mcbrain (oregistrerad) Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Problem: Jag har ett band med trummis gitarrist bassist och sångare,men ingen keyboardist. Så vi har mixat bakgrunder i cubase som innehåller keyboardens spår. Hur skall man få detta att lyckas live? Har lite tänkt på att köra ut åt trummisen klick via hörlurar och keyb. spåret via en minidisk eller mp3 spelare. Har någon av er råkat ut för det här så var vänliga och skriv någon kommentar.
sideway (oregistrerad) Postat 14 januari 2006 Postat 14 januari 2006 Hej, vanligtvis brukar man ha 4 ljudspår, 2 stereo ut (utan klick) samt 2 spår till trummisens hörlurar (med klick) så har du en 4 kanals porta eller en dator med flera utgångar så funkar det bra, om nu har en trummis som kan hålla takten villsäga. Glöm inte att alla ljudspår måste vara helt i synk./ Sideway 😳
mcbrain (oregistrerad) Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Det var lite det jag hade tänkt .. Vi tränar nu med en dator och det funkar bra.Men man måste få tag på en bra 4 -porta för en dator är nog lite väl riskabelt ifall XP crashar 🥰
Astor Q (oregistrerad) Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Nu vet jag inte vilken typ av musik ni lirar, men är det inte så att den bygger väldigt mycket på keyboarden och dess ljud är det bästa råd jag kan ge att skippa keyboarden helt vid live-spelning och istället låta gitarren sköta så mycket som möjligt av det. Så gjorde vi på ett par gig i alla fall och det funkade j-kligt bra. Finns annars en stor risk att det blir lite statiskt och man tappar "banddynamiken". Men det beror som sagt väldigt mycket på vilken typ av musik ni lirar. Var inte alls svar på din fråga, men ändå!
rainydays Postat 17 januari 2006 Postat 17 januari 2006 Ett billigt alternativ är ju att köra en mono-kanal till trummisen med klick på och en till PA:t utan klick. Så kan ni använda i stort sett vilken spelare ni vill. Men Astor drar upp en hel del vettiga argument. Om keyboarden är väldigt viktig i en låt kan det ju vara ett alternativ att låta basisten spela det och köra nån form av bas på keyboarden med.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.