robbangitarr (oregistrerad) Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Spelade in en snutt med variax 600, gitarrmodellerna som används är Komp oktaver es-335 komp bas dubb es 335 komp ackord Tricone reso Open G stämning Solo första 8a Sitar Solo andra 8a tele med halsmick Inga effekter på nåt, rakt in i ljudkortet med Xlr Vst trummor och bas Tycker själv att den låter riktigt fint här är Ljudexempel: Your browser does not support the HTML5 audio tag Tyck till om ni vill! Välkommen att besöka min websida http://www.robertgren.se
mornel Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Ingen förstärkare eller förstärkarsimulator? 😉 Låter lite platt utan, tycker jag.
Emil Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Låter knappt som gitarr i mina monitorer. Använd nån förstärkarsimulator också.
robbangitarr (oregistrerad) Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Ljudexemplet var med mening gjort utan nån form av förändring av ljudet med hjälp av stärkare/simulatorer, bara ett ljudex för folk som vill veta hur den låter rakt in i datorn i fall dom är intresserade av hur den låter så. Att det knappt låter gitarr vet jag inte om jag håller med om, kanske mp3 kodningen var lite ldålig MVH Robert
Egghuvud Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Filen fungerar inte för mig,. men jag vet ungefär hur det låter eftersom jag har en 300 själv. Dock är den på lagning nu. Köpte Workbench och installerade, men det pajade ur hela gitarren när jag skulle installera firmware. 😛
Emil Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Ljudexemplet var med mening gjort utan nån form av förändring av ljudet med hjälp av stärkare/simulatorer, bara ett ljudex för folk som vill veta hur den låter rakt in i datorn i fall dom är intresserade av hur den låter så. Att det knappt låter gitarr vet jag inte om jag håller med om, kanske mp3 kodningen var lite ldålig MVH Robert Det är väl ändå ganska ointressant, jag har en hel drös med gitarrer (Fender, Gibson, Rickenbacker osv.) och alla låter skit när man linear.
Mats Stålbröst Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Jag tycker att det var spännande att höra hur Variaxen låter helt rent! Robban, om du spelar in lite olika gitarrljud var för sig kan man ju testköra genom sina egna förstärkar/effektpluggar och se hur det låter. /Mats
Emil Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Jag vill höra den med förstärkare/simulator och gärna med lite färre gitarrer samtidigt så att man smidigt kan urskilja dom och veta vad som är vad.
martinm Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 (redigerat) Om man litar på line6 själva så kan man ju lyssna här: http://www.line6.com/variax/collection.html så slipper stackars Robbangitarr jobba ihjäl sig 🙁 Redigerat 16 januari 2006 av martinm
robbangitarr (oregistrerad) Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Ok only for you Phobos! nu har jag kört med amplitube pluggen, men precis som förut inga krussiduler en fender simuleringar preset, dessutom har jag spritt ut gurorna lite och tagit bort oktav guran i övrigt samma, och som Martin M sa vill man höra dom processade så kan man hitta det på line6 sida. där man iofs inte vet vilka övriga grunkor dom har använt för att få till ljudet. Your browser does not support the HTML5 audio tag Man ska heller inte ta exemplet helt på allvar gjorde det mest på skoj MVH Robban Titta gärna in på www.robertgren.se
Jonte Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Tjo! Vill bara säga att jag tycker det är ett mycket bra initiativ 😕 Om man vill kunna växla karaktär på gitarren enkelt och smidigt, utan att köpa en uppsjö av gitarrer, så är ju Variaxen helt klart ett bra alternativ. Med alla synpunkter på dina tester ville jag bara säga det. Det kan alltid bli bättre, men att du överhuvudtaget tagit dig tiden att göra detta uppskattas 😳
robbangitarr (oregistrerad) Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 (redigerat) Tack Jonte. måste säga att jag äger ett par av gitarr typerna Variaxen härmar, och inte för att Variaxen kommer att ersätta nån strata eller jazzgura så är den ett helt fantastiskt komplement till dom MVH Robban Mer ljudklipp, dock med gamla hederliga gitarrer på http://www.robertgren.se/ Redigerat 16 januari 2006 av robbangitarr
Emil Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Ok only for you Phobos! nu har jag kört med amplitube pluggen, men precis som förut inga krussiduler en fender simuleringar preset, dessutom har jag spritt ut gurorna lite och tagit bort oktav guran i övrigt samma, och som Martin M sa vill man höra dom processade så kan man hitta det på line6 sida. där man iofs inte vet vilka övriga grunkor dom har använt för att få till ljudet. Your browser does not support the HTML5 audio tag Man ska heller inte ta exemplet helt på allvar gjorde det mest på skoj MVH Robban Titta gärna in på www.robertgren.se 🙂 Jo nu lät det lite roligare än förut men efter att ha lyssnat lite på dina andra klipp så måste jag säga att dom låter bättre 😆 . Men mångsidigheten med en Variax är ju trots allt väldigt lockande, speciellt om man vill ta med sig studion på semestern exempelvis.
robbangitarr (oregistrerad) Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 (redigerat) Hej Phobos Ja det är klart att dom låter mer autentiskt/Bättre eftersom det är riktiga guror med en bra stärk typ, jag kan säga så här att när jag lirar variaxen genom min twin låter den kanon, ljudexemplet jag gjorde i morse var bara menat att vara variax ren utan nåt, absolut inte nån demo "kolla vilka bra ljud jag fått ut" utan bara ett exempel på hur den låter lajnad utan effekter. Jag tänker iallafall behålla den och njuta av den mer, har bara haft den i typ 2veckor. MVH Robban http://www.robertgren.se/ Redigerat 16 januari 2006 av robbangitarr
sixties Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 jag vill också ha en variax 🙂 lägg gärna upp fler ljudprover och komentarer om du orkar, vill gärna höra fler "objektiva" ljudprover.
robbangitarr (oregistrerad) Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Tjena Sixties kommer nog dröja ett par dagar innan jag ev. lägger upp mer ljud ex. jag tycker att variaxen funkar skitbra i stora hela, ok, det finns vissa gitarr modeller som man kanske inte kommer använda så ofta, 2 av dom var i ljud exet. sitaren och tricon, coola ljud dock tycker jag. Tror i det stora hela att om man har en Es-175 så kommer man inte spela Es ljud i variaxen för man har vant sig med det ljud man har i den riktiga, däremot så är den prima i dessa mellan modeller man kanske inte vill lägga ut så mycket pengar på, typ : jag är en strata kille därför så skulle inte jag lägga 20000 på en les paul, i det fallet är jag beredd att ta en kompromis och välja variaxen istället. (nu blev nog en del arga) Det är så variaxen kommer till sin rätt anser jag, inte som den enda guran man har, men som komplement till övriga gitarrer MVH Robban http://www.robertgren.se/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.