Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag satt å kollade på M-audios ProjectMixer

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProjectMixIO-main.html

och där står det bland annat att den har adat lightpipe 8x8 vilket gör att den får 16 ins totalt tillsammans med de analoga ingångarna

vilket är mer än vad jag någonsin kommer att behöva men ändå nice

min första fråga är dock vad kan kopplas in till en av dessa ingångar ge mig exempel, såg att m-audio har en rack enhet med mic preamps för 10lax som kan kopplas till lightpipe, finns det även andra liknande billigare lösningar?

det jag tror mig veta är att lightpipe taremot digitala signaler så du slipper A/D omvandling när du spelar in. Men vad jag vet är det itne så mycket utrustning som har en adat lightpipe utgång externa synthar osv,

Så är den igentligen så att i slutändan måste jag köpa en liknande box som m-audio har som gör så att jag kan koppla analogt till dem

har även letat efter ett test av M-audios ProjectMixer I/O över hela internet men inte hittat något, såg att den har blivit testad i november här av studio, nån som läst den som kan ge mig lite sammanfattat vad som stod, skulle uppskattas 🙂

Redigerat av Olsberg
Annons
Jah Bengt (oregistrerad)
Postat

Vet inte om det finns så många instrument typ synthar och så som har adat, men en adat-bandare kan du ju ha =) Annars finns det digitala mixerbord typ 02R med adat..

Postat

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=639977

här har vi den, va lite billigare än vad jag sa, finns det några andra produkter som ger dig möjlighet att koppla analogt till lightpipe, har för mig att jag såg nån från behringer förut men det kanske va nåt annat hittar den itne nu allfall

säg gärna vad ni tror/tycker/vet om ProjectMixerI/O

finns sjukt lite info på nätet somsagt är riktigt sugen på den med tanke på att den kostar som mackie control men ger dig ett fullständigt audio interface

perfekt för oss som letar efter ett komplett uppgraderings paket för hemma studion

Jah Bengt (oregistrerad)
Postat

alltså jag vet inte om jag fattar men om du ska koppla den till datorn måste du ha ett adat-kort i burken. Hur ska du använda den?

Adat är för övrigt digitalt och inget analogt kan skickas vi adat

Postat

Som hippie54 nämnde så har behringer en 8-kanals preamp med adat i/o.

http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=ENG

Det är väl det billigaste alternativet om du vill ha en preamp till adat. Det finns dock flerkanaliga ADCs med lineingång som inte är så dyra de heller. Alesis AI3 är väl bland de billigare som jag kan komma på såhär på rak arm.

http://www.alesis.com/product.php?id=5

Postat

Uh, jag tror jag är lite för trött för dethär. Det var ju hippie54 som skrev orginalposten. Sorry 😆

Finns det inte en recension av projectmix i senaste studio? eller har jag drömt det?

Postat

Adat Lightpipe bygger på en optisk kabel. På en sån ljusledare kan man skicka 8 kanaler med 24 bitars digitala signaler upp till 48kHz. Vid 88.2 eller 96 kHz blir det bara 4 kanaler.

Billigast nya burken i stan är nog Behringer ADA8000, kring 2.500:-. Då får man 8 kanaler mikpre med AD och dessutom 8 kanaler DA (alltså utgångar). Eftersom en ADAT kabel bara går åt ett håll så behövs det då två kablar (en in och en ut).

Nu är det väl så med budgetgrejor att man får vad man betalar för, för det priset skall man nog inte förvänta sig topp-kvalitet.

Sen går priserna uppåt, det påstås att kvalitet kostar. Du kan leta lite själv på till exempel

www.jam.se

www.musikborsen.se

www.4sound.se

www.luthman.se

Testet var rätt positivt om jag minns rätt. Köp tidningen vetja och läs själv.

Gunnar

Postat

mic preamp burken från m-audio fungerar ju så att den tar in en analog signal sen omvandlar den signalen så den kan skickas via lightpipe om jag förstår saken rätt

Project mixer I/O har ett audio interface och A/D omvandlare internt som sedan går genom firewire till datorn, jag antar att ingen extra utrustning ska behövas för att använda dens lightpipe, men eftersom det är fiberoptik så går det väl inte skicka genom firewire? det har du nog rätt i. Man kanske får med ett extra kort för detta

det jag är ute efter är att kunna använda Project mixer I/O som en total lösning med 16 in, inte för att jag behöver det men jag hatar att begränsa mig, letar bara efter kunskap om hur det kommer att gå till och hur dyrt det kan tänkas bli,

Postat

mmm jag skriver lite långsamt märker jag 2 nya inlägg innan jag var färdig hehe, tack för er hjälp, nu återstår för tillfället 😆 bara frågan hur har m-audio tänkt att jag ska få in den optiska signalen i datorn

bli det så här

1,burken som omvandlar audio till optisk signal, 2,den optiska signalen går in i Project mixern 3, som sedan skickar iväg den genom firewire till datorn

Postat
det jag är ute efter är att kunna använda Project mixer I/O som en total lösning med 16 in, inte för att jag behöver det men jag hatar att begränsa mig, letar bara efter kunskap om hur det kommer att gå till och hur dyrt det kan tänkas bli,

Alltså Project Mix I/O har ju redan 8 analoga ingångar. ADAT-anslutningen finns där om man känner att det inte är tillräckligt. Då kan man koppla in en exten A/D converter med ytterligare 8 kanaler. Det billigaste du kan komma undan med om du vill ha 8 kanaler till är 2500 för behringer-boxen. Sen finns det lösningar i alla prislägen upp till det oändliga 😆

Postat

jag föreslår att du också kolla dne mycket bra och billiga tyska sidan www.thomann.de . Detta som ett komplement till trombonsistens länkar

Postat

tackar, nån som kan svara på om hela paketet med fiberoptiken, går in genom firewire i datorn?, jag antar att det funkar så vill bara vara säker.

fan tycker det är skumt att det inte ligger nån test på nätet alla forum jag har varit inne på har massa inlägg som frågar samma sak som jag " nån som testat den än"

Postat (redigerat)

// nedanstående inlägg sammanslagna från dubbeltråd /admin

har en annan tråd som gick in på denna burk men med en övertext som inte passade så bra så jag gör ett nytt inlägg hoppas ingen misstycker 🙁

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProjectMixIO-main.html

för 10 000kr får du en komplett lösning för inspelning + en kontroll yta i stil med mackie control ett erbjudande som är svårt att inte gilla,

Men när man får en integrerad lösning som denna så är det ju viktigt att ingenting är sunkigt, Man vill ju inte tex att mic preamparna ska vara halvsunkiga, då känns det som att det får vara,

Men en sak som kan bli ett stort minus för många är att den helt saknar inserts å aux kanaler vilket gör att man inte kan koppla in externa grejor som hårdvaru kompressorer etc, den har också för få utgångar för att mixa surround om du inte köper till utrustning så du kan använda lightpipe utgångarna vilket blir en rätt stor extra kostnad

Men för oss som enbart sitter med stereo mixar, och gör all processering i datorn är inte detta en skön lösning?

Redigerat av Olsberg
Postat
tackar, nån som kan svara på om hela paketet med fiberoptiken, går in genom firewire i datorn?, jag antar att det funkar så vill bara vara säker.

Ja. Utan tvekan.

Gunnar.

Postat

Köp senaste Sound On Sound. Project Mix är huvudrecension. Bra betyg även där, men recensenten nämner en sak som kan vara värd att kolla upp:

The review unit didn't come with any music software at all, and until january 15th, this is how the Project Mix will be sold. After that, however, it will only be avaliable as a bundle with the full version of Ableton Live, with the price rising from £760 to £950.

Det dröjer väl lite innan såna saker slår igenom hos svenska återförsäljare iofs.

Postat
letat efter ett test av denna i 2h nu typ hittade tillslut

http://www.audiomidi.com/aboutus/reviews/e...o.cfm?CPID=1467

helt ok, fick bra betyg, även fast han inte nämner det jag tog upp som problem alls

No offence, men en grundkurs i sökmotorer kanske är på sin plats om det tog dig 2 timmar att hitta en av de första träffarna som dyker upp när man skriver "project mix i/o review" på google 😲

Postat (redigerat)
har en annan tråd som gick in på denna burk men med en övertext som inte passade så bra så jag gör ett nytt inlägg hoppas ingen misstycker 😲

Klicka på knappen Ändra som ligger till höger om ditt inlägg och ändra rubriken.

EDIT: Slog ihop trådarna och gjorde det åt dig 🙂

Redigerat av Olsberg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.