Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har stött på ett litet problem. Innan jag skaffade studiomonitorer körde jag all lyssning via min stereoanläggning, använde högtalarna och kopplade även in mina hörlurar dit. Jag lajnade alltså från mitt ljudkort direkt till stereon. All inspelning gick via mixerbord till ljudkort.

Nu när jag skaffat monitorer så kör jag monitorerna+hörlurar till mixerbordet var det tänkt. men när jag nu lyssnar på mina verk så kommer allt ljud jag spelar upp även in i inspelningen. det verkar som att att jag inte kan få lyssna på musiken medan jag spelar in sången utan att allt kommer med på sångspåret! 🙁

Detta är säkert ett typisktn nybörjarproblem!

Kan jag helt enkelt inte köra via mixerbordet eller vad ska jag ta mig till??

Vore väldigt snällt om någon kunde hjälpa mig med detta!!

Annons
Postat

Vad har du för mixerbord? Det låter inte som det borde vara något problem, men det beror ju på vad mixerbordet har för möjligheter. På mitt mixerbord så har jag knappar för varje kanal nere vid reglarna där jag ställer in till vilka utgångar ljudet ska gå.

Postat

Jag hittade manualen till din mixer på Yamahas hemsida. Den har två separata utgångar. Dels huvudutgången (ST OUT, REC OUT, C-R OUT) och Aux send (AUX1, AUX2). Tyvärr är Aux send i mono, så du kan bara använda den på de två mono-kanalerna utan att sabba stereobilden. Så i praktiken har du bara en mix.

Det verkar alltså inte som det går att göra som du vill. Det här mixerbordet är avsett för live-bruk eller för att spela in allt på en gång, inte för att kunna lyssna på en sak och spela in en annan.

Postat (redigerat)

progg, tack för länken, det var ju precis den läsning jag verkar behöva.

tydal: Oj då, det var ju för jäkligt 😳 tack för den infon. Får se hur jag ska lösa det problemet.. Ett nytt mixerbord kanske dags o skaffa då. vad bör man satsa på om man vill klara av det som jag menar men ändå hålla det på en låg prisnivå??

http://www.zzounds.com/item--BEHUB1204P

Är den nåt vidare, finns det andra i samma prisläge.

Redigerat av AstReam
Postat

Jag använder mej av ett "Behringer 2442 FX-PRO". Där kan du dela upp signalerna i "main mix" och inte mindre än fyra olika subgrupper, allt detta för strax över 3.000 kr...

Postat
Är den nåt vidare, finns det andra i samma prisläge.

Den ser ut att klara dina behov, men vad jag förstår av bilden så kan den inte skicka en kanal till båda mixarna, det vill säga du får för varje kanal välja om du ska höra den i hörlurarna/högtalarna eller om den ska skickas till inspelning. Och det är ju inte helt lyckat kanske, att inte kunna höra vad man spelar in.

Däremot mixern som sewn tipsade om, den fungerar som min, med knappar för varje kanal där du väljer vart ljudet ska skickas, och där kan du välja flera samtidigt.

Postat (redigerat)

Den länken som progg skickade tipsade de om denna, det är en behringer ub1204. Har kollat runt lite och den rekommenderas av de flesta. men om det nu är så som du säger tydal, att jag inte kan lyssna på vad jag spelar in tycks det vara värdelöst?! 😏 finns det någon som använder ett ub1204 och upplever detta problem? Kanske måste jag sträcka mig till ett sådant 2442 bord?

enligt denna så finns det sådana "main mix" som sewn pratade om på ub1204

http://www.musik-service.de/Recording-Misc...95623871de.aspx

Redigerat av AstReam
Postat
men om det nu är så som du säger tydal, att jag inte kan lyssna på vad jag spelar in tycks det vara värdelöst?!

Jo, så det borde ju inte vara så. Jag tittade runt lite mer och hittade ett kopplingsschema för UB1204Pro. Det visade sig mycket riktigt vara så att varje kanal antingen kan skickas till den ena eller den andra mixen, men inte båda samtidigt. Dock så gjorde jag en positiv upptäckt!

Det går nämligen att skicka båda mixarna till det som nämnas control room/headphones.

Med andra ord kan du ansluta högtalarna på control room, hörlurarna på headphones och inspelningen på alt 3/4. Genom att skicka både main mix och alt 3/4 till control room så hör du alla kanaler i hörlurar/högtalare, men bara de du mute:ar skickas till inspelningen.

Och då funkar det som du vill.

Postat (redigerat)

ÅÅÅHH!! Tack Tydal, Du är min gud! 😄 Då blir det att införskaffa sig ett Behringer ub 1204 snarast då 😎

Åter igen, tack för hjälpen!

mvh

AstReam

TILLÄGG:

Hittade en intressant sak på jam.

Alto AMX-100FX. 10-kanals stereomixer med digitala effekter

2 mikingångar, XLR + bal. tele

Trimratt och 48V fantommatn. på mono/mik ingång

2 stereoingångar via bal.tele

Effektiv 3-bands EQ

Peak LED på kanaler och effekt

1 Aux-send post för effekter, pre utgång för monitor

1 Stereo AUX-retur med vol.ratt

24-bit intern DSP med 256 dig.effekter + mute

2 tape retur med switch för main och kontr.rum

Utgångsnivå för hörlur/kontrollrum

Main utgång: balanseradeTRS tele utgångar

Någon som vet något om denna?

Redigerat av AstReam
  • 4 veckor senare...
Postat

Hallå musikskapare!

Fick tag på en kille som sålde ett Behringer ub2222fxpro. Är det ett bättre alternativ än ett ub1204pro, eller är det bara en större modell av denna?

Den fixar väl iaf att splitta kanalerna på det sättet man önskar?

Frågas, kom?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.