Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjena jag undrar hur man ska koppla en compressor till en aux och hur man ska få upp den effecten på mixern mvh nybörjaren

Annons
Postat

En kompressor brukar man inte koppla på en effekt-tappning, utan på Insert-jacket på kanalen. Man vill ju påverka hela ljudet med kompressorn - och inte bara en del, eftersom kompressorn inte gör det jobb man förväntar sig då...

Postat
En kompressor brukar man inte koppla på en effekt-tappning, utan på Insert-jacket på kanalen. Man vill ju påverka hela ljudet med kompressorn - och inte bara en del, eftersom kompressorn inte gör det jobb man förväntar sig då...

Förstår vad Du menar. Kompressor är ju en insert-effekt. Dock kan man ju i dagens musikprogram plocka upp en Aux-kanal och inserta signalen dit. Kan funka jättebra på t ex pukor. Hur insertar man då signalen till en Aux? I PTLE gör man så att man i mixerns rektangel benämnd "Audio output" klickar och håller inne musen. Då får man fram en list där det bl a står "Bus". Då väljer man första lediga bus. Väljer man sen samma bus som input till den aux man har lagt en kompressor på så blir signalen insertad. Sen gör man likadant med alla andra ljudkanaler som skall få vara med och dela på kompressorn. I PTLE finns en massa fina snabbkommandon så att man enkelt kan göra detta på många kanaler i en handvändning. Jag är övertygad om att handhavandet är liknande i de flesta andra program men är det några skillnader så hjälper säkert Ni andra till.

Postat

men om man kopplar in ett reverb till auxen på ett fysiskt bord, får man upp reverbet på en buss då eller hur kopplar man det? aux send 1 till aux return 1, eller? och om man insertar en compressor insert 1 till return 1 så kan man lägga upp det på en buss eller tack för blivande hjälp

Postat

Då tolkade jag det rätt från början, när jag antog att det var ett fysiskt mixerbord... 🙂

Det verkar som om du vill använda kompressorn på normalt sätt - och inte med sidechain. Då har du olika möjligheter beroende på vad det är för mixer.

Det är inte alla mixrar som har Insert på sina bussar, så det är inte säkert att du kan använda en kompressor till annat än en enda kanal (om kompressorn inte har mer än en kanal...) - och då kopplar du den til Insert-jacket på den kanalens ingång. Finns det Insert på bussarna, så kan du däremot använda kompressorn på allt ljud som skickas till de valda bussarna i stället för Main - och låta kompressorn jobba med ett helt paket av ljud. Det är relativt vanligt att göra så med submixar av körer eller av trummor...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.