Jump to content
Annons

Jag har köpt en bil!


Eternal

Recommended Posts

Jag har alltså köpt en bil. Desvärre får jag inte hämta den än eftersom jag inte har körkort.

Har uppkörning nu på tisdag och kan ni förstå känslan att hämta bilen direkt efter uppkörningen? Förutsatt att jag inte blir kuggad. Men att bli kuggad i det läget och med svansen mellan benen ta bussen upp, betala bilen och ta bussen hem är nog fördävligt.

Tänk er själva! 😉

Men nu får vi ända anta att uppkörningen går bra och att jag kan köra hem bilen.

Föresten är det en Toyota Celica -90 med 156+hk. Går fint som fan.

Tyvärr (beror på hur man ser det 🙂 ) är den klassad som sportbil och kostar en slant att försäkra 🙂

Så jag har en del att tänka på dessa dagar fram till tisdag. Kommer väl ligga sömnlös om nätterna som ni andra i OT-forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sammanträffande!

Jag har också köpt bil.

En Golf, Combi-modell, från 1996.. 37 lök. Mkt fint skick, förutom en liten repa på lacken...

Nu åker min gamle Golf från 86 till skroten.

/Golf-Daniel

Edit: lycka till med körkortsuppkörningen förresten! 😉

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu åker min gamle Golf från 86 till skroten.

Jaså? Micka upp bilen och spela in när du går loss med basebollträ innan du skrotar den 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu åker min gamle Golf från 86 till skroten.

Jaså? Micka upp bilen och spela in när du går loss med basebollträ innan du skrotar den 😉

Nänä för fasen.

Man får juh ut 1000 spänn på bilen om man åker till rätt skrot. Sålänge den kan rulla dit själv så är det inga problem 🙂

Iofs är det jätteglapp i högra framaxeln (förmodligen något med spindelleden), så den kanske går sönder på vägen dit, man vet aldrig 🙂

/Daniel

Edit: hade iofs varit en grym idé .. Ska åka till mitt ena jobb någon gång när jag skaffat mig en bra bärbar inspelningsmaskin och spela in massa stål mot stål-ljud och annat skrammel. Offtopic dock 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

eternal...alla kuggas första uppkörningen. Mer regel än undantag. Tror du att du är undantagen?

😉

renskav//:musik

DESIRÉE: Fel namn.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

eternal...alla kuggas första uppkörningen. Mer regel än undantag. Tror du att du är undantagen?

🙂

renskav//:musik

DESIRÉE: Fel namn.

Jag klarade iofs både mitt lättmotorcykelkörkort och mitt bilkörkort första gången.. både på uppskrivning och uppkörning.

Så jag är alltså ett undantag? 🙂😛

Känns märkligt..

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ok...

...och jag har aldrig ens provat!

Det enda fordon jag ägt är en trampbil från 69, förutom mina fötter då....

😛

clementiner//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

...och jag har aldrig ens provat!

Det enda fordon jag ägt är en trampbil från 69, förutom mina fötter då....

🙂

clementiner//:musik

Fötterna funkar alldeles ypperligt... när dom funkar alltså.

Uppe i Lappland är det nästan ett måste med bil om man ska ta sig någonstans.

Fan min närmsta granne bor 30 mil härifrån... (Jag ljuger aldrig. 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

...och jag har aldrig ens provat!

Det enda fordon jag ägt är en trampbil från 69, förutom mina fötter då....

😮

clementiner//:musik

Fötterna funkar alldeles ypperligt... när dom funkar alltså.

Uppe i Lappland är det nästan ett måste med bil om man ska ta sig någonstans.

Fan min närmsta granne bor 30 mil härifrån... (Jag ljuger aldrig. 🙂 )

Och bussen går en gång i kvartalet.... 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Här går bussar och spårvagnar åt alla håll, flera stycken varje 10-minutersperiod och närmaste granne bor 30 cm från mig (genom taket under mina fötter). Och en ovanför också. Och närmste bredvid...hmmm....50 cm....max.

Ätit renskav idag, med potatismos. Hade inga lingon, så det blev drottningsylt.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl svårare nu att klara körkortet än på min tid... för 12 år sedan. Jag behövde inte ens köra mörkerkörning, isbane körning och så... Behövde knappt köra bil... 🙂

...men liktförbannat så kuggade jag 2 gånger. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl svårare nu att klara körkortet än på min tid... för 12 år sedan. Jag behövde inte ens köra mörkerkörning, isbane körning och så... Behövde knappt köra bil... 🙂

...men liktförbannat så kuggade jag 2 gånger. 🙂

Jag var på väg att köra över en kärring med spark engång... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl svårare nu att klara körkortet än på min tid... för 12 år sedan. Jag behövde inte ens köra mörkerkörning, isbane körning och så... Behövde knappt köra bil...  😆

...men liktförbannat så kuggade jag 2 gånger.  😳

Jag var på väg att köra över en kärring med spark engång... :rolleyes:

Jävla tur att det bara är renar på vägen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl svårare nu att klara körkortet än på min tid... för 12 år sedan. Jag behövde inte ens köra mörkerkörning, isbane körning och så... Behövde knappt köra bil...  😆

...men liktförbannat så kuggade jag 2 gånger.  😳

Jag var på väg att köra över en kärring med spark engång... :rolleyes:

Jävla tur att det bara är renar på vägen. 😆

Haha 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten är det en Toyota Celica -90 med 156+hk. Går fint som fan.

-90 var det ju ganska mycket hästar, nu har vi 170-220hk i våra övningsbilar :rolleyes:

Det måste vi inte ha men jag tycker det är kul, och eftersom jag bestämmer så får det bli så 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som en gammal bekantskap gjorde:

Han hade fått ta över sin farsas gamla kärra så bil hade han redan. Han körde helt enkelt till uppkörningen, parkerade utanför(ingen såg honom), och sedan när han klarat kortet satte han sig i bilen glad och lycklig och körde iväg inför uppkörningsgubbens något undrande min...

Det var iofs samma snubbe som sedan när han skulle ta mc-kort försökte dra upp den på bakhjulet under uppkörning.. :rolleyes: han var inte riktigt ok, den grabben, men mc-kortet klarade han också.

Vet inte vad han gör nuförtiden, han kanske jobbar som trafikskolelärare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ett undantag (fast det visset jag innan). När jag körde upp (någon gång på 1800-talet) så trängde jag upp en PV på cykelbanan i en rondell. Jag blev "med tvekan godkänd" så jag borde ha kört jävligt bra i övrigt.....

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

... kolla upp vilka försäkringsbolag som är billigast. Själv har jag bytt från Folksam till Tennant. Kommer att tjäna ca 2500:- per år på det.

Mvh/Tipshörnan

😄

Jag ringde de flesta och för mig var faktiskt (kanske konstigt) Folksam billigast. Det berodde på vilka tidigare erfarenheter bolaget haft av liknande bilar och "människor".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar att bjuda på en gratislektion om du kuggar 😄

Bara håll dig cool och tänk frammåt.

Obs! glöm inte körkor...... jag menar legitimationen 😄

Det där kommer du kanske få ångra. Jag bor nämligen ganska nära Falkenberg (Borås) så jag kanske kommer förbi. Men så kan man inte tänka. På tisdag skall jag klara det!

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

... kolla upp vilka försäkringsbolag som är billigast. Själv har jag bytt från Folksam till Tennant. Kommer att tjäna ca 2500:- per år på det.

Mvh/Tipshörnan

😄

Jag ringde de flesta och för mig var faktiskt (kanske konstigt) Folksam billigast. Det berodde på vilka tidigare erfarenheter bolaget haft av liknande bilar och "människor".

Aha där ser man. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som en gammal bekantskap gjorde:

Han hade fått ta över sin farsas gamla kärra så bil hade han redan. Han körde helt enkelt till uppkörningen, parkerade utanför(ingen såg honom), och sedan när han klarat kortet satte han sig i bilen glad och lycklig och körde iväg inför uppkörningsgubbens något undrande min...

Det var iofs samma snubbe som sedan när han skulle ta mc-kort försökte dra upp den på bakhjulet under uppkörning.. 😄 han var inte riktigt ok, den grabben, men mc-kortet klarade han också.

Vet inte vad han gör nuförtiden, han kanske jobbar som trafikskolelärare?

Haha rätt kaxigt.

Men för mig blir det svårare. Eller så får jag ställa mig en bra bit bort. Vill nog inte riskera en sådan sak om de råkar se mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

... kolla upp vilka försäkringsbolag som är billigast. Själv har jag bytt från Folksam till Tennant. Kommer att tjäna ca 2500:- per år på det.

Mvh/Tipshörnan

😄

Jag ringde de flesta och för mig var faktiskt (kanske konstigt) Folksam billigast. Det berodde på vilka tidigare erfarenheter bolaget haft av liknande bilar och "människor".

Aha där ser man. 😄

Ja, den kostade till och med hälften av vissa andra. Blev själv lite förvånad med tanke på vad man hört om de stora bolagen.

Om man nästan kör på folk är kuggning en naturlig följd är jag rädd.

Edit:

Jag ringde till sockenbolagen (eller vad det heter) och kollade premien. Tanta i luren knappade in mitt personnummer och bilens regn. Sedan började hon jämra sig och var förvånad över den höga premien. Då såg hon att den var klassad som sportbil och försökte få mig att köpa en annan bil 😄

Var rätt kul!

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

😄

... kolla upp vilka försäkringsbolag som är billigast. Själv har jag bytt från Folksam till Tennant. Kommer att tjäna ca 2500:- per år på det.

Mvh/Tipshörnan

😄

Jag ringde de flesta och för mig var faktiskt (kanske konstigt) Folksam billigast. Det berodde på vilka tidigare erfarenheter bolaget haft av liknande bilar och "människor".

Aha där ser man. 😄

Ja, den kostade till och med hälften av vissa andra. Blev själv lite förvånad med tanke på vad man hört om de stora bolagen.

Om man nästan kör på folk är kuggning en naturlig följd är jag rädd.

Jag har iofs över 10 skadefria år (jo faktiskt 😄 ) och 7% rabatt för att jag har entill bil försäkrad på samma bolag och så är jag över 25 år och så vidare.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan få upp till 75% rabatt totalt va? Alltså att man bara betalr 25%.

Exempel: Utan rabatt 1000:- per månad. Med full rabatt 250:-

Försäkrings bolaget som jag har nu så får man rabatt 7% för varje ny försäkring jag tecknar där.

www.tennant.se

...men sedan är det ju bonusklassen på försäkringen. Det är den du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...