hippie54 Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Jag håller på med en mix som jag för träningens skull vill få så volymstark som möjligt mitt problem nu är dock så att mina trummor ligger på runt minus 1db när de maxar alltså ingen klippning där, men när jag lägger på ett piano som maxar på minus 8db så klipper det rätt bra i mastern jag förstår att alla kanaler samverkar med varandra men nur kommer jag ifrån detta, tack på förhand använder cubase se1
MrPhil (oregistrerad) Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 (redigerat) Mastern är ju summan av alla kanalerna som skickas till den. Ljudnivåerna plussas på varann. Du kommer undan detta genom att antingen dra ner mastern så mycket som det slår över noll, eller så drar du ner kanalerna tills det inte klipper mer. Vilket som funkar bäst är olika på olika program. Redigerat 11 januari 2006 av MrPhil
Orro Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Det hjälper också att panorera ut saker och ting.. lägger du allt i mitten kan du inte ha samma volym på kanalerna som om du lägger ut det åt sidorna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.