Fierze Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 Jag håller just på med min B-uppsats i ljudproduktion på Högskolan Dalarna, den handlar om användandet av kompressor & limiter i musikproduktion och radiomedier. De senaste åren har ju trenden gått mot hårdare och hårdare kompression och högre genomsnittligt dB-värde på musikinspelningar, samtidigt som radiostationer (i synnerhet de kommersiella stationerna) vräker på med minst lika mycket kompressor och andra signalprocessorer som förut. När man då spelar en redan kompressad låt på radio och därmed maxar den lika mycket till så påverkar det ljudet negativt. Min fråga är därför: Skickar skivbolag ut speciella radiomixar av sina låtar vilka är mjukare mixade/mastrade, just för att dessa ska låta bättre i radio? Gör NÅGON detta? tacksam för svar
robotapan Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 Detta svarar inte på din fråga, men kan säkert vara relevant ändå: http://www.loudnessrace.net God natt.
Fierze Postat 16 maj 2004 Trådstartare Postat 16 maj 2004 (redigerat) Tack men den adressen har jag redan.. Intressant sida är det dock. Skulle vara intressant att veta hur skivbolag och producenter förhåller sig till den ljud-misshandel som vissa radiostationers kedja av limiters och andra processorer utsätter musiken för. Skulle det inte gynna alla parter om en särskild, mild & mindre maxad, radioversion skickades till bolag eller helt enkelt bifogades på nya släppta singlar.. Eller är det mycket dyrt att ha t.ex 4 spår på en singel istället för 3? Redigerat 16 maj 2004 av Fierze
Andreas L Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 (redigerat) Det kanske inte tillför diskussionen så mycket, men jag tror inte att det har någon betydelse. Skivbolagen bryr sig nog inte om ifall ljudet manglas sönder i olika dynamikprocessorer innan det sänds. De flesta som lyssnar på radio gör det ändå mest "i bakgrunden", och då ofta genom en dålig ljudanläggning och kanske befinner man sig inte ens i samma rum. De personer som är lite mer "finsmakare" när det gäller ljud och ljudbild lyssnar oftast på köpta cd-skivor, i dyra anläggningar där de själva sitter i en bra lyssnarposition, och dessutom: dessa personer väljer ofta annan musik än den som vi hör i våra vanliga reklamfinansierade radiostationern. Skivbolagen vill tjäna pengar, och utan att försöka vara elak, så skiter de nog ganska mycket i de enskilda ljudet, så länge som skivorna säljer. De är glada så länge låten spelas på radion. Redigerat 16 maj 2004 av Andreas L
gzede (oregistrerad) Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 nej mig veterligen gör ingen detta. Det eftersom att har du ett hårt komprimerat material så gör det inte så mycket om du komprimerar det en gång till. Om du däremot har mycket dynamik och radiostationen matar det genom sina skit-pumpa-så-det-skriker-apparater så blir det värre än om man på mastringsnivån maxat nivån med bra maskiner.
robotapan Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 Nja, vad jag har hört är det precis tvärtom. Softare material lider inte så mycket av radio-komprimeringen, det blir bara, tja, lite radio-vänligare. Om det däremot är ett väldigt hårt komprimerat spår, så låter det radio i alla anläggningar, förutom just i radio där den extra kompressionen plattar till lite extra och gör ljudet en smula livlöst. Jag har dock inte forskat i saken eller så, bara läst runt på Loudnessrace och lite sidor som länkas där...
gzede (oregistrerad) Postat 17 maj 2004 Postat 17 maj 2004 på de icke-kommersiella kanalerna går det ju, men följden blir ju att låten får lägre volym än alla andra, därför gör man inte så. åtminstone inte ifall man vill att ens låt ska "slå". de kommersiella kanalerna tävlar ju sins emellan om vem som kan låta mest, eller åtminstone så krävs det för att folk ska lyssna på dem att det låter mycket. därför har, i alla fall vissa av stationerna, inte bara komprimering nedåt utan även uppåt. dvs den höjer när ljudnivån hamnar under ett visst värde en viss tid. det gör att även om du har en inspelning som snittar på -25dB så blir det endå runt 0 ut i radion, fast med massor av brus och pumpljud.
MusicGene Postat 18 maj 2004 Postat 18 maj 2004 En liten tanke som jag tänkte när jag läste tråden är att om radiokanalerna skickar ut en starkare (kompressad) signal från sin radiomast, så kommer signalen nå längre bort, rent fysiskt, innan det blir riktigt dålig mottagning. Det är väl också ett skäl att använda kompressorer och limiters antar jag. De vill ju att så många som möjligt skall kunna lyssna på dom - och man kan ju inte ha hur många master som helst...
spaceman Postat 19 maj 2004 Postat 19 maj 2004 Jag håller just på med min B-uppsats i ljudproduktion på Högskolan Dalarna, den handlar om användandet av kompressor & limiter i musikproduktion och radiomedier. De senaste åren har ju trenden gått mot hårdare och hårdare kompression och högre genomsnittligt dB-värde på musikinspelningar, samtidigt som radiostationer (i synnerhet de kommersiella stationerna) vräker på med minst lika mycket kompressor och andra signalprocessorer som förut. När man då spelar en redan kompressad låt på radio och därmed maxar den lika mycket till så påverkar det ljudet negativt. Min fråga är därför: Skickar skivbolag ut speciella radiomixar av sina låtar vilka är mjukare mixade/mastrade, just för att dessa ska låta bättre i radio? Gör NÅGON detta? tacksam för svar Om du vill veta detta så kan du jämföra ljudet på en låt direkt från en cd, och med en inspelad dito från olika radiokanaler. Om du vill grotta ännu mer kan man ju börja kolla skillnader i en ljudeditor. Det är nog skillnad mellan SR och dom komersiella kanalerna. Kolla med STIM vad som gäller betr avtalen med hur radiokanaler får framställa andras alster i media.
BackHand Postat 19 maj 2004 Postat 19 maj 2004 Det görs väldigt ofta olika mastringar och i vissa fall även mixar för Radio till skillnad från den vanliga album versionen. Skillnaden är att allt tok komprimeras och limiteras till det yttersta fast med de absolut bästa bästa verktygen och mastringsteknikerna. Skillnaden blir i slutändan att när radio-versionen kommer till radio stationen och de lägger sin dassiga limiter på materialet så påverkar den inte materialet särskilt mycket eftersom den inte får något att arbeta med. Resultatet blir att låten låter bättre än ifall de hade skickat albumversionen som tok pajats i radiostationernas billiga compressorer/limiters. That's why. Och hur ställer sig världens ljudtekniker, mixare och mastringspersonal till radiostationernas sabotage, ja de hatar dem för det. It's simple 😳 !
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.