Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en budget på typ 20 000 kr och vill ha 88 vägda tangenter. Yamaha S90 eller S90ES är ett alternativ. Ett annat är att köpa ett CME UF8 och en rackversion av någon motif eller triton. Vad skulle ni ha gjort?

Annons
Joru (oregistrerad)
Postat

Jag har ägt en S90 drygt 2år och har varit mkt nöjd med den, har nyligen bytt upp mig till S90ES, fantastiskt härligt instrument att spela på, anslaget är ju en fråga om tycke och smak, men jag tycker det är perfekt. Det akustiska pianoljudet är klart bättre än på S90, bättre effekter och fler arpeggion. Övriga ljud också utmärkta. Tyvärr har Yamaha gjort S90ES 12 cm längre än S90, helt i onödan! Kolla måtten på din bil först, annars kan jag varmt rekommendera S90ES.

Hälsning Johan

Postat

CME UF8 har enligt mig inga bra tangenter! Dom är till att börja med osköna men värre är att dom "fastnar" lite, i två olika musikaffärer har dom haft

demo-ex med tangenter som "fastnar"!

Postat
CME UF8 har enligt mig inga bra tangenter! Dom är till att börja med osköna men värre är att dom "fastnar" lite, i två olika musikaffärer har dom haft

demo-ex med tangenter som "fastnar"!

Oj, undrar om det är nåt man kommer att råka ut för i framtiden? Hittills gillar jag mitt UF8 skarpt och har inga som helst problem med tangenterna!

Postat

Jag skulle satsa på ett Triton rack och köpa ett 88-tangenters midi keyboard.

Själv har jag Triton LE 61 tangenters, men måste köpa till ett USB kort om jag

vill sampla själv. Jag gillar Korgs produkter, och racket är riktigt bra och har förutsättningar att bygga ut med fler ljud i det oändliga.

Joru (oregistrerad)
Postat

Övriga ljud på S90ES är kanon, bra rhodes, basar trummljud synt lead mm. Ljuden är exakt samma som Motif ES serien förutom pianoljudet som är extra fint på S90ES. Stråkljuden är kanske mindre bra, de är samplade med vibrato som man inte kan få bort.

Prova instrumentet, du kommer inte bli besviken.

Johan

Postat

ok...angående syntdelen är det viktigaste för mig att det låter bra, och att det inte "fattas" nåt så att man ändå måste släpa med sig en synt å ställa bredvid. Har ni nåt mer förslag på allround-pryl av riktig kvalitet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.