Jump to content
Annons

Kompressor på dubbade gitarrspår?

mtornros

Recommended Posts

Hej!

Kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra med mina dubbade gitarrspår (lika starka, pannade l/r 45).

Jag har hittills haft 1 kompressor/gitarr och skickat dem direkt till stereo out, fast jag prövade nu att ta bort de enskilda kompressorerna och lägga en (1) gemensam i en Group channel istället...

Kan dock inte bestämma mig för vad som låter bäst. Det känns just nu som om jag inbillar mig för- och nackdelar när jag lyssnar 🙂

Vad har ni för tankar kring de båda lösningarna, och hur brukar ni själva göra?

Tack, Martin

Redigerat av mtornros
Dela på andra sajter

Annons

Kompguror pannar jag ut mer eller mindre beroende på produktion... På sologitarrer varierar det tex om det är stämmor, gura samtidigt som sång osv. Bara en sådan sak som att panna en leadgitarr som ligger samtidigt med sången ca 15% kan göra väldigt väldigt mycket för arret, utan att man upplever att den är speciellt panorerad.

Dela på andra sajter

Frågan var hur ni brukar göra med kompressorn?

Om jag har två identiska gitarrer kan jag mycket väl tänka mig att gruppa dom och lägga gemensam kompressor och EQ på dom. Allt för att spara lite cpu till något viktigare.

Men är det två kompgitarrer med olika karaktär eller lite olika frasering tycker jag det blir fler nackdelar än fördelar med gemensam kompressor.

Dela på andra sajter

Men är det två kompgitarrer med olika karaktär eller lite olika frasering tycker jag det blir fler nackdelar än fördelar med gemensam kompressor.

Mm, jag bestämde för det också.

Det lät bra när de spelade exakt samma grej, fast så fort den ena lät bli att spela en ton så blev det en jobbig pumpeffekt.

Kör separata kompressorer, fast behåller gruppkanalen pga diverse andra smidigheter.

Dela på andra sajter

Jag lägger på kompressor om det behövs, ju mer distade gitarrrer desto mer är dom ju redan komprimerade. Är det mycket dämpade distgitarrer så lägger jag på en multibandskompressor som endast får jobba typ 100-250Hz. Jag lägger inte slaviskt på en kompressor för sakens skull.

Håller med dig. Fast å andra sidan lägger jag inte slaviskt på en gitarr för sakens skull. 😱

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.