kasman (oregistrerad) Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Vilket sätt fungerar bäst att micka en gitarrförstärkare? Hur ska man rikta mikrofonen på bästa sätt Vi kör typ Punk/rock just nu får jag ganska grumligt ljud så man får kopensera det med EQ ganska mycket.
Pluffo Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Utan att egentligen veta något om detta kan jag rekomendera att du köper senaste Studio. Där har du en stor artikell om "heavy-metal"-inspelning, externt via förstärkare och mic. Det kan ju vara något att kolla på kanske.
Pelle Ramberg (oregistrerad) Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Tjena! Kör mkt mickning av förstärkare dock inte rock och punk. Men distljudet ligger mkt i va du har för ingångsvolym och hur du behandlar ljudet innan du spelar in det. Va har du för mic? kör du någon pre amp före? ett annat sätt är att du lägger mindre dist i förstärkaren och utnyttjar distfunktioner i tex. Cubase SX eller Guitar Tracks Pro från Cakewalk, det är oftast bäst att micka en förstärkare med dist i ett utrymme med mindre resonas, då sorterar du bort lite av det ljudet som kan bli för "mkt". Du får på så sätt ett kompaktare och hårdare ljud. Som du senare kan lägga om med en EQ.
Fredrik123 Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 (redigerat) Hello! Klassiska mikrofoner för uppmickning av gitarrstärkare är ju Shure SM57... om du har tillgång till två såna så är det bästa sättet (enligt mig och mina erfarenheter) att rikta den ena exakt centrerat rakt mot en av konerna i kabinettet, max någon cm framför gallret, och den andra i ca 45 graders vinkel alldeles bredvid den första. Sen blandar du dessa i mixern innan du spelar in dem; ca 50% av varje. Flytta en eller båda mickarna (det kan handla om millimeter!) för att få lite olika karaktär på ljudet. Watch out för fasfel! Vid den här typen av extrem närmickning är rummets akustik av minimal betydelse; huvudsaken är att rummet inte är för litet, för då kan inte luften röra sig ordentligt, och resultatet kan låta lite instängt. Vi var med om det när vi spelade in vår andra platta Crossroad för några år sen. Viktigt är också att stärkaren måste låta bra (jag vet, det är helt självklart, men många tror ju att det sker nån form av trolleri när man mickar upp en stärkare), så ner med huvet precis framför högtalarna och lyssna... hur låter det där? Dovt och luddigt? Fräsigt och stickigt? Kompensera med stärkarens EQ redan innan inspelningen. Tänk på att det är hur stärkaren låter precis vid högtalaren som är viktigt, och inte hur den låter i rummet. Andra mickar som är bra till distade gitarrer är Sennheiser MD421. Sist vi spelade in med Storyteller använde jag en SM57 och en MD421, det var helt klart en lyckad kombination. Och sist men inte minst; spela in minst två kompgitarrer och panorera ut dem åt sidorna! Då får du ett brett och trevligt ljud. Hårdrock! Redigerat 22 oktober 2010 av Fredrikgroth
Henrik Andersson Vogel Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Vad Fredrik sa. Låter stärkaren och gitarren bra är du till 90% i hamn. Annars är det mycket lite du kan göra åt saken. Ett tips - ganska ofta kan det låta bättre att inte köra så mycket dist vid inspelning, det blir råare och inte så fräsigt. Hälsningar /Henrik
kasman (oregistrerad) Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Tackar för tipsen. jag ska testa mig fram lite grann nästa gång vi repar. just nu så kommer vi att spela in när vi repar. så just nu kanske det kan bli lite tråkigt att köra med mindre dist :-) och när vi har bestämt oss för vilka låtar vi vill ha på skiva så spelar in ett instrument i taget då kanske man kan laborera med flera mickar. jag körde med preamp men det blev på tok för högt så det sprakade så jag stängde av det. (Delta 1010LT) jag använder en Shure SM57 kopia, det ska vara samma ljud i dom men kanske lite känsligare mot slag och stötar (kvalite)
Morta Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Jag har då personligen fått lärt mig att mickarna ska vara vid kanten av högtalarkonen och inte centern. 🙂 Jag brukar iaf säga som farbror barbro, "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Altså, schysst top, 2 lådor, närmick på varje (sm57, funkar kanon) och sen gillar jag en rumsupptagare. Den schysta rörtoppen ger ett apbra distljud som delas skönt ut på dina 10" och 12":are som sedan mickas upp lite kul, sen eq'ar du de lite olika så du får ett större ljud, blandar i lite rumsklang, och spelar in guran 2 gånger. Där har du min lösning på jävligt skönt rock-kompgitarr ljud. Beprövad taktik som funkar 😎
Henrik Andersson Vogel Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Jag har då personligen fått lärt mig att mickarna ska vara vid kanten av högtalarkonen och inte centern. 🙂[/b] Det finns inte ETT sätt att spela in gitarr. Ute vid kanten får man mest botten, i mitten får man mest topp. Det beror på vad man är ute efter till just den gitarrtagningen i just den låten. Man måste inte heller ha micken i rät vinkel till högtalarlådan, man kan ha den ganska långt utåt kanten och låta den "titta" inåt mitten. Har man två mickar finns det heller inget som säger att man måste ha bägge framför högtalaren. I högtalare med öppna bakstycken kan man prova att micka bakifrån. Och jag har hört folk berätta att de med framgång har satt en basig mick invid handtaget på Marshallstackar... Ytterligare ett sätt kan vara att placera högtalaren en liten bit från en hård vägg, placera micken mellan högtalare och vägg och låta den peka mot väggen. Kort sagt: Det finns inga regler. Utom möjligen den att bra ljud börjar med ett bra instrument, duktiga musiker och ett välljudande rum. Har man de sakerna är det svårt att misslyckas. Hälsningar /Henrik
Morta Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Mickar man lite varstans tappar man dock ljudkvalitet. Det är ett faktum som är vidkommande och uppstår när man t ex mickar med lite knepigt vridna mickar. Men det beror ju självklart på vad man spelar in för musik. Vill man ha jäkligt bra ljud, måste man ha fruktansvärt bra prylar för att göra sådana inspelningar. Men det kanske folk har. Inte jag dock, för jag har inge jobb eller nåt... 🙂
Andreas L Postat 15 maj 2004 Postat 15 maj 2004 Kort sagt: Det finns inga regler. Utom möjligen den att bra ljud börjar med ett bra instrument, duktiga musiker och ett välljudande rum. Har man de sakerna är det svårt att misslyckas. Det är så sant... Problemet med elgitarr, speciellt distad sådan, är att när man står där och lirar och tycker att det låter sjysst, så är det ju väldigt mycket en blandning av både ljudet som kommer direkt ifrån elementet och hela rummets akustik. Så står man där och undrar varför det låter gubbskumt när man lyssnar genom en mickrofon som är placerad utanför gallret... -De få gånger som jag lyckats micka upp en gitarrförstärkare så har den varit på HÖG volym och det funnits en mick vid elemetet och en annan som tar upp rummets akustik. En annan sak som jag tycker att du skall tänka på är att se till att ljudet fungerar i Mono. Även om du använder två mickar och kanske vill lägga den i stereo så MÅSTE den fungera även i mono. Gör den inte det så kommer nog aldrig låta sjysst när du plockar musiken ur studion. (Det gäller förståss inte bara gitarr, utan alla instrument)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.