joachime Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Snudd på OT, men jag har några musikvideos på DVD som jag vill lägga upp på nätet. 🙂 Jag vill alltså kunna rippa DVD och konvertera till ett format som är lätt att spela upp i de flesta mediaspelare. Vilket format är smidigast? AVI, QT eller MOV? Eller kanske något annat? 😉 Jag har dålig koll på vad det finns för program så kom gärna med förslag. Gärna freeware!
tordA Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 (redigerat) VinDos vanliga mediaspelare kanske ??? annars så finns det en drös på download.com DVD tools Redigerat 18 januari 2006 av TordA
Linus Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 (redigerat) Själv använder jag DVD2AVI och VFAPI, vilket funkar som en "AVI-wrapper" för VOB-filerna från DVD:n. Då kan jag få ut exakt samma videokvalitet i en AVI-fil utan att behöva koda om en enda frame och förlora någon bildkvalitet. 😛 Den nya AVI-filen blir bara några MB, eftersom den inte innehåller videodata utan hämtar MPEG2 direkt ur .vob-filerna. Tack vare VFAPI-codec kan jag sedan öppna den filen med något annat program som kan koda om video till ett annat filformat. VirtualDubMod är gratis. Här har du en guide! Redigerat 18 januari 2006 av Linus
Altzi Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Hoppas det är egeninspelade DVD:er, man kan ju inte rippa hursomhelst, det är ju inte lagligt
joachime Postat 18 januari 2006 Trådstartare Postat 18 januari 2006 Hoppas det är egeninspelade DVD:er, man kan ju inte rippa hursomhelst, det är ju inte lagligt Jag äger inte rättigheterna, men jag har tillstånd att rippa. 😳 @Linus: Ska kolla upp ditt alternativ! Tack för tipset! (Tord också!)
Bebopkeys Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Jag brukar använda ett program som heter Super Dvd ripper. Funkar bra tycker jag. Där kan du välja format (mpeg.avi mm) När det gäller Avi så tror jag att man måste plocka hem hela filen först innan man kan börja titta. Mpeg däremot kan man titta på medan man laddar hem (rätta mig om jag har fel). Mov kan man också kolla på medan man laddar.
joachime Postat 19 januari 2006 Trådstartare Postat 19 januari 2006 Tack för svar! Har inte tänkt på det där med AVI-filer tidigare. Någon mer som rippar DVD till något videoformat och har lust att ge lite tips?
Linus Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Någon mer som rippar DVD till något videoformat och har lust att ge lite tips? Vill du rippa direkt till ett snålkodat format räcker ju Nero-paketet. (Känns märkligt att säga brännarprogrammet, eftersom det numera är en svit med multimediaprogram). Nero Recode kan spara ut direkt från DVD till en .avi i formatet Nero Digital (bygger på MPEG-4 precis som DivX och XviD gör...)
Snow Brigade Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Ett bra och enkelt program är WinAvi Video Converter. Det är dock inte freeware.
joachime Postat 19 januari 2006 Trådstartare Postat 19 januari 2006 Vill du rippa direkt till ett snålkodat format räcker ju Nero-paketet. Nero Recode kan spara ut direkt från DVD till en .avi i formatet Nero Digital Okej! Jag har någon äldre version av Nero liggande. Ska kolla om Recode följer med. Om man Spar till Nero Digital, kan man då lätt spela upp filmen i olika spelare, typ WMP, iTunes etc...?
Linus Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Vill du rippa direkt till ett snålkodat format räcker ju Nero-paketet. Nero Recode kan spara ut direkt från DVD till en .avi i formatet Nero Digital Okej! Jag har någon äldre version av Nero liggande. Ska kolla om Recode följer med. Om man Spar till Nero Digital, kan man då lätt spela upp filmen i olika spelare, typ WMP, iTunes etc...? Nero Digital Har du Nero installerat, har du förmodligen deras codec installerad. Annars tror jag att DivX kan spela upp dem.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.