Jump to content
Annons

antar att ni har hört den förr..

Recommended Posts

Evildoer (oregistrerad)
Postat

Exporterat några låtar från cubase i wavformat och vill nu ha en hög och jämn nivå på låtarna utan att det sticker eller ljud försvinner resp. förstärks där deinte ska det. Jag vill juh fortfarande att "tystare" partier ska vara just tystare, men inte att nivåskillnaderna ska vara så stora i låten och att den ska låta "starkare". Hur går jag tillväga? Har testat lite med normalize,men det verkade inte vara helt rätt..

Testar gör jag i Soundforge.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Normalisering gör inget sådant, utan den funktionen kollar bara var den kraftigaste toppen finns i ljudfilen - och låter dig höja volymen på hela ljudfilen, lika mycket överallt, så att denna topp kommer upp på 0dB, om det är 0dB du ställer in den på.

Det du kan leta efter, med sökfunktionen uppe till höger 😄 , är kompressor, limiter, maximering - och liknande... Det finns massor av trådar som behandlar samma sak...

Postat

Din beskrivning låter som mastering i mina öron 😏

Postat (redigerat)

...och av någon underlig anledning, kallar många det för mastring (trots att vi inte sysslar med båtar i detta forumet 😆 ) - så en sökning på antingen mastering (som det egentligen heter) eller mastring, kan också ge användbara sökträffar...

Redigerat av Claes
Postat
Blir lite trött på inflationen i masteringsbegreppet. Att komprimera en låt för högre volym är INTE mastering om det inte görs som sammansättning till en slutprodukt, just en master etc.

...men det är i diskussioner om Mastering som sådana frågor dyker upp - och därför är det lämpligt att leta i efter trådar om Mastering. 😳

Masteringbegreppet innebär mycket mer och är definitivt inte att likställa med maximering, komprimering och limitering...

Postat (redigerat)
Se till att den som masterar(?) INTE äger en gitarr där tonkontrollen används. Detta kommer att påverka masteringen negativt.

🥰😄

Va? Vad har bruket av tonkontrollerna på en eventuell gitarr som masteringteknikern äger att göra med att slutresultatet skulle bli negativ?.. Huu..???

Du driva aprillo va? 😆

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.