Jump to content
Annons

Addic feat Hanna och Crille-80-tals power-ballad!


Recommended Posts

* LÅTNAMN: You took my heart away

* ARTIST/GRUPP: KenKriHan 😆

* GENRE: Power-ballad

* LÅTLÄNGD: 4:09

* KOMPOSITÖR: Ken Kängström och Hanna Eriksson

* PRODUCENT: Ken Kängström

* EV. MEDVERKANDE: Ken Kängström, Hanna Eriksson, Christian Eriksson.

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STATUS: Nästan färdig

Hej, då har vi spelat in ännu en låt. Vi vet inte vad vi sjunger om, och mixen ska vi inte tala om. =P Har gjort en skiss av denna låt med några andra tidigare men det har stannat av pga olika anledningar, så nu försökte vi avluta detta kapitel. Mina gitarrprestationer är som 5 år sedan, men vad tror ni om idén? =)

Kommentera gärna låten i sig. =) Hanna och jag skrev dena på acke-gura häromdagen, och nu vart det att vi lånade in lead-sångaren i vårt band SkyRide för att lägga lite värsting skrik på. 😆

Mvh Ken La Rock

KenKriHan___You_took_my_heart_away.mp3

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu laddas det ner här...16%...30%....Drygt det här, borde skaffa snabbare uppkoppling. Se där! 50% Yay! Tuff tuff...Snart 70%.... 80%! Det närmar sig 🙂 90%.. Snart framme, lite till! 95%... 98 99 100% foobar loading!

Reason piano? Ja så är det kanske, you and me tralala 🙂 Trevligt, körer kommer det nu 🙂 Härligt, känner verkligen hur jag lyfter! And all you said to me.. YEAH! gatad snare!! 😄 oh skriken!! härligt!!! 80-talet här kommer jag! vilken pipa!! jäää... nu jävlar.. you took my heart away!! la la la la 😄 yeah!!! 😄 Pianoslingan igen.. den påminner starkt om en låt, en känd.. har glömt vilken.. en 80-talare iallafall.. tjejen låter väldigt moderlig, härligt! härliga kontraster.. bråkiga skrikarn och moderliga .. jamt! så skare va! 😄 Oj oj, här byggs det upp .. inte riktigt än.. nu oj nu kom hon igen 🙂 hon skriker på bättre här, lite småsurt, men ingenting som direkt stör! Låter som hon skulle trivas bättre en tonart lägre? YEAH! där kom han!! fan va gött.. HELL YEAH!!! gitarr!!! långa toner gött !! Obligatoriska solot med övertoner, jag gillar det! det är mysigt, lite onyanserat men det är BRA! Och refrängen igen... Ja.. det är tamefan bra!! nu ska jag sova 🙂 gnatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst är du tillbaka! Du tog mitt hjärta tillbaka! HEhe 😄

Körerna är jävligt snygga! Sen skulle jag vilja ha tjejens röst längre fram när hon sjunger utan kör, hon ska ju vara mer i centrum så att hennes röst kommer fram mer. Låten är ju som hämtad från det ljuva 80-talet, det är med det den står och faller just nu... Antingen är den en nästan ironisk hyllning av denna tidsperiod eller så är det en tragisk låt som aldrig kommer att funka. Trummorna och elgitarrsolona är väl snygga men de är de som gör att det blir så nostalgiskt på samma gång... Kanske om ni hittar på något annat på den biten så blir det en lite modernare sound.

Totalt sett är jag dock mycket impad! Det är en sjukt snyggt proddad låt! Största plusset går som sagt till kören 😄

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar som attan. =)

Vill återigen poängtera att detta inte är något vidare mixat i detta skede, utan presenteras som en låtidé. =) Men detta är heller inget som vi ska försöka sälja, utan en kul grej. 80-tals power är ju såå åjäkla snyggt. =P =)

Tackar som attan för bra feedback igen. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande, ni har verkligen fångat det som gör en powerballad från det goda 80.

En sak jag tänkte på är att pianoslingan påminner om någon radiodänga för ett tag sedan.

Tror den heter "walking in memphis.." eller något sånt, jag kan vara helt ute å cykla, men det ringde nån klocka långt bak i huvudet när jag hörde den.

Men det är ju en tokbra låt, grym brygga, grymma körer, och såklart grymma gitarrer! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. en 80-talsbalad ja.. Får lite MeatLoaf känsla.. Skönt guralir verkligen.

Rösterna är på gränsen till överansträngda men för tusan jobba vidare. Personligen skulle jag önska önska lite högre tempo och för rösterna skull sänk tonarten lite.

Bra jobbat.. Och välkommen tillbaks.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt! Häftigt sväng när skriket kommer igång! Låter faktiskt bättre än vad jag skulle tro, och det är bra! 😄

Häftigt gurasolo, häftigt allt. Påminner om Avantasia! 😄

Väldigt bra!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt tycker jag! Riktigt skönt gitarrsolo m¨åste jag säga. Ni har verkligen lyckats få fram den riktiga 80-tals känslan!

Det jag inte tycker om är att tjejens sång, på en del ställen, låter alldeles för osäker. Sen hör man tyvärr att det är en svensk som sjunger, lite för dåligt engelska uttal.

The Mr... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, pianot låter lite som "Walkin in Memphis" o jag kopplar också till "If god was one of us", men visst är det en bra låt. Tjejen sjunger bra ,körerna är mysiga o gitarrslingan som kommer in direkt efter sången höjer stämningen. Sen är det ju förståss 80-talskänslan o speciellt skriksången som jag tycker gränsar lite till parodi, men det kan ju vara kul det också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra 80-tal!

Men hade lika gärna kunnat vara från dagens power ballader. 😉

Känner dock att "you took my heart away" killen tar över lite mycket eller så är det lite för mycket av honom. Men samtidigt måste jag påpeka att jag är ej så stort fan av den typen av sångare, trots att det är 80-talet som format mig. Men kanske skulle haft sångaren endast i slutet, det passar dock där han kommer in i början på solot. Men det är en bra låt, bra gitarrer. Gillar tjejens röst.

Mvh

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Jabbadabbadooo 😎 Fet 80 tals höger rätt i nyllet... Och så det sved.. 😉 Lite överangsträngda röster, fast det ser jag nu att någon annan skrev också så jag säger väl inget mer än 😛 så. Bra gjort! Sänk för de stackars sångarnas skull bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Astor Q (oregistrerad)

Jag måste säga emot alla två som tycker att låten skall sänkas! Det är just det som ger låten den extra intensiteten, det ska vara plågsamt att höra och sjunga en sån här låt...

Sen trodde jag aldrig att jag skulle skriva det här om en addic-låt, men jag skulle vilja ha mer och mer framträdande gitarr 🙂

Och lite bättre engelska utav sångerskan.

Annars är det en strålande låtidé som vanligt, går just nu som repeat i mina lurar, vilket jag inte alls har tid med egentligen!

Bra!

///AQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill återigen poängtera att detta inte är något vidare mixat i detta skede, utan presenteras som en låtidé. =) Men detta är heller inget som vi ska försöka sälja, utan en kul grej. 80-tals power är ju såå åjäkla snyggt. =P =)

Lägg ner blygsamheten nu. Detta låter mycket professionellt och bra! Jag har inga direkta kommentarer om själva kompositionen (inte min kopp tè riktigt), förutom att pianoslingan påminner starkt om just "Walkning in Memphis" som någon skrev ovan.

Om mixen: det känns som att allt ligger "rätt" i mixen, ljudbilden känns helrätt. Tummen upp helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon, Dom sjunger bra tycker jag, killen har ju grym pipa, kanske lite off ibland, speciellt första gången han kommer in men ett par tagningar till så ......

😆😉😎🙂🙂 fem bullar av bagarförbundet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra!! 😉

Det jag blev lite undrande över är att killen bara sjöng ref.

Skulle det inte passa bättre att göra den lite mer som en duette...

Bara en tanke... 😄

Underbara sånginsatser! 😄

M.v.h Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga emot alla två som tycker att låten skall sänkas! Det är just det som ger låten den extra intensiteten, det ska vara plågsamt att höra och sjunga en sån här låt...

Sen trodde jag aldrig att jag skulle skriva det här om en addic-låt, men jag skulle vilja ha mer och mer framträdande gitarr 😆

Och lite bättre engelska utav sångerskan.

Annars är det en strålande låtidé som vanligt, går just nu som repeat i mina lurar, vilket jag inte alls har tid med egentligen!

Bra!

///AQ

Nja, inte sänka sången så. Inte i volym, bara tonart för det låter som om det är på gränsen till surt som räven sade någonstans. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa förut idag - mycket bra låt! Jag vill dock hävda att det är fel tonart för de som sjunger. 😉

Bra jobbat Ken(ny)! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh my god he´s back! 😆😆 (det måste varit min bild som gjorde det)

Jo då för fan det låter snyggt. Tycker att sånginsatserna är mycket stiliga. Arret är precis så där svulstigt som man kan förvänta sig. Fast inte mesrock ändå. Det enda skulle väl vara att basen känns lite anonym. Vilket är lite synd när allt annat är så snyggt.

När gitarrsolot kom så hade man fan tändaren framme.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni har fångat 80-tal powerballadkänslan i låten på ett skitsnyggt sätt. 🙂

Snyggt plinkade pianointro, nästan barnsligt ljud men det passar fint in. Nice gitarrspel, såklart 😉 men jag tycker att gitarrsolot ska ligga i mitten så att man får höra det ännu tydligare. :rolleyes:

Angående sången så kanske det finns nån sur ton här och var men jag tycker att ni kompenserar det genom att sjunga väldigt inlevelsefullt, riktigt powermetalaktigt och det är ett stort + i kanten. 😆 (jäkla pipor ni har båda 2 BTW...me like)

Nice jobbat

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt faktiskt! känns 80-tal så det skriker om det. Sången är dock som påpekats tidigare småfalsk på många ställen. Ibland blir det disharmoniskt o coolt men när det inte funkar låter det illa. Och det är inte bara på dom högsta partierna som det blir falskt.....autotune kanske? 😏

Men...viva la 80!!!!!

//Fredster

EDIT: 300 stavfel

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...