Jump to content
Annons

Sladdar!

Ambjörn

Recommended Posts

Hej!

Jag planerar att köpa en kompressor och eventuellt ett par andra burkar att skruva till mina inspelningar med. Jag är dock osäker på vad jag ska ha för sladdar att koppla ihop grejerna med (t ex mikrofon, preamp, mixer, kompressor och breakoutboxen till datorns ljudkort). När jag tittar runt på www.thomann.de där jag tänker köpa kompressorn hittar jag tusen olika sladdar - balanserade, obalanserade, mikrofonkabel, patchkabel osv osv. Vilka är till vad?

Hälsningar

/ Ambjörn

Dela på andra sajter

Annons
gcs (oregistrerad)
Postat (redigerat)

I studion har man alltid balanserade kablar och framför allt när det gäller mickkablar. Valet av ballat eller oballat kommer ann på vad du har för grejor i övrigt. Det kan ju vara så att du har ballade grejor och då kör du ballat men sedan vill du stoppa in en apparat som är oballad och då har du förstört ballanseringens fördelar. Men det kanske man kan strunta i om man bara kör balanserat på mikrofon nivå eftersom det är mest kritiskt där. Man kan säga långa kablar-balanserat, låga nivåer-balanserat och höga nivåer-obalanserat. Men det allra bästa är ju ändå balanserat i studio miljö och då menar jag nog inte hemstudio.

Redigerat av gcs
Dela på andra sajter

Hoppar på med en fråga,

jag har balanserat ut på mitt ljudkort och ska köpa kablar till monitorer. Några förslag?

Jag har alltid trott att sterokablar är just balanserade kablar, men det verkar finnas balanserade monokablar?? förvirrande.

Dela på andra sajter

Nej stereo är inte balanserat i sig.

Balanserade signaler hittar man nästan bara i (halv-)professionell utrustning, nästan aldrig i hemstereo o sånt.

Finessen är liksom att man använder två kablar plus skärm för att föra över en mono signal. De två signalerna brukar kallas hot respektive cold av någon orsak.

Men för att det skall vara någon finess måste det vara balanserat i bägge ändarna plus att kabeln och kontakterna skall vara balanserade.

En modell av balanserad kabel har en "vanlig hörlurspropp" i bägge ändarna. Ni vet den lite större modellen av hörlurspropp med två ringar. En sån balanserad kabel skickar en mono-signal. Men den går ju lika bra att använda för en stereo obalanserad signal om man vill.

En annan vanlig modell av balanserad kabel har trepolig XLR-kontakt. Samma sort som sitter på mikrofoner och som används till mik-kablar.

Å sen finns det ju kablar som har propp i ena änden och XLR i andra.

I hemmastudion kan man nästan likaväl använda obalanserat - det brukar faktiskt inte vara så mycket brum. Men vill man ha topp-kvalitet på alltihop så är balanserat att föredra. Inte för det spelar nån större roll för oss vanliga dödliga. Med ett viktigt undantag -- mikrofoner och mikkabeln till skall ju vara balanserad.

Sen finns det ett till lite trick som en del (obs inte alla) utrustningar har på utgången. De är gjorda så att man har samma hål för både balanserat och obalanserat. Antingen använder man en balanserad propp (två ringar, typ hörlur) och då får man balanserad signal. Andra änden skall ju vara balanserad då. Eller så sticker man in en obalanserad propp (en ring, typ gitarrkontakt) och då får man obalanserat. Läs manualen först innan du kör obalanserat i en utgång.

Låter det knepigt? Det är inte så svårt när man väl har grejorna framför sig.

Så kolla hur kontakterna ser ut och funkar på respektive burk innan du köper kablar.

T.

Dela på andra sajter

Oj, här händer det saker när man vänder ryggen till ett par dagar... :-)

Min utrustning:

Line Audio Design CM2 (mikrofoner)

Behringer Ultragain T1952 (kompressor, limiter etc)

Behringer Eurorack MX602A (mixer)

E-mu 1820 (ljudkort)

Vad jag undrar mest är väl egentligen om saker kan gå sönder om man har fel sladdar. Det låter på alla som att balanserat är bättre än obalanserat, men jag har inte fattat på vilket sätt. Har det med brusnivåer att göra?

Hälsningar

/ Ambjörn

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag är ingen expert så jag tänker inte förklara för dig vad fördelarna med balancerade kablar är. Det kan bli fel och då är det nog bättre att någon annan berättar för dig.

Att döma av utrustningen så ska du ha Tele-Tele-kablar. Balancerade. Dom ser ut så här, och kallas även stereo-tele:

CSS-100.gif

Obalancerade har bara en svart ring, dom ser ut såhär:

CPP-100.gif

Du kan inte skada din utrustning genom att koppla in balancerade kablar i en obalancerad ingång, eller tvärtom. Du kan vara lugn. 🙁

Till micken behöver du en XLR-kabel.

Redigerat av ChrioN
Dela på andra sajter

Tack för pedagogisk förklaring, ChrioN! Tele-tele och XLR är helt klart vad som gäller. Nu vet jag dessutom hur man ser skillnad på balanserat och obalanserat, och inser att telesladdarna jag har köpt är obalanserade. De verkar funka, hur som helst, precis som du säger.

Hälsningar

/ Ambjörn

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.