Sebbe (oregistrerad) Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Tja ! Första gången jag besöker detta forumet, men är dock i behov av prof. hjälp 😆. Jag använder mig av : Behringer Eurorack UB2222FX-PRO; TSM MT184S; Kopplar mixern till datorn via "line-in". Detta med hjälp av MINITELE - RCA . Upplever ett oändligt brum och även ett brus, varför detta? Har fått höra att man ska köpa en RCA-kabel med något sorts motstånd som då ska motverka detta. Alla svar uppskattas 😄
Humor Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 vad har du för ljudkort. Jag antar att det är datorns inbyggda och isåfall är det svårt att göra något åt det. Om du upplever att det brummar kan det vara jordbrum. Testa att skära allt under 50Hz och lyssna om det försvinner. Lyssna även hur det du spelar in ett par lurar. Det kan ju vara mixerbordet som brusar. Det är dock inte lika troligt som att ljudkortet är för dåligt samt jordbrum. Lycka till!
Sebbe (oregistrerad) Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 SB Audigy Live 2, så det ska inte vara problem, tror att jag har lokaliserat problemet. Har ingen jordad kontakt, så får köpa en Jordisoleringstransformator och se om det löser saken.
Claes Holmerup Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Kolla också hur du har dragit kablarna. Om du kör med obalanserat (RCA), så är det känsligare än om du kör balanserat. Se till att signalkablarna inte ligger nära 220V-kablarna. Om de ligger för nära, så kommer det nämligen in 50Hz-brum där. Har du lysrör, lågenergilampor eller dimmers i rummet, så är risken stor att även de lämnar ifrån sig brum. När det sedan gäller brus, så är varken SoundBlaster eller Behringer de mest lågbrusiga prylarna som finns precis, men det borde inte vara något extremt högt brus i alla fall...
Sebbe (oregistrerad) Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Vad föreslår ni för kabel mellan mixern och datorn för att få så bra ljud som möjligt? ..
polardark Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Kort kabel, helst balanserad, och helst in i ett ljudkort som har balanserade ingångar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.