Jump to content
Annons

cdon har ett demoforum


sixties

Recommended Posts

Såg presis att cdon har börjat med ett demoforum där du kan lägga upp dina låtar så folk kan lyssna och rösta. tror det kostar 39:-/månad men de bjuder på en extra månad just nu.

kolla här:

cdons demosida

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller okeeejdå, för att ni ska slippa klicka så klistrar jag in det istället:

Har fått lite inside-info om att cdon.com's enhet för affärsutveckling håller på att ta fram tjänster som vänder sig till såna som oss, där tanken är att vem som helst ska kunna publicera sina låtar, som sedan kan lyssnas på av andra - samt betygsätta dem. Inget nytt med det förstås, men ju högre upp en låt rankas av lyssnarna desto bättre förmåner och promotion får artisten, som ekonomisk ersättning och i bästa fall skivkontrakt. Och att cdon.com redan har marknadsföringen gratis via TV3 m.m. gör det ju inte svårare för dem precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det luktar fame factory och idol om det där. Bättre att man knyter kontakter med oberoende bolag och bokningsbolag (heter det så?) via "vanliga" communitys. 😱

Men det beror ju iofs på vad man är ute efter och vilken musik man håller på med.

Det är väl antalet besökare som gör cdon attraktivt. Samt deras marknadsföring och branschkopplingar. Men det vill ju till att de framhäver ens demos så att man verkligen får lyssnare. 1,2 miljoner besökare är klen tröst om ingen av dem hittar till just din demo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att småband betalar för att bli (förhoppningsvis) lyssnade på är väl inte nytt? Finns det inte klubbar och sånt i staterna där band betalar får att få spela, höll inte Nirvana på med sånt innan genombrottet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att småband betalar för att bli (förhoppningsvis) lyssnade på är väl inte nytt? Finns det inte klubbar och sånt i staterna där band betalar får att få spela, höll inte Nirvana på med sånt innan genombrottet?

Tror det kallas Pay&Play, och det är helt sjukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om man skall vara med på cdon, så är det nu man ska vara med.

1. Nyhetens behag

2. Det är få artister där nu=mer exponering.

39:-/mån känns knappt som att betala, det är ju vad jag dricker cola för varje dag 😆

Kanske inte är rätt forum för HÅRDROCKARE men vem vet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om man skall vara med på cdon, så är det nu man ska vara med.

1. Nyhetens behag

2. Det är få artister där nu=mer exponering.

39:-/mån känns knappt som att betala, det är ju vad jag dricker cola för varje dag 😛

Håller fullt med i ALLA dina åsikter, med undantag att jag dricker cola lajt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ide (som han sa björnen), men att det kostar? Ja, det kanske är just det som höjer kvallen på låtarna som lägs upp. Jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Gamla nyheter, men en kompis som jag producerat en låt åt har lagt upp lite låtar på CDONs demoforum. FAN vad dålig kvalitet det blir i deras uppspelning. Vet inte riktigt om det är han som trixat med filen eller om CDON.coms webspelare är otroligt dålig?

http://demo.cdon.com/artist.php?id=110836

"Hurricane" producerade jag för .. hmm .. två år sen, och en fil med så dålig kvalitet har jag inte skickat till honom iaf 🙂..

Någon annan som har liknande erfarnhet med den tjänsten?

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

annars så har http://www.mela.se en gratistjänst där du lägger upp MP3ór och folket kan sedan lyssna på ca 1 min av låten och sen välja ifall de vill tanka ner eller inte. Fungerar klanderfritt för mig i a f. Fast jag har inte blivit miljonär men har idag sålt totalt 78 mp3 låtar.....bättre än inget...6 kr/låt kostar det att ladda ner.

Mallorca: Turisterna avtar och nu kan äntliga jag och lokalbefolkningen tagga ner och dricka sangria i baren på kvällarna, spela lite schack, ta fram gitarren och sjunga...... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
annars så har http://www.mela.se en gratistjänst där du lägger upp MP3ór och folket kan sedan lyssna på ca 1 min av låten och sen välja ifall de vill tanka ner eller inte. Fungerar klanderfritt för mig i a f. Fast jag har inte blivit miljonär men har idag sålt totalt 78 mp3 låtar.....bättre än inget...6 kr/låt kostar det att ladda ner.

Mallorca: Turisterna avtar och nu kan äntliga jag och lokalbefolkningen tagga ner och dricka sangria i baren på kvällarna, spela lite schack, ta fram gitarren och sjunga...... 😕

Nice!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tycker systemet är lite märkligt, eftersom det verkar som att det är totala antalet poäng som en låt får som räknas. Dvs. en låt som fått 500 enpoängare rankas lika högt som en som fått 100 fempoängare. Eller har jag missuppfattat det hela?

Däremot vore det trevligt om ni på forumet som har lagt upp låtar på cdon skrev det i denna tråd, så kan vi lyssna och rösta på varandra. 😄

Mina låtar: Swedish For Beginners

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i stort sett lagt ner min cdon-demosida... blev så trött efter att någon full webprogrammerare förmodligen glömt en WHERE sats i databasqueryn och lyckats ändra genren på ALLA låtar till Classic Rock!

Händer bara sena fredagar eller tidiga måndagar. Har hänt mig. Har hänt en föredetta jobbarkompis till mig. Han ändrade hårfärgen på alla lunarstormanvändare till blond.

Väntar för övrigt på min rabattkod från cdon som jag blev lovad eftersom jag betalade för något som andra fick gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i stort sett lagt ner min cdon-demosida... blev så trött efter att någon full webprogrammerare förmodligen glömt en WHERE sats i databasqueryn och lyckats ändra genren på ALLA låtar till Classic Rock!

Händer bara sena fredagar eller tidiga måndagar. Har hänt mig. Har hänt en föredetta jobbarkompis till mig. Han ändrade hårfärgen på alla lunarstormanvändare till blond.

Väntar för övrigt på min rabattkod från cdon som jag blev lovad eftersom jag betalade för något som andra fick gratis.

Classic rock... 🙂🙂

Nu har jag i alla fall varit inne och lyssnat på lite av din "klassiska rock". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...