Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ev. åkt på att spela in dragspel inom kort.. Har genom åren spelat in de flesta instrument men detta är något helt nytt för mig 🙂 . Någon som kan guida mig i detta ämne. Tar tacksamt emot alla förslag.

Annons
Postat

Mickade upp en inspelning här för någon månad sedan och kom fram till att

det bästa blev när man mickade en mick vid utblåset och en vid tangenterna

för att få med klick ljuden som uppstår när man byter ackord.

Lite svårt att ge mer detaljerade svar då , Rum , mickar , Teknik på artisten oxå har betydelse.

Men med dessa grunder bör du kunna få fram ett bra dragspels ljud.

Postat

Tack för snabbt svar. Vilken typ av mickar ska jag använda? Stormembrans mickar eller dynamiska typ SM-57?

Postat

Jag skulle testa mickar med "varm" ton (inte för hårda).

Ska du spela in båda registren (melodi och bas)?

Melodiregistret är ganska enkelt att micka. Det är bara att lyssna sig fram till en bra position. Basregistret är lite svårare. Ljudsträmmen är inte lika samlad/riktad och det kan vara svårt att hitta en balanserad position. Dessutom

är ju den delen av dragspelet ute och rör på sig hela tiden (pumprörelsen med bälgen). Testa att sätta en mick ovanifrån för att undvika att ljudet kommer och går (nivån ökar och minskar) beroende på om bälgen rör sig inpt eller utåt.

Postat

Ja, det blev en del experimenterande innan det blev bra. Slutade med en AKG C3000 till melodiregistret och en Studio Projects C1 till basen ( blev en hel det klickljud som kom in där). Hängde en SM 57:a över, och detta funkade. Var ganska lätt att hitta en juste balans när man hade 3 olika ljudkällor att välja mellan. Tack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.