Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

* LÅTNAMN: testing testing

* ARTIST/GRUPP: Bobulan

* GENRE: Metal, eller nåt liknande

* LÅTLÄNGD: 2:37

* KOMPOSITÖR: Bobulan

* PRODUCENT: Bobulan

* EV. MEDVERKANDE: Bobulan

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3,6 mb

* STATUS: Skiss

Nu lägger jag in en låt jag gjorde som för ett tag sen. Det jag gång på gång försöker (men misslyckas i min mening) med är trumljudet, det är så svårt att få ett bra trumljud. Hjälp mig gärna med det.

Jag vet inte heller så mkt om kompressorer och EQ:s så mkt kan nog bli bättre när det gäller ljudet.

Jag använder Sonar 5 Producer Edition, Guitar Rig 2, Drumkit From Hell 2 och några EQ:s. Tipsa gärna om andra coola plugineffekter.

Redigerat av bobulan
Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

det var inte så mycket Meshuggah det där utan lät mest som nåt kornliknande försök, därmed inte helt dåligt. Lägg solot i mitten och ha kompgurorna på varsin sida med lite överlapp in i ljudbilden, trummorna kan livas upp med lite eq toppa lite skimmer på dem samt mer botten och kanske en svag rumsklang, övning ger färdighet även i mixning...

Botten är inte nådd än, det är en slurk kvar däröh!

Postat
Kan du lägga up den någon annanstans så alla kan höra?

Vi är ju en ganska stor skara som inte kan lyssna från studios forum. ( fortfarande jättearg för det 😆😆🙂 )

Vore jättekul att höra.

varför inte högerklick och "spara mål som" och lägg den nånstans där du hittar den?

Har inga problem att lysnna på upplagda låtar och har inget speciellt gjort utan bara klickar på dem eller som jag nämnde ovan och det funkar alltid både i Firefox och IE

jaja en tanke utöver bara!

Att slå i glasen som de rekommenderar till jul kan lätt leda till olyckor, botten upp först!

Postat
QUOTE (hansjohnny @ 18 January 2006, 19:39)

Vi är ju en ganska stor skara som inte kan lyssna från studios forum. ( fortfarande jättearg för det    )

Vore jättekul att höra. 

varför inte högerklick och "spara mål som" och lägg den nånstans där du hittar den?

Har inga problem att lysnna på upplagda låtar och har inget speciellt gjort utan bara klickar på dem eller som jag nämnde ovan och det funkar alltid både i Firefox och IE

Hade det funkat så hade det ju inte varit nå problem

Postat
QUOTE (hansjohnny @ 18 January 2006, 19:39)

Vi är ju en ganska stor skara som inte kan lyssna från studios forum. ( fortfarande jättearg för det    )

Vore jättekul att höra. 

Hade det funkat så hade det ju inte varit nå problem

Vad har du för program att spela mp3:or med? själv kör jag winamp och den är bara associerad med wav och mp3, samt mediaplayer classic för video-filer, MS Mediaspelaren och annat skit som real, quicktime har aldrig funkat och de behövs inte om du laddar ned megacodecspack samt t ex mediaplayer classic och sen har winamp och bara definerar vilka filer som ska vara associerade med vad, funktionen finns i de flesta program under typ options, preferences eller settings och liknande.

Ja och detta funkar under både W98SE och W2K samt xp utan några problem alls...

Kolla vilket program som tar över och du kanske hittar boven i dramat.

Schkåll and out då!

Postat (redigerat)

Rätta mig om jag har fel men det låter som att du kör på 6-strängad gura som du stämt ner till B-stämning. 🙂

Det låter sladdrigt och grötigt om gitarrljudet och finns inte mkt attack och tyngd i ljudet.

Prova att minska på gainen lite för lite renare distljud. Annars hjälper det lite att stämma upp ett snäpp. 😛

Testa annars att sätta på lite tjockare strängar, låter som du har 0,9 nu.

Basen hör jag inte mkt av, om det nu ens finns nån bas med? 😮 Lite sång hade inte skadat på detta för att få mer struktur.

Riffen är annars bra och köttiga med soundet kan förbättras. 🙂 Trummorna låter helt ok i mina öron.

Bra jobb men som sagt, gitarrerna behöver finslipas

Mvh / djonas

Edit: hörde basen nu på ett ställe 🙂 men dra absolut upp den några snäpp.

Redigerat av djonas
Postat

Tack för tipsen!

Jag kör för övrigt med 012 i strängtjocklek, men har ingen bas (tyvärr) utan använder en gitarreffekt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.