Jump to content
Annons

Shit pommefritte, det slår igenom

Recommended Posts

Ankan (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har en Mackie Onyx mixer med firewire expansion å kopplat till datorn. (uppgraderat till digital)

Det är en sak bara, hur jag än gör, så lyckas jag inte få nån bra volym...

Allt jag spelar in låter lägre än andras musik filer, och när jag höjjer volymen på mixerns gain eller inne i tracktion, så försvinner det fina ljudet och istället "slår det igenom".

Hur ska jag nu göra då 😛?

det är ju mysko.

fast sen är jag ju inte så bra på mixning heller då ^^.

Blir glad för alla seriösa svar =)

MVH Magnus

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

här skulle det ha varit, skrev i fel tråd först...!

En bra bok i ämnet är "The Mixing engineers handbook" m fl alltså vad det handlar om är att lägga en limiter vid sista utposten och framförallt ge alla kanaler ordentligt med "headroom" vilket menas att det ska vara tillräckligt med db kvar på varje kanal att kunna dra ifrån och lägga till med t ex eq etc för att få det spåret att framträda med all sin naturlighet utan att "maxxa" det och sedan "maxxa" totalmixen snarare än enskilda spår. Det finns ett otal sidor om detta på nätet som de flesta avhandlar samma sak, headroom och totalmix i utgångs-kanalerna alltså dina två Left & Right ut ur programmet eller vad du använder för något, 0db är en s.k. volt/db förhållande som avgör när du går över 0 db så spricker det, alltså behöver du något som håller nåvån i schack vilket en limiter gör med vad det nu kan vara innan den, att det sedan kan diskuteras vad som är bra idag med den stora hetsjakten på starkast output är en annan diskussion men som de flesta av nån anledning tror är det bästa, allstå den som har starkast output vinner! nope det är är bara om du skiter i dynamiken vilket kan tolkas så här typ: Celine Dione (eller hur hon nu stavar sitt namn) sjunger starkt och svagt men mixer/mastringskillen tycker att det ska vara lika starkt även om hon sjunger svagt ibalnd så han använder olika kompressorer och limiters för att få hennes röststyrka att låta likadant oavsett om hon sjunger starkt eller svagt varvid hela dynamiken är förlorad, man hör henne andas lika starkt som när hon tar i som mest och hur roligt är det egentligen?! alltså låter det bra är det bra om det passar dina öron nåt annat är inte viktigt... mixa, lyssna, mixa lyssna och mixa vidare är vad som gäller och så blir man bättre på att förstå hur man uppnår sina mål och sen ska man vara nöjd med det man presterar och tycka det är bra annars det bara tillbaka till mixa, lyssna, mixa och lyssna tills man är nöjd....

Sprit kan också få saker att låta bra tills man hör dem när man nyktrat till och då upptäcker hur bra det egentligen var eller dåligt🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.