Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har en fråga till alla som är bra på att mixa.

jag sitter hemma och lirar gitarr och spelar in med Sonar 2.0 och en POD2. När jag spelar in så låter det bra i högtalarna från datorn men skit i hörlurarna. När jag spelar upp låten på en stereo så är det för mycket bas. Slår nästan igenom. Men på datahögtalarna så låter det "ok".

När jag spelar en CD skiva med typ Inflames så låter det bra både i stereon och i datorn.

nån som har någon ide på hur man ska kunna få till det här? Finns det något program som är bra för att mixa eller något annat? jag tar nästan vad som helst då jag är såååå less på att all musik man gör låter som skit på andra ljudanläggningar än min egen dator. Sen att vissa tycker att musiken man gör är skit är en annan sak... =)

Jag är desperat!!!

Peace and out!

Annons
Postat

Ska du kunna mixa på riktigt så krävs det nog ett par riktiga monitorer. Eller ett par schyssta öppna hörlurar typ Koss Porta Pro, om du inte har något liknande redan. Jag skulle tro det skiter sig i hörlurarna för att det blir för mycket bas så att du får oönskad distortion, och basen blir såklart för hög även i stereon. Sänk basen i equalizern... lycka till.

Postat

Jag är iofs ingen sonaranvändare själv men det programmet ska täcka dina behov gott och väl. Precis som de andra svarat så är min spontana reaktion att du mixar i ett par högtalare som inte ger en ärlig återspegling av hur ljuden VERKLIGEN låter. Creatives produkter brukar ge kväljningar hos folk som pysslar med musik just därför att de inte är ämmade för musikproduktionssyfte. Att det låter bra i dina creativehögtalare men inte i hörlurarna eller din vanliga stereoanläggning tyder på att det lägre registret ( = bas) återspeglas fel i dina creatives. Eftersom de återspeglas fel så är det svårt för dig att EQ:a ljudet rätt och resultatet blir att slutprodukten blir fel...

Lösning: Mixa i studiohögtalare/studiohörlurar eller välj det billigare men tidsmässigt mycket mer krävande alternativet - att behålla dina nuvarande högtalare men att du lär dig dess brister... Jag skulle valt alternativ #1

Postat

Grejen är den att det låter alltid olika i olika högtalare, så mixning och mastering är lite utav en kompensationskunskap; alltså att kompensera/balansera mixen så att den låter så bra som möjligt på så många system som möjligt.

Ett tips är alltså att lyssna på slutmixen på alla dina olika typer av högtalare och hörlurar för att få ett hum om vad som behövs göras..

Sen när du har råd bör du dock köpa dig ett par monitorer; de är bra att ha som lite av referens när man arbetar på låten och skruvar på mixen.

/Daniel

Postat
Ska du kunna mixa på riktigt så krävs det nog ett par riktiga monitorer. Eller ett par schyssta öppna hörlurar typ Koss Porta Pro, om du inte har något liknande redan. Jag skulle tro det skiter sig i hörlurarna för att det blir för mycket bas så att du får oönskad distortion, och basen blir såklart för hög även i stereon. Sänk basen i equalizern... lycka till.

Ett par bra hörlurar kan funka fint, men för all del inte Koss Porta Pro. De låter bra, men de går ju inte att mixa i dem om du vill veta min mening.

Köp ett par AKG-studio-lurar istället 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.