Jump to content
Annons

Filmmusik/Breakbeat/Metal?


Slaktad

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Betaversion 😕

* ARTIST/GRUPP: Jonathan Hedrén

* GENRE: Filmmusik/Breakbeat/Metal?

* LÅTLÄNGD: 5:50

* KOMPOSITÖR: Jonathan Hedrén

* PRODUCENT: Jonathan Hedrén

* EV. MEDVERKANDE: Jonathan Hedrén

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5,5mb

* STATUS: Skiss/Betaversion

Jaha, tänkte att det var dags att slänga upp en låtskiss här. Detta är ett projekt jag pysslat med från och till sedan i höstas. Låten är varken färdig eller mixad, men det skulle vara kul att höra vad folk tycker om den i nuläget. Som ni säkert förstår ska jag gå igenom alla instrument och spela in/justera dem igen när jag börjar bli färdig med arret, så ev. klagomål på otighta gitarrer eller liknande undanbedes.

Jonathan_Hedren_betaversion128.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var precis inne på din hemsida. Riktigt häftigt! 😆 Speciellt under 'Artwork'!

Musiken låter också bra! Gillar kombinationerna mellan metal och nåt elektroniskt. Påminner lite om Linkin Park. 🙂

Gött gött! Kepp on! 🙂

edit: Unalfabet 😕

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan känna att bassynthen i början skulle göra sig bättre med "bara botten", det är lite gnäll i ljudet nu som gör att ljudet känns lite tamt.

Får läbbiga vibbar av detta, verkligen. De där skrien alltså... Har du dragit en stråke mot en cymbal eller nåt? eller är det samplat?

När det gäller sån här musik har jag ingen vidare referens, så jag får väl säga ett hårdare Matrix-soundtrack. Moby goes metal. Äsch, det gick inge vidare. Keep up the good work!

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt! Det är helt klart något att arbeta vidare på.

Du borde slänga in ett ballt och lite distat röstsample någonstans så blir det extra creepy. Sen vill jag ha lite mer stegring i introt, t.ex en tjock pad någonstans som lyfter det en nivå till mot de tunga gitarrer. More is more!

Det enda negativa är att de snabba virvelslagen är så otroligt höga. Det tar fokus från allt annat.

Fortsätt så! Bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

I like!

Bra som f-n. Coolare skulle det bli med smått distad sång eller ren men mörk sång. 😏 eller är detta tänkt som intrumentalt?

Håller dock med om den höga/snabba virveln.

I övrigt så är detta en favorit bland demosarna att se fram emot att få höra mer av efter lite arbete.

Låter lite som en "melodiösare" Trent Reznor...

Vill höra mer... :rolleyes:

Mvh

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att ni gillade den! Vad gäller sång är det absolut inte omöjligt att jag lägger dit lite sådan framöver... jag har ett par idéer gällande "polisradio"-samplingar (vilket jag använt förut) och/eller growl. Jag trodde faktiskt att jag skulle få mer kritik gällande introt; jag känner själv att det för tillfället är det "svagaste" partiet, ska försöka bygga upp det lite mer. Vad gäller virvelslagen måste jag försvara mig med att låten mer eller mindre bara är körd genom en multibandkompressor för att trycka upp volymen lite, ska se till att göra en lite mer ordentlig mix vid tillfälle.

De där skrien alltså... Har du dragit en stråke mot en cymbal eller nåt? eller är det samplat?

Jag är lite osäker på vad du menar med "de där skrien". Jag antar att det är något av ljuden som används under introt. Menar du det höga gnälliga ljudet som låten börjar med (vilket är en mjukvarusynt) eller det mer oregelbundna "skrapandet" (vilket är "skrapande-plektrum-mot-distad-gitarr-sträng" körd genom någon effekt)?

Var precis inne på din hemsida. Riktigt häftigt! cool.gif Speciellt under 'Artwork'!

Kul att du gillade dom grejorna med! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev tidigare har jag inte mixat låten än, bara tryckt upp volymen (temporärt) med en multibandkompressor...

Vad gäller lyssning sitter jag med några gamla philipshögtalare som monitorer samt ett par AKG 240. När jag mixar låtar brukar jag försöka förlita mig på så mkt som möjligt... bilstereos är en favorit...

Link to comment
Dela på andra sajter

kul låt!

men tycker trummorna var det svagaste elementet. snabba virveln låter som en nybörjar imitation av aphex twin. gör som orginalet och missnandla din virvel sample med timestretch med skeva inställningar och klipp sedan upp resultatet och programmera nåt fett. hihaten lät som den spelas med en visp, ingen attack alls i ljudet? gillade inte heller hur den är spelad/programmerad. när jag försöker lyssna på resten av låten hör jag bara hihaten som jag stör mig på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kul låt!

men tycker trummorna var det svagaste elementet. snabba virveln låter som en nybörjar imitation av aphex twin. gör som orginalet och missnandla din virvel sample  med timestretch med skeva inställningar och klipp sedan upp resultatet och programmera nåt fett. hihaten lät som den spelas med en visp, ingen attack alls i ljudet? gillade inte heller hur den är spelad/programmerad. när jag försöker lyssna på resten av låten hör jag bara hihaten som jag stör mig på. 😕

Tack för tipset! Jag är definitivt en nybörjare när det gäller den sortens trummor (spelar och lyssnar mest på metal), så jag ska se om jag kan få tag på lite Aphex Twin... har inte hört dem (honom?) på åratal. Nu är jag inte heller en "samplingsklippar"-typ; tycker att flexibiliteten försvinner alldeles för mycket vid användande av loopar eller dylikt. Hihaten ska fixas till på ett eller annat sätt... har även funderingar på att "skita ner" trummorna lite... vi får se.

Jag återkommer med en ny version så fort jag har passerat ytterligare en "milstolpe".

Link to comment
Dela på andra sajter

De där skrien alltså... Har du dragit en stråke mot en cymbal eller nåt? eller är det samplat?

Jag är lite osäker på vad du menar med "de där skrien". Jag antar att det är något av ljuden som används under introt. Menar du det höga gnälliga ljudet som låten börjar med (vilket är en mjukvarusynt) eller det mer oregelbundna "skrapandet" (vilket är "skrapande-plektrum-mot-distad-gitarr-sträng" körd genom någon effekt)?

Det var mjukvarusynthen jag syftade på. Fräckt som stryk. Det är väl inte crystal?

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...