Jump to content
Annons

Disco-tips!


Lindeberg

Recommended Posts

Disco var mycket mer Àn Boney M, Bee Gees och Gloria Gaynor.

Lyssna pÄ följande klassiker och mÄ bra i helgen:

Double Exposure - My Love Is Free

Touch - Love Hangover

Risco Connection - Ain't No Stopping Us Now

Silver Convention - Fly Robin Fly

Bettye Swann - Doin' The Best That I Can

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Inom gelehallon-disco genren frÄn 70-talet sÄ Àr det hÀr min topplista:

Born to be alive - Patrick Hernandez (för doa-körerna)

We are family - Sister Sledge (för clapetoclipet)

Good times - Chic (Ă„rtusendets mest samplade gitarr&bas slinga)

Stayin' alive - Bee Gees (för en fantastisk basgÄng)

Upside down - Diana Ross (en riktigt form-stylad, rÀtt dÄlig men ÀndÄ typisk)

disco-ball.gif

EDIT: Sorry Disco Dan, men det var vĂ€l förstĂ„s just dom hĂ€r lĂ„tarna du INTE ville pusha för den hĂ€r gĂ„ngen 😉

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 mĂ„nader senare...

Det finns egentligen bara ett par, tre discoplattor frÄn 70-talet som fortfarande hÄller, utan vare sig nostalgiska besvÀr och annat tjafs; De tvÄ första franska Voyage-plattorna som valsade runt i hela Europa sÄvÀl som i USA, samt Alec R. Costandinos, eller vad tusan han nu hette, som inte bara gjorde porr-musik (vilket den mesta discon Àr) utan vÀlskrivna saker snyggt producerat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns egentligen bara ett par, tre discoplattor frÄn 70-talet som fortfarande hÄller, utan vare sig nostalgiska besvÀr och annat tjafs; De tvÄ första franska Voyage-plattorna som valsade runt i hela Europa sÄvÀl som i USA, samt Alec R. Costandinos, eller vad tusan han nu hette, som inte bara gjorde porr-musik (vilket den mesta discon Àr) utan vÀlskrivna saker snyggt producerat.

JassÄ det sÀger du

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Inom gelehallon-disco genren frÄn 70-talet sÄ Àr det hÀr min topplista:

Born to be alive - Patrick Hernandez (för doa-körerna)

We are family - Sister Sledge (för clapetoclipet)

Good times - Chic (Ă„rtusendets mest samplade gitarr&bas slinga)

Stayin' alive - Bee Gees (för en fantastisk basgÄng)

Upside down - Diana Ross (en riktigt form-stylad, rÀtt dÄlig men ÀndÄ typisk)

disco-ball.gif

EDIT: Sorry Disco Dan, men det var vĂ€l förstĂ„s just dom hĂ€r lĂ„tarna du INTE ville pusha för den hĂ€r gĂ„ngen  🙂

Ja, men White-ass Studio 54-disco rÀknas inte i DD's trÄd, kompis.

Förresten sÄ hette Chic's Le Freak inte Le freak frÄn början utan var en mordisk bakgrund pÄ temat "Fuck Studio 54",framjammad en natt i Nile Rodgers lÀgenhet efter att han & Bernard Edwards inte kom in pÄ Grace Jones party pÄ "The Five-fo". En liten disco-anekdot.

Mina favoriter;

Linda Clifford - Don't give up

Fat Larry's Band - Act like you know

Rufus Thomas - If there was no music

Brief Encounter - We're gonna make it

The O'Jays - I love music

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns egentligen bara ett par, tre discoplattor frÄn 70-talet som fortfarande hÄller, utan vare sig nostalgiska besvÀr och annat tjafs; De tvÄ första franska Voyage-plattorna som valsade runt i hela Europa sÄvÀl som i USA, samt Alec R. Costandinos, eller vad tusan han nu hette, som inte bara gjorde porr-musik (vilket den mesta discon Àr) utan vÀlskrivna saker snyggt producerat.

Killen med koll. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förresten sÄ hette Chic's Le Freak inte Le freak frÄn början utan var en mordisk bakgrund pÄ temat "Fuck Studio 54",framjammad en natt i Nile Rodgers lÀgenhet efter att han & Bernard Edwards inte kom in pÄ Grace Jones party pÄ "The Five-fo". En liten disco-anekdot.

Är det sĂ„? Roligt!!

Favoriter som jag sjÀlv kommer pÄ utan att tÀnka för lÀnge:

Class Action - Weekend

Tracy Weber - Sure shot

First Choice - Dr Love

Change - Lovers Holiday

Patrice Rushen - Forget me nots

Är detta "White-ass Studio 54-disco" eller inte?!? Vem vet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Förresten sÄ hette Chic's Le Freak inte Le freak frÄn början utan var en mordisk bakgrund pÄ temat "Fuck Studio 54",framjammad en natt i Nile Rodgers lÀgenhet efter att han & Bernard Edwards inte kom in pÄ Grace Jones party pÄ "The Five-fo". En liten disco-anekdot.

Är det sĂ„? Roligt!!

Favoriter som jag sjÀlv kommer pÄ utan att tÀnka för lÀnge:

Class Action - Weekend

Tracy Weber - Sure shot

First Choice - Dr Love

Change - Lovers Holiday

Patrice Rushen - Forget me nots

Är detta "White-ass Studio 54-disco" eller inte?!? Vem vet?

Ja sÄ Àr det.

Det ironiska Àr ju att Le Freak blev nÄgot av ett ledmotiv för klubben.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Favoriter som jag sjÀlv kommer pÄ utan att tÀnka för lÀnge:

Class Action - Weekend

Tracy Weber - Sure shot

First Choice - Dr Love

Change - Lovers Holiday

Patrice Rushen - Forget me nots

Oj - bra lista!

En vĂ€n! 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oj - bra lista!

En vĂ€n!  🙂

SĂ„klart! Din disco-vĂ€n i cyberrymden! đŸ˜±

Ska föresten kolla in den dÀr Bettye Swann-lÄten. Har faktiskt mest hört mer eller mindre svÀngiga soullÄtar med henne, men inte sÄ mycket disco. Kan vara kul.

Om man sedan fĂ„r glida över pĂ„ mindre seriösa lĂ„tar sĂ„ har jag en favorit utom tĂ€vlan: Rick Dees med Disco Duck! 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

James Taylor Quartet som kombinerar sÄvÀl porrfilmsmusik med Starsky & Hutch/Shaft-teman som med funkadelic disco.

//Nemo

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Double Exposure - My Love Is Free

Touch - Love Hangover

Risco Connection - Ain't No Stopping Us Now

Silver Convention - Fly Robin Fly

Bettye Swann - Doin' The Best That I Can

???

kunde nĂ€stan lika gĂ€rna varit lĂ„tarna man aldrig hört. KĂ€nner inte igen en enda av dem. Tror jag var fast i hĂ„rdrockstrĂ€cket under hela sjuttiotalet. đŸ˜±

Tack för tipset. Man fÄr vÀl grÀva pÄ nÀtet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SvÄrt att sÀga nÄgra specifika lÄtar, eftersom det finns sÄ otroligt mycket makalöst bra musik som gjordes pÄ den gamla goda tiden...

NĂ€r man sĂ€ger sĂ„ - Ă€r det ett tecken pĂ„ att man börjar bli gammal...? 😄😄

Det mesta frĂ„n Chic var ju absolut helt magiskt - tack vare Nile Rodgers hĂ€rligt funkiga gitarrlir och Bernard Edwards lĂ€ckra basgĂ„ngar. Dessa bĂ„da herrar gjorde dessutom musik till flera andra band, med samma hĂ€rliga gung. 😎

Brothers Johnson, Delegation, The Whispers, Earth, Wind & Fire och Kool & the Gang tillhör ocksĂ„ de absoluta favoriterna som jag lyssnar pĂ„ Ă€n idag - och inte bara som nostalgitripp, utan för att musiken Ă€r sĂ„ otroligt genomtĂ€nkt och vĂ€lgjord. Den typen av hantverk hör man sĂ€llan nu för tiden... 🙁

Bernard Edwards (Chic) och Louis Johnson (Brothers Johnson) och Mark King (Level 42) Ă€r förresten de som Ă€r anledningen till att basen blev mitt instrument. 🙂 Se dĂ€r - en Disco-anekdot till... :rolleyes:😉 Tack vare deras lĂ€ckra spelande basgĂ„ngar, kĂ€ndes basen mycket roligare Ă€n andra instrument.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Bernard Edwards (Chic) och Louis Johnson (Brothers Johnson) och Mark King (Level 42) Ă€r förresten de som Ă€r anledningen till att basen blev mitt instrument. 😄  Se dĂ€r - en Disco-anekdot till... :rolleyes:  😄 Tack vare deras lĂ€ckra spelande basgĂ„ngar, kĂ€ndes basen mycket roligare Ă€n andra instrument.

Jag Àr ledsen Claes, men du kan inte rÀkna dig som en anekdot Àn.

& JTQ Àr vÀl mer Acid Jazz Àn disco va? Tror att "Blow Up" slÀpptes i mitten av 80-talet. PÄ Acid Jazz-labeln om jag inte Àr helt Ät helvete ute o cyklar & det var deras första slÀpp, eller? SÄ i mitt tycke Àr JTQ ganska lÄngt ifrÄn Funkadelic (vad nu dom har med disco att göra).

Funkadelic Ä sin sida var ju mer inspirerade av Jimi Hendrix & MC5 i sitt skapande, Àven om musiken var djupt rotad i Gospel & klassisk "Atlantic-RnB". Funkadelic slÀppte sin SISTA platta nÄgongÄng i början av 1980 (81-82?) just nÀr discon var som hetast & i sin peak & JTQ var en föraning blott.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Hot Chocolate hĂ„ller Ă€n i dag. Tycker bĂ€ttre om dom nu Ă€n dĂ„. You Sexy thing, Emma tex. Ami Stewart med Knock on wood Ă€r fortfarande oövertrĂ€fad som danshit, i mina öron. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mera tips

En go liten lista som vi sÀger i GBG

Taste of Honey - Boogie Oogie Oogie

Aquarian Dream - You're A Star

Atlantic Starr - Stand Up

Brick - Push, Push

Funk Shun - Got To Be Enough

Donald Byrd - Love Has Come Around

Dynasty - groove control

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Killen med koll.  😄

höhö... vill du ha tvÄ alternativa skivnummer till den patetiskt misslyckade plattan Voyage 3?

Det var vÀl mest detta jag tykte var lite lustigt:

Det finns egentligen bara ett par, tre discoplattor frÄn 70-talet som fortfarande hÄller
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det var vÀl mest detta jag tykte var lite lustigt:
Det finns egentligen bara ett par, tre discoplattor frÄn 70-talet som fortfarande hÄller

Ja..okay...ja du har rÀtt, det var dumt sagt av mig och sÀger definitivt mer om mig Àn om discomusik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Brothers Johnson var grymma ju!!

Det Àr ju nÀstan sÄ man vill plocka upp en bas och slappa lite.

Ja.

Men nu handlade ju trÄden om lÄtarna man inte hör sÄ ofta...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Brothers Johnson var grymma ju!!

Det Àr ju nÀstan sÄ man vill plocka upp en bas och slappa lite.

Ja.

Men nu handlade ju trÄden om lÄtarna man inte hör sÄ ofta...

Fast Love Hangover och Fly Robin Fly spelas ju ganska ofta.

RÀknas texter? DÄ fÄr man kanske framhÄlla "Native New Yorker" med Odyssey. TÀnk att folk dansar till den! Fast den hörs ju ocksÄ ganska ofta... Bra text, dock (sorgsen). "Sandstorm" dÄ? Med La Bionda, alltsÄ (ocksÄ en discosvit i stil med Costandinos "Romeo & Juliet" jag "tjatar" om. Fast den hörde jag i ICAs högtalarsystem nÀr jag skulle köpa mjölk senast. Konstigt...

Thunderthighs dÄ, de dÀr lÀttklÀdda modellerna med Lynsey dePaul i spetsen? Spelas nÄgot annat Àn Central Park Arrest idag? Skulle vara kul att fÄ höra vad de mer gjorde vid den tiden. Lynsey dePaul solo förföll snabbt efter hitsinglen Sugar Me (tycker jag). Men hon "splittrades" vÀl inte förrÀn '79 eller sÄ.

Sen finns ju Supercharges "I think I'm gonna fall in love", en 8-minuters synthdiscolÄt frÄn '78. RÀtt frÀck, men skippa resten av albumet, för bövelen.

Chilly spelas inte heller för ofta idag, vÀl? For your love körde de i nÄ't medley (pÄ platta) med en disco-liknande version av House of the Rising Sun. Tufft, dÄ och ovanligt vÄgade (lÀs: distade gitarrer) för att vara disco.

Nu vet jag! Cerrone spelas inte idag! Supernature Àr vÀl bÀsta? lÄten? eller..?

En instrumental discohit som vÀl inte riktigt hÄller mÄttet var power-playaren Rahni Harris lÄt Six million steps. Undrar hur den hittade till marknaden? FrÀck produktion för att vara pÄ den tiden, antar jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...