Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Här är min idé (som gjorts på så otroligt många inspelningar) :

Säg att min låt börjar med fyra takter trummor. Dessa vill jag ska ha lite "lo-fi"-stuk över sig. Efter dessa fyra takter så smäller det till och resten av instrumenten kommer in.

Hur gör jag en snygg fade från Lo-fi-ljud till "originalljudet"...? Oftast ligger det ju med nån swisch-liknande effekt när detta används för att bygga upp innan originalljudet kommit igång.

Att göra om dessa takter till Lo-fi är inget problem, men att få till en sorts uppbyggnad med hjälp av nån effekt och inte hur jag spelar på trummorna innan själva låten kommer igång, det är DET jag vill åt!

Någon som förstår hur jag menar och som vill förklara några varianter på hur man går till väga för att göra detta? Vore grymt trevligt!

Annons
Postat (redigerat)

Ett enkelt sätt att mixa in olika mycket av lo-fi-ljudet:

Använd lo-fi-effekten som en send-effekt (inte insert),

skicka från början dit hela signalen & minska sen gradvis till noll...

Alternativt om effekten har en ratt som det står "mix" på,

ställ den först på max & minska gradvis...

Prova. Kan bli bra, kan låta skit.

Redigerat av milton
Postat (redigerat)

Jag har just gjort en sån "lo-fi"-pryl i en låt. Men det var ju inte med riktiga trummor utan DFH. Så här gjorde jag iallafall. En audiomixdown på trummorna de takter som skulle vara lo-fi. Sen helt enkelt på med nåt som förstör, typ ful-eq:a spåret eller lägg på någon bitcrusher(heter det så?). Sen så gjorde jag en audiomixdown på de andra trummorna och la dom efter dom förstörda. Jag hade iof ett break mellan de två partierna. Men vill du ha någon form av baksugseffekt så kan du ju alltid spela in en Cymbal, och vända på den i ditt inspelningsprogram och lägga den så att den går ihop med 1:an cymbalen på det vanliga trumspåret.

Om du vill ha en fade mellan dessa två så kopiera trummorna så att du har ditt vanliga trumspår hela vägen och kanske 6-takter lo-fi trummor brevid dessa(läs under, tänker Cubase). Sen lägger du in en volym nerfade på lo-fi trummorna och en uppfade på dina vanliga där du vill att karaktären på trummorna ska bli annorlunda.

*edit* stavfel fel fel fel

Redigerat av Bone
Postat

Om jag säger såhär då:

Jag vill ha en stegrande EQ-skala där man har en startpunkt och en slutpunkt och att den successivt ändrar karaktären på ljudet från Lo-fi till "vanligt" ljud.

Alltså, jag markerar det jag vill ändra karaktär på steglöst. Jag går in i EQ'n och ställer en startpunkt (Lo-fi inställning) och sedan en slutpunkt (vanligt rent ljud/originalljudet).

FINNS DETTA?!

Postat

Ja det finns. Men du får ju isåfall automatisera EQ-inställningarna, det finns inget sätt vad jag vet att morpha mellan olika presets. Jag skulle ju hellre köra på en crossfade mellan lo-fi ljudet och det vanliga, så som nämnts tidigare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.