Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har försökt hitta info om detta men förgäves.

Jag kör med Logic och undrar om det funkar ihop med en Mbox?

Hade tänkt köpa en sådan men en kompis till mig säger att den bara funkar med Pro tools.

Någon som vet hur det ligger till?

Annons
Postat

Visst fungerar det med Logic men jag skulle starkt avråda dig från att köpa en Mbox om du inte tänkte använda PT. För de pengarna kan du få ett mycket bättre ljudkort. Grejen med Mbox är ju just att man får Pro Tolls LE till.

Postat

Jag kör på en powerbook g4.

Har en preamp som jag inte är helt nöjd med. Tycker att det blir för brusigt.

Tänkte att Mboxen kanske kunde funka bättre. Har möjlighet att låna en av en kompis och prova men som sagt så sa han att det inte skulle funka. Men då gör det det iaf.

Har aldrig jobbat i PT men kanske kan tänka mig att göra det sen.

Postat

Jag kör Logic Pro 7 via M-box ihop med Powerbook G4 och Lacie 250 GB Firewire-disk. Det funkar fin-fint. Sen skall man ju veta hur en m-box funkar. Vad den kan och inte kan.

• 4 månader senare...
Postat
Jag kör Logic Pro 7 via M-box ihop med Powerbook G4 och Lacie 250 GB Firewire-disk. Det funkar fin-fint. Sen skall man ju veta hur en m-box funkar. Vad den kan och inte kan.

Jag testade att köra samma grej fast med express istället. Har det problemet att jag inte lyckas ställa ner samples lägre än 512 i coreaudio. Hur många samples kör du med?

• 1 år senare...
Postat

Vill bara väcka upp tråden för att kolla

1. Kommer min Mbox2 fungera med Logic studio 8

2. Bör jag satsa på ett nytt ljudkort hursomhelst?

Postat

Med Mboxen och PTLE följer ett litet program som heter Digi CoreAudio Manager. Det sköter kontakten mellan Mboxen och Core Audio och måste vara igång för att du ska kunna använda Mboxen med Logic (eller iTunes eller Garageband).

Postat
Med Mboxen och PTLE följer ett litet program som heter Digi CoreAudio Manager. Det sköter kontakten mellan Mboxen och Core Audio och måste vara igång för att du ska kunna använda Mboxen med Logic (eller iTunes eller Garageband).

OK

jag har provat GB lite och Mboxen funkar även om jag hr en del problem med överslag när jag kör mick eller linar in. Det är ett sånt överslag i signalen att det bara blir brus. Om stänger ner, slår av och startar om fungerar det.

Ska man in i den managern och ställa något eller?

Antar att om det nu funkar för GB så kommer det funka för Logic

Postat

Jag har massa dåliga erfarenheter av kombinationen MBox och Logic. Hög latency, tappad synk och allmänt instabilt. Var väldigt mycket stänga av / sätta på ljudkortet för att det skulle börja funka igen.

Postat
Jag har massa dåliga erfarenheter av kombinationen MBox och Logic. Hög latency, tappad synk och allmänt instabilt. Var väldigt mycket stänga av / sätta på ljudkortet för att det skulle börja funka igen.

Jag som just funderade över att ha den kombinationen hemma.

Skumt. Vad är det som gör ett ljudinterface instabilt med vissa typer av program?

Postat

Jag som just funderade över att ha den kombinationen hemma.

Skumt. Vad är det som gör ett ljudinterface instabilt med vissa typer av program?

Dåliga drivrutiner. Mboxarna funkar ju perfekt med protools såklart, och om jag inte har fattat helt fel så går väl inte det över CoreAudio?

Jag bör ju tillägga att mina erfarenheter har ett par år på nacken och det kan säkerligen ha skrivits alldeles briljanta drivrutiner sen dess.

Postat

Skumt.

Jag har inga sådana problem med min Mbox. Visserligen kör jag den nästan uteslutande på min PowerMac G5. Kanske är det skillnad på intel och PPC-stödet?

Det fins ju inte så mycket att ställa in i Managern...Latencyn kan du ju nog påverka...men inte så mycket mer....

Postat
Skumt.

Jag har inga sådana problem med min Mbox. Visserligen kör jag den nästan uteslutande på min PowerMac G5. Kanske är det skillnad på intel och PPC-stödet?

Det fins ju inte så mycket att ställa in i Managern...Latencyn kan du ju nog påverka...men inte så mycket mer....

Nä de va PPC-burkar (dubbelproppade G5or). Ställde man latencyn under 512 samples blev problemen otroligt mycket värre.

Postat

Jag har en Mbox 2 Pro och kör Logic. Har aldrig haft några problem, allt har flytit på som det ska. Konstigt nog så flyter PT LE på ruskigt dåligt med min Mbox. Efter tre-fyra pluggar så klagar PT LE på core audio to slow. Jag har testat med massa inställningar i PT LE, men inte kommit runt problemet än. Därför sitter jag fortfarande med Logic Pro 7 där Mboxen funkar hur bra som helst. Ett lustigt fenomen är dock att utgångarna från Mboxen distar om man drar på för starkt. Om jag ställer volymratten över klockan två så börjar det dista i mina monitorer. Även på hörlursutgångarna är det samma problem. Jag har en kompis som kör Mbox 2 alltså inte pro-variaten och han har precis samma problem. Jag testade också en Mbox 2 innan jag skaffade pro, och jag hade samma problem även där. Jag använder visserligen en liten mixer mellan ljudkortet och mina monitorer. Så jag behöver inte ha så hög volym från ljudkortet utan kan höja på mixen istället, funkar bra det med. Men det är ett mycket lustigt problem. Det är ju ingen fara när man lyssnar på färdigmastrade låtar från någon skiva, då är volymen redan så hög att man inte behöver höja mer än klockan 2. Men om man sitter med något projekt själv i Logic/PT/Cubase så vill man ofta höja volymen då det inte på långa vägar är mastrat.

Jag kan också varna för Mbox 2 om man inte har jordade uttag där man tänkt använda den. Jag hade stora problem med det. Hade problem med ett tjut som lät hela tiden från ljudkortet och andra problem vid inspelningar. När jag bytte till Mbox 2 Pro så löste sig allt. Det har antagligen att göra med att pro-verisonen kör med firewire och icke pro-versionen kör med usb.

Postat

Tack Exil för värdefull information.

De problem jag haft med Mbox2 är följande

1. Ibland blir det bara ett enda ilsket stort brus när jag spelar in från mic eller linar in - det går inte att påverka med reglagen. Det enda som verkar hjälpa är att stänga ner och stänga av macen och så starta om allt igen - då är bruset borta fast jag inte har ändrat någon inställning eller reglage.

2. Ett ihållande piiiiiip i den ena monitorn. Har provat att byta och swicha kablarna men det är hela tiden samma monitor det piiiiper ur. Piiiipet sätter igång när jag startar musikprogrammet - i det här fallet GB - stänger jag det så försvinner piipet. Jag antar att det är GB som "aktiverar" monitorerna via Mboxen. Ljud i övrigt går via macens egna högtalare.

Kan det bero på usb:n eller är det något med monitorn?

• 1 år senare...
Postat

Ska man satsa på ett M-audio kort och PT M-powered i stället för att köra PT på Mbox kort?

Sitter och väntar på min nya iMac och givetvis vill jag köra Logic. Men jag är också grymt sugen på att leka med Pro tools.

Så som jag fattat det hela så går det bara att köra PT med dessa två fabrikat. eller?

Och om M-audio är ett bättre alternativ än digidesign så kan man ju kika runt på lite M-audio kort.

Tänkte slänga ut kring 4000 på ett ljudkort. Så förslag är mer än välkommet.

Postat

jag kör på mini mbox och macbook pro hemma, men även med den gamla hederliga vita imac.

inga problem med mboxen och logic 8 för min del, alls.

om man tänker rent pengamässigt så är pro tools m-powered inte en kanonlösning, då kan det lätt bli dyrare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.