strobanik Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 tja, som överskriften förklarar, min dator har ett obehagligt pip som ibland ligger hela tiden, ibland kommer stötvis. jag gissar på att det är hårddisken som låter, och jag tror inte att jag haft det förut... någon som känner igen sig och lyckats lösa det? det driver mig sakta och säkert till vansinne.... låter som en av dom höga tonerna på tv:ns testbild ungefär...
Mats Stålbröst Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Kan ha flera orsaker! Kan vara en fläkt med lager som inte mår så bra, men kan också vara hårddisken. Prova att koppla loss hårddisken och starta datorn. Låter det något då? /Mats
Majken Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Eller kanske även bildskärmen, gamla CRT-skärmar brukar kunna pipa en del på ålderns höst. Knuffa till den när det piper och se om pipet ändrar sig. /Majken
Dreamtones Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 (redigerat) Har haft samma problem med min dator, råkar vi ha samma modell kanske? I mitt fall var det dock processorfläkten. Men de bytte även nätaggregat. Ta en titt på denna tråd för mer information. Redigerat 20 januari 2006 av Kricke
surikatmamma Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Ett tips är att öppna chassit och lyssna vart det låter mest. Hade ett liknande problem fast med ett ojämnt, högfrekvent surrande, och det visade sig vara grafikkortets fläkt som var dålig.
Majken Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 Lustigt nog så bytte jag fläkt på ett gammalt grafikkort igår. Den gamla fläkten levde om som en sjörövare så det fick bli en biffig Zalman fläkt. /Majken
strobanik Postat 21 januari 2006 Trådstartare Postat 21 januari 2006 ja, får öppna och lyssna då... det är inte skärmen, för pipet kommer alldeles säkert inifrån datorn. kan nog vart en stund sen jag dammade av därinne...kanske är därför :/
Eternal Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Mitt gamla grafikkort har pipit en del. Det var inte fläkten (hade ingen). Det pep bara i vissa upplösningar och under vissa händelser. Riktigt skumt. Inte så våldsamt högt iofs. Hittade inget sätt att fixa det.
DrHans Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Stötvis högt pipande. 😎 Skulle kunna vara fågelinfluensan 😉
strobanik Postat 21 januari 2006 Trådstartare Postat 21 januari 2006 (redigerat) Stötvis högt pipande.Skulle kunna vara fågelinfluensan ha! sant. eller kanske mina grannar vid läggdags. det märkliga är att det hörs mindre om man har huvudet i olika positioner, om jag sitter med huvet snett åt höger hörs det nästan inte alls. kanske slutar med att jag flyttar på skärmen... :/ Redigerat 21 januari 2006 av strobanik
surikatmamma Postat 21 januari 2006 Postat 21 januari 2006 Stötvis högt pipande. Skulle kunna vara fågelinfluensan ha! sant. eller kanske mina grannar vid läggdags. Jag vill inte ens tänka på vad dina grannar gör om de piper när de gör det...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.