Jump to content
Annons

TAPCO S5


DrHans

Recommended Posts

Annons

Jag är väldigt nöjd med mina Tapco S5 iaf. Klart värt pengarna enligt mig.

Är det några specifika frågor du har så är det bara att ställa dom.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att skaffa ett par men tänkte höra lite med er som haft dom ett tag. Det tar ju ett tag att vänja sig och lära känna ett par monitorer.

Känns mixarna bra i andra system?

Är det några problem med basen men tanke på 5" elementet? Att dom inte går djup nog. Ställer det till problem?

Nån som jämfört S5:an & S8:an? ( vad tyckte ni isåfall )

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att skaffa ett par men tänkte höra lite med er som haft dom ett tag. Det tar ju ett tag att vänja sig och lära känna ett par monitorer.

Känns mixarna bra i andra system?

Är det några problem med basen men tanke på 5" elementet? Att dom inte går djup nog. Ställer det till problem?

Nån som jämfört S5:an & S8:an? ( vad tyckte ni isåfall )

Det gick fort för mig att lära mig att mixa i dom och man orkar långa pass. När jag gjort mina mixar så har dom allt som oftast låtit väldigt bra i min Hifi-anläggning (av ganska hög kvalité), min iPod, i Bilen och i bergsprängaren i badrummet.

Vad gäller basen så har jag på några mixar upptäckt lite lustigheter men endast när jag lyssnat på brorsan superstereo som han knåpat ihop själv med egna lådor osv. (elektronik-ingenjör+60-70 000 kr). Men det kan du ju lösa genom att köpa en sub till senare.

För övrigt så sysslar jag mest med gitarrbaserad musik med klassisk rocksättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man behöver en sub för att komplitera dom små elementen, så är dom ju inte längre så prisvärda. Frågan är funkar det bra utan sub? Annars kanske man skulle ha 8:orna.

Lyssnade som hastigast på S5:orna på estrad och tyckte dom lät mycket bra. Försäljaren rekomenderade dom framför 8:orna. Lyssnade inte på 8:orna.

Vad gäller basen så har jag på några mixar upptäckt lite lustigheter men endast när jag lyssnat på brorsan superstereo som han knåpat ihop själv med egna lådor osv. (elektronik-ingenjör+60-70 000 kr). Men det kan du ju lösa genom att köpa en sub till senare.

Vad var det för lustigheter? nått som du lärt dig kompensera för?

Har du lyssnat på andra grejer i brorsans superstereo då? Så du vet hur den låter på andra grejer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar mina också, dock så har jag inte så mycket att referera till andra monitorer.

Dock så blir mina mixar lite vassa i diskanten i hörlurar har jag upplevt.

Beror nog mestadels på akustiken, men brukar ref lyssna i lurar också så

det brukar alltid lösa sig.

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man behöver en sub för att komplitera dom små elementen, så är dom ju inte längre så prisvärda. Frågan är funkar det bra utan sub? Annars kanske man skulle ha 8:orna.

Lyssnade som hastigast på S5:orna på estrad och tyckte dom lät mycket bra. Försäljaren rekomenderade dom framför 8:orna. Lyssnade inte på 8:orna.

Vad gäller basen så har jag på några mixar upptäckt lite lustigheter men endast när jag lyssnat på brorsan superstereo som han knåpat ihop själv med egna lådor osv. (elektronik-ingenjör+60-70 000 kr). Men det kan du ju lösa genom att köpa en sub till senare.

Vad var det för lustigheter? nått som du lärt dig kompensera för?

Har du lyssnat på andra grejer i brorsans superstereo då? Så du vet hur den låter på andra grejer?

Ja alltså dom klarar ju inte av den lägsta basen (typ under 30-40 Hz) så ibland upptäcker man saker där som man inte hört tidigare i brorsans stereo. Men det har inte hörts i NÅGON annan anläggning och jag har hyffsad koll på det numer.

S8:orna har jag hört ska ha en krokigare frekvensbild än S5:orna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar mina också, dock så har jag inte så mycket att referera till andra monitorer.

Dock så blir mina mixar lite vassa i diskanten i hörlurar har jag upplevt.

Beror nog mestadels på akustiken, men brukar ref lyssna i lurar också så

det brukar alltid lösa sig.

/S

Men det finns väl justering för diskant och bas på monitorerna? Skulle det inte hjälpa dig att peta upp diskanten lite? då skulle du ju automatiskt mixa med lite mindre diskant
Ja alltså dom klarar ju inte av den lägsta basen (typ under 30-40 Hz) så ibland upptäcker man saker där som man inte hört tidigare i brorsans stereo. Men det har inte hörts i NÅGON annan anläggning och jag har hyffsad koll på det numer.

Så du har lärt dig att kompensera för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar mina också, dock så har jag inte så mycket att referera till andra monitorer.

Dock så blir mina mixar lite vassa i diskanten i hörlurar har jag upplevt.

Beror nog mestadels på akustiken, men brukar ref lyssna i lurar också så

det brukar alltid lösa sig.

/S

Men det finns väl justering för diskant och bas på monitorerna? Skulle det inte hjälpa dig att peta upp diskanten lite? då skulle du ju automatiskt mixa med lite mindre diskant.

Jo, men jag har den på +2 dB @ 5 kHz, dvs. max på tapco:n 😆

Men slutprodukten brukar bli bra iaf.

/S

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Jag är helnöjd med mina S5:or. Det enda som tar lite tid att lära sig är just basen. Men det är nog inget speciellt för just Tapco. Har aldrig hört några 5":are som går särskilt djupt? Då måste man upp på 8", eller skaffa en sub.

Men som sagt, med lite träning, och ett par bra lurar som basreferens, så håller dom väl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...