eller kanske bara vänta till live6
affect Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Om jag har förstått dig rätt så har du helt rätt 🥰 det går inte. Men i preferences menyn under fliken misc har du en möjlighet att ställa in sökvägen till ditt favvo editeringsprog. Så när du vill editera en audiosample trycker du på edit knappen i menyn du får fram när du dubbelklickar på samplen. Den skickas då, som i mitt fall till wavelab, editeras, sen bara att ersätta med den nya. //affect
Hellpig Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Nej, just det... jag som var så grymt nöjd med Live tills jag upptäckte den här bristen. Då föll lixom alltihop samma för mig, alldeles för omständigt att behöva ha ytterligare ett program för att redigera audio. Annars är ju Live suveränt.
laslo Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Lite tips: http://www.ableton.com/index.php?main=tutorials&sub=tips1204
affect Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 Nej, just det... jag som var så grymt nöjd med Live tills jag upptäckte den här bristen. Då föll lixom alltihop samma för mig, alldeles för omständigt att behöva ha ytterligare ett program för att redigera audio. Annars är ju Live suveränt. Förutsatt att man nu har ett editeringsprog tycker jag inte att det är så omständigt. I alla fall inte så pass att min kärlek till Live har bleknat ens det minsta 🙂 Fast sitter man utan och precis lagt pengar på Live kan det ju kännas rätt snopet 😳 //affect
Fredrik Karlsson Postat 26 februari 2006 Postat 26 februari 2006 Men i preferences menyn under fliken misc har du en möjlighet att ställa in sökvägen till ditt favvo editeringsprog. //affect Kan du (någon) förklara hur jag går till väga för att göra detta??
Pluffo Postat 5 mars 2006 Postat 5 mars 2006 Men i preferences menyn under fliken misc har du en möjlighet att ställa in sökvägen till ditt favvo editeringsprog. //affect Kan du (någon) förklara hur jag går till väga för att göra detta?? Ja, precis som han säger. Gå in i inställningar/preferences och klicka dig igenom flikarna. I en av fälten där får du möjlighet att peka till ett editeringsprogram. Sedan räcker det med att du trycker på den lilla knappen "edit" när du har samplingen uppe för att peta in den i det programet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.