Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, är ny här på forumet och har precis klickat på köpknappen för en hemmastudio med en kostnad på lite mer än 10 000. Innan jag skriver mitt problem vill jag ursäkta mig i förväg då jag vet att det finns massa trådar om latency men som rejäl nybörjare kommer inte dessa åt kärnan i min fråga, med andra jag förstår ändå inte=)

Har läst i tidningen studio diverse test av ljudkort och där berättas att latency är si och så mycket angivet i millisekunder eller sampling. Min fråga är helt enkelt, vad är bra, högt tal på millisekunder/sampling eller lågt tal. Vilket tal ska man och vid vilket tal störs man inte av fördröjning? Har en dator på 2,8 Ghz pentium 4 med 1,5 gigabyte ram. Har beställt steinbergs system 4 och undrar om jag kommer få problem med latency?

Dessutom, det står i kraven för cubase lite otydligt om vilken skärmupplösning man ska ha, jag har 1024x768, fungerar det?

Tacksam för era synpunkter från en rejäl (men entusiastisk) nybörjare!

Annons
Postat

Men med steinberg system 4 medföjer ju ett ljudkort? Och snälla kan någon dessutom reda ut om detta ljudkort har fantommatning? Vissa säger att det har det andra inte, viktigt har jag förstått om jag ska använda min kondensatormick Bheringer b1. HJÄLP!?=)

Postat

Hej!

Steinberg Cubase System 4´s ljudkort MI4 har fantommatning!

Latency kommer (med all största sannolikhet) inte att bli ett problem!

Postat
Men med steinberg system 4 medföjer ju ett ljudkort? Och snälla kan någon dessutom reda ut om detta ljudkort har fantommatning? Vissa säger att det har det andra inte, viktigt har jag förstått om jag ska använda min kondensatormick Bheringer b1. HJÄLP!?=)

Enligt DENNA broschyr, finns det fantommatning - så det borde fungera... 😳

Postat (redigerat)
Hej!

Steinberg Cubase System 4´s ljudkort MI4 har fantommatning!

Latency kommer (med all största sannolikhet) inte att bli ett problem!

Tack så mycket för den hjälpen, känns skönt att höra!!

Och tack claes för broschyren!

Redigerat av billy
Postat

Hittade en fin review här:

http://www.soundonsound.com/sos/jul04/arti...basesystem4.htm

Verkar som att det har fantommatning men du sätter tydligen igång det via mjukvaran istället för en knapp på själva ljudkortet?

Postat

Är det nån vänlig själ som dessutom vet min andra fråga, dvs. om det fungerar med 1024x768 upplösning på skärmen till cubase sl? Det står konstigt på musiksäljarnas hemsidor och då tänkte jag att det är lättare att få svar här.

Postat

Det funkar fint med 1024x768 (är också "required", dvs minimum, enligt Steinberg). Dock så är det generellt så att ju fler pixlar man har desto bättre. Allra helst flera skärmar också, så kan man ha mixerbordet på en skärm, projektet på en annan etc. På det sättet minimerar man växlandet fram och tillbaks mellan screensets och fönster.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.