Jump to content
Annons

Recommended Posts

notuern (oregistrerad)
Postat

Hur ska jag göra för att använda fruityloops som en sequencer till min kurzweil?

Jag har klurat på detta länge utan framgång 😄

Annons
notuern (oregistrerad)
Postat

käns ganska stabilt att ingen svarar.. och för er som inte svarar för att ni anser att jag ska googla eller söka på forumet så har jag redan gjort det, och jag har inte hittat hur man använder fruityloops som en sequencer. fanns liknande i någon tråd men det var inte riktigt så heller. är tacksam om någon svarar iaf.

Postat
Hur ska jag göra för att använda fruityloops som en sequencer till min kurzweil?

Jag har klurat på detta länge utan framgång 

Såklart ingen svarar när du ställer frågan på det odetaljerade viset. Frågan är väl först... Hur har du gjort? Hur har du anslutit din Kurzweil (och vad är det dessutom för Kurzweil?). Har du valt rätt midi-portar i FL etc etc?

Postat

Anledningen till att ingen svarar är att den här delen är lite väl besökt. säkert för att vi har för lite flare på forumet 😄

För övrigt så vet jag inte vad en "kurzweil" är..

Postat

Okej riktigt diffus fråga, men jag har tittat lite på det här men jag vet knappt någonting om floops eftersom jag använder andra program. På hårdvarufronten behöver du ett midi-interface (400 - 500 kr) till din dator och två midikablar som går mellan midi-interfacet och kurzweilen. Jag vet att det går att använda en midi-klaviatur för att styra de inbyggda ljuden i floops. Vad jag däremot inte vet, är om floops kan styra externa hårdvarusyntar. Många nya musikprogram som ärligt talat har ruskigt dåligt midistöd och stöd för midi-hårdvara. Jag tror att Fruity LSD eventuellt kan användas för att styra externa syntar om du har ett midi-interface.

Testa. Berätta hur det går.

Postat (redigerat)

Vad har du för Kurzweil? Jag har använt min K2000 som midi-keyboard till bl.a. Cubase och Notator sedan 1992 utan nåra problem.. Vare sig att spela på eller som ljudmodul.

För de som inte känner till en av , i mitt tycke, världens mest väljudande multisyntar

Kolla in http://www.kurzweilmusicsystems.com

Redigerat av hegobald
Postat

1. Vilket midi-interface har du kopplat din synt till?

2. "MIDI settings" i FL hittar du på F10-tangenten eller via menyn Options. Vilken drivrutin har du valt under Output, och under Input?

Välj ditt midi-interface i listan.

3. Add channel -> Midi out

Välj en midikanal, ett patchnummer och sen ska din Kurzweil börja låta.

notuern (oregistrerad)
Postat
1. Vilket midi-interface har du kopplat din synt till?

2. "MIDI settings" i FL hittar du på F10-tangenten eller via menyn Options. Vilken drivrutin har du valt under Output, och under Input?

Välj ditt midi-interface i listan.

3. Add channel -> Midi out

Välj en midikanal, ett patchnummer och sen ska din Kurzweil börja låta.

1. Kopplat kurzweilen direkt till mitt soundblaster live! kort.

2. jag tar printscreen här:

namnlos-kma.JPG

och hegobald, jag har en k2000 v2.

notuern (oregistrerad)
Postat

tack!

jag trodde att jag redan hade testat detta men det hade jag tydligen inte 😆

om det inte var för att forum inte har en /me funktion hade jag hånglat upp dig just nu.

Postat
tack!

jag trodde att jag redan hade testat detta men det hade jag tydligen inte 🙂

om det inte var för att forum inte har en /me funktion hade jag hånglat upp dig just nu.

big_smilie04.gif

notuern (oregistrerad)
Postat

hehuhehu ;D

men nu till nästa fråga: hur får jag med ljuden när jag konverterar till mp3? ;X

Postat
hehuhehu ;D

men nu till nästa fråga: hur får jag med ljuden när jag konverterar till mp3? ;X

Du måste koppla lineutgångarna (L + R) på Kurzen till lineingången på ditt ljudkort. Sedan spela in dom på ett stereospår i FL. 😆

notuern (oregistrerad)
Postat (redigerat)
hehuhehu ;D

Du måste koppla lineutgångarna (L + R) på Kurzen till lineingången på ditt ljudkort. Sedan spela in dom på ett stereospår i FL. 😎

så långt har jag förstått med, men det jag inte lyckas med är själva inspelningen :/

edit: jag löste det iaf 🙂

edit2: jag löste det inte ._.

Redigerat av notuern
Postat

Har du valt "Line in" i ljudkortets mixer för inspelning? 😕

Får du in ljud om du spelar in med nåt simpelt ljudprogram t.ex. Windows Ljudinspelaren?

notuern (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag hör synthen, jag kan spela in i audition, men jag vet inte exakt hur jag ska göra för att spela in min melodi från fl 😕

syftar alltså på att jag inte vet hur jag ska "sampla" över det till wav/mp3.

Redigerat av notuern
Postat
jag kan spela in i audition

Dåså, då är det rätt inställningar i ljudkortsmixern.

Har du ASIO-drivrutin installerad? (Läs "Har du installerat kX-drivrutinen" eftersom Live saknar ASIO)

ASIO behövs för att kunna spela in audio i FL.

mixer_main.gif

Välj en kanal i mixern. Uppe till höger (nummer 6) hittar du "In". Välj ditt ljudkort i listan där, så ska signalen dyka upp på kanalen och kunna spelas in.

notuern (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag vet inte om jag har asio installerat.

jag kan inte windows menyerna direkt bra så jag hittar inte drivrutinerna, men i fruityloops mappen har jag asio dll och jag har massa asio setups från cubase.

men jag antar att det inte är vad vi söker ? ;(

men när jag fixat asio, är det bara att ta convert to mp3? eller måste jag spela in synthen i wav först och isf hur?

edit: jag har asio, jag var bara dum nog till att inte kolla i programet. (duh >,0)

men då undrar jag hur jag gör det till wav (om det behövs)

Redigerat av notuern
notuern (oregistrerad)
Postat

jag får det inte att fungera, jag har läst på om hårddiskinspelning men jag får endå inte ut något ljud (och jag får signal till mixern).. så nu vet jag inte vad jag ska göra riktigt ;X

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.