robotapan Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 Jag har så fruktansvärd vass röst (tyvärr) men det borde ju inte hindra mig för att göra snygga inspelningar. Tänkte fråga dels om tips vid inspelningen, men framför allt hur man kan använda eq och effekter för att mjuka upp vad som redan finns.
trombonisten Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 Alltså, vad är fel. Din röst är din och ingen annans. Eller är det så att du vill låta som någon annan? Vem i så fall? Spela in dig själv mycket. Prova olika mickar och olika placeringar av miken. Skruva på alla EQ-knapparna. Hitta vad som gör skillnad. Till slut hittar du något som funkar för dig också. Men alltså, låt som dig själv. Det är ingen annan som gör. Lyssna lite på galna människor som Björk och lite Einsturzen Neubaten och vad vet jag, Britney Spears i "I think I did it again" kanske. Fundera på vad som skulle vara bra om de lät som alla andra i stället. Sorry, kan inte ge några specifika råd för det skulle bara bli fel. Bara ett exempel: "Alltså du skall definitivt använda en Neumann M69 från 1958, 3 decimeter från golvet som måste vara gjort i balsa trä målat i grått. Färgen är det viktiga, det hörs om det är grått". (Har sett tokigare råd än så på nätet). Lycka till. Ta ingen skit! Var dig själv! Trombonisten
dbd Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 Drick whiskey, ät kritor och kedjerök i tjugo år. 😳 Är det någon mer än jag som tycker att forumets "utsträckt-tunga smiley" inte har rätt attityd? Den är alldeles för lycklig.
robotapan Postat 15 maj 2004 Trådstartare Postat 15 maj 2004 Okej. Med 'vass' menar jag 'hård'. Skarpt mellanregister, skär igenom mixen, svår att passa ihop med övriga instrument, stark men aningen nasal kanske, svårt att eq:a, svårt att hitta balans mellan 'lite för framträdande' och 'lite livlös'. Jag vet inte, jag är säker på att det finns någon studiotekniksterm för vad jag menar, men jag känner inte till någon. Precis som de flesta vokalister så är jag väl inte helt hundraprocentigt bekväm med min egen röst (det ligger väl i instrumentets natur) men jag gillar att sjunga så... Det-är-bara-att-tuta-och-köra-filosofin känner även jag till, det här gällde något mer icke-artistiskt, rent teknikrelaterat. Det var kanske en luddig fråga, jag tror jag lägger upp en post i demo-delen så får vi väl se om någon klagar på mitt ohyggliga kraxande. 🙂
Claes Holmerup Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 Det är som regel bäst att "fixa till" så lite som möjligt i efterhand. Om rösten upplevs som vass, så kan det hjälpa om du går närmare micen och drar nytta av proximity-effekten, så att basen blir mer framträdande... Har du en vass röst, så ska du kanske undvika vissa micar, som exempelvis Sennheiser TLM103, Studio Projects C1 och väldigt många andra, eftersom de har en diskanthöjning inbyggd. Du kan få ett bättre sound om du använder en mic med rakare frekvensgång eller en liten avrundning i diskanten. En bandmic kan vara en höjdare (fast de brukar vara ganska dyra...). Blue BabyBottle är ganska rak, med en liten pucel runt 2kHz - och den kan kanske också vara bra till dig. Studio Projects B1 är också ganska rak, så den kan fungera bättre för din röst också. En annan variant kan också vara Shure SM58 eller liknande, som har en sämre frekvensgång och därför automagiskt dämpar i diskantregistret. Ytterligare en variant är att du kanske egentligen inte alls har någon "vass" röst - utan du kanske bara är ovan vid att höra din egen röst inspelad, så att den därför låter "fel" när du lyssnar? Man behöver vänja sig vid att höra sin röst på det sätt som alla andra hör den, så du kanske inte alls behöver byta mic...?
robotapan Postat 15 maj 2004 Trådstartare Postat 15 maj 2004 (redigerat) Kör just nu med en Röde NT3, det kanske vore en idé att testa lite andra mickar. EDIT: Eller gå en självförtroendekurs..? 🙂 Redigerat 16 maj 2004 av robotapan
Andreas L Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 Jag håller med föregående talare om att bejaka det unika i den egna rösten, istället för att jaga andras sound. Anyway, jag vill tipsa om att du kan prova köra lite med en multibandskompressor på din röst. Prova att komprimera de frekvenserna som känns blir lite jobbiga. Skillnade mot en eq, är att du med en multicomp kan "hålla i" vissa frekvenser, utan att det nödvändigtvis blir för dovt och otydligt. Ingen garanterad lösning alltså, men den kan vara värd att prova. 🙂
Lundin Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 Sjunger du med bröst-röst ..mer hjärta än mage s.a.s 😆 kan det bli ganska hård karaktär på rösten, om sedan din mick är diskanthöjande blir ju inte saken bättre. Om du söker ett mer bottenliknade sound kan du prova som Claes sa, proximitets effekten, alltså sjunga lite närmare micken men inte ta i så fönsterrutorna spricker... Skicka upp en MP3:a så blir det lättare att ställa en hjälpande diagnos /D
gcs (oregistrerad) Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Om du har ett parametrisktfilter i din rigg så kan du göra ett plattåfilter som börjar vid 250 Hz. Då tror jag att du kan få ett bra resultat. Det är alltså inte alls så säkert att du har för mycket diskant det kan ju vara så att du inte har någon bas. Se bara till så att du inte överstyr filtret.
Carl_B Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 min första tanke är behov av en De-esser... sen skära lite i mellanregistret o dra upp lite runt 250-500 me ganska brett q-värde
Musiker Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Testa att lägga på en de-esser på sången. Det brukar hjälpa.
Majken Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Mikrofonen är som claes säger A och O. Placeringen av mikrofonen är också viktig. NT-3 är väl en småmembrans konding mik? Eller är jag ute och cyklar nu? Där vore ju en kondensatormikrofon med större membran att föredra, Baby Bottle skulle nog vara ett trevligt alternativ. Ett annat tips kan vara att testa Voxengo Voxformer som påstås ska kunna värma upp sång. www.voxengo.com /Majken
gcs (oregistrerad) Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Det är roligt det här vi har helt motsatta lösningar på problemet. Eftersom vi inte har hört hur det låter så är det svårt att uttala sig vad som är fel. Nu skulle det vara bra med en FFT analysator så att man kan se var problemet är och först då kan man säga om man ska eq:a i diskanten eller i basen. En de-esser är också ett slags eq om en dynamiskt som dessutom kan låta jäkligt illa om man låter det jobba för mycket. Det finns andra metoder som t.ex. ett dynamiskt bandpassfilter.
Guitar_star_89 (oregistrerad) Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Om du vill prova en annan mick så kan du prova en Beta 58... Den är något mjukare en SM 58... Den funkar perfäckt till det mesta dessutom!
Stinkey (oregistrerad) Postat 1 juni 2004 Postat 1 juni 2004 Men framför allt; en dos självförtroende är Aoch O!!! Kör hårt! 😉🙂
robotapan Postat 1 juni 2004 Trådstartare Postat 1 juni 2004 Yikes, jag var inte ens medveten om att denna tråd levde. Blev lite bättre sen jag gjorde nåt slags provisoriskt mickbås hemma och det där med att det kanske är för lite bas och inte för diskant verkar också troligt. Vi får se, jag har inte gjort så mycket på senaste, men snart har jag nog två låtar klara för sångpålägg. Kanske låter kanon denna gång.
Lundin Postat 2 juni 2004 Postat 2 juni 2004 Kanske låter kanon denna gång. Det är en bra inställning.... Now go out and make some records... /D
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.