Persa (oregistrerad) Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Tjena! Jag får små pop/click-ljud när ett audio-spår startas och stoppas i playbackläge. Det sker oavsett var i spåret jag startar/stoppar. Detta kanske är normalt, inte vet jag? Irriterande i alla fall. Inga pop/click-ljud hörs under konstant playback, inspelning eller i andra lägen. Ljudkortet är ett Audiophile med senaste driver. Cubase SX, M-audio Delta Asio driver. Datorn förövrigt tillräcklig och inga andra problem uppstår. Sample-rate låst på 44,1 i både Cubase och Audiophiles driver. Inga problem under start/stop av ex. ljudfiler i Media Player. Nån lösning eller blir det inte bättre? /Persa
Pelle Ramberg (oregistrerad) Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Har du provat att ändra buffersizen? Om den är inställd väldigt lågt kan datorn knasa sig lite 😏 Prova att höja den till 128 eller 256 (detta beroende på va du kör för musik, midi eller audio) Du kan också prova att ställa om sample raten till 48.000 eller högre.
Carl_B Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 pop/click/knaster beror ofta på buffersizen... iaf i ditt läge nu... höjer du den latencyn kommer skiten försvinna... 😏
Persa (oregistrerad) Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Min buffertsize är inställd på 64 samples. Har provat ända upp till 2048 men det blir ingen skillnad alls. Dessutom funkar det utmärkt med 64 förövrigt så däri ligger knappat problemet. Har provat ändra sample rate till bl.a. 48 kHz men det påverkar heller inte dessa pop-ljud. Observera att det endast är i själva start/stop-ögonblicket under playback som ett svagt pop/click-ljud hörs, aldrig annars. När audio-spåret är tomt hörs inte ljudet när man startar/stoppar utan det är endast mitt i ljudpartier det hörs. /Persa
bonzo Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Kolla att du har Snap to Zero Crossing aktiverat i File -> Preferences -> Editing -> Audio. Då hamnar markören alltid i en vågforms "nollpunkt", dvs där volymen är som lägst, och problemet du beskriver försvinner... nästan helt. Om vågformen är väldigt komplex och tät - typ en fet distad gitarr - så är det inte säkert att det funkar så bra. Likaså om du har en limiter eller kompressor på audiospåret med agressiva inställningar. I det fallet kan du experimentera med attack/release-inställningarna, men då påverkar du ju ljudet i övrigt också.
Lundin Postat 21 maj 2004 Postat 21 maj 2004 Har du kollat så inte funktionen "lower latency" är förbockad? den genererar ibland vissa lustigheter eftersom funktionen gör några beräkningar av audiodata innan den når den interna mixern... bara för att få ner latencyn. Jag hade detta problem förut.. innan jag hittade vad det var hade jag slitit ut mina 3 ljudkort två gånger och installerat om dom, kollat virusprogram, nätverkskort, flyttat ljudkorten internt i PCI-platserna..m.m.. 😠 helt i onödan.. /D
trancer Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 INte så att du har nån effekt som ligger på spåret som stör ? Finns ju många "resounders" som gör att kan bli klickljud på ljuden. Är säkert inte så, men ha det i åtanke, att vissa effekter kan få det att låta klickigt! /Perrra
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.