Jump to content
Annons

Ny ljudkort

Concubine

Recommended Posts

Jag kör med cubase SX på en relativt hyffsade data och har funnit att mitt ljudkort är skit....när jag har mina "native instruments" igång samtidigt som jag spelar med midi synthen går cpu-n i taket,

Om jag har förstått rätt så skulle en lösning vara en ljud-kort som inte är från sten-åldern

Har siktat in mig på creative´s prudukter och försöker förstå mig på skillnader, den dyrar varianten som ligger på 2100kr ( Creatives Sound Blaster® X-Fi Fatal1ty FPS) har en 64 m-bits X-ram medans den klassen under 1700kr (Creatives Sound Blaster® X-Fi Platinum) inte har det...'är det något som kommer att uttnytjas i mitt sammanhang.

Tacksam för allt hjälp samt tips ni som har mer kunnande i ljudkorts världen har att ge mig

/Micke

Dela på andra sajter

Annons

1. Creative är inget bra val för musiker. De Creative-ljudkort som är anpassade för musiker, går inte under namnet Soundblaster. Då används det gamla trygga musikinstrumentmärket E-MU istället. 😎

Så satsa på ett enkelt ljudkort från E-MU, alternativt ett interface från M-Audio istället.

2. Det behöver inte vara ljudkortet som laggar. Hur snabb är din CPU? Vilka NI-pluggar och hur många har du igång?

Dela på andra sajter

1. Creative är inget bra val för musiker. De Creative-ljudkort som är anpassade för musiker, går inte under namnet Soundblaster. Då används det gamla trygga musikinstrumentmärket E-MU istället. 🙁

Så satsa på ett enkelt ljudkort från E-MU, alternativt ett interface från M-Audio istället.

2. Det behöver inte vara ljudkortet som laggar. Hur snabb är din CPU? Vilka NI-pluggar och hur många har du igång?

cpu är på 1.40ghz(p4), har 768Mb ram..har inte haft några större bekymmer tills jag började använda midi kyboard

använder den layouten man får upp när man dra igång "battery 2" och lägger in ljud därefter...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.