Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på med en mix som jag för träningens skull vill få så volymstark som möjligt mitt problem nu är dock så att mina trummor ligger på runt minus 1db när de maxar alltså ingen klippning där, men när jag lägger på ett piano som maxar på minus 8db så klipper det rätt bra i mastern

jag förstår att alla kanaler samverkar med varandra men nur kommer jag ifrån detta, tack på förhand

använder cubase se1

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mastern är ju summan av alla kanalerna som skickas till den. Ljudnivåerna plussas på varann.

Du kommer undan detta genom att antingen dra ner mastern så mycket som det slår över noll, eller så drar du ner kanalerna tills det inte klipper mer.

Vilket som funkar bäst är olika på olika program.

Redigerat av MrPhil
Postat

Det hjälper också att panorera ut saker och ting.. lägger du allt i mitten kan du inte ha samma volym på kanalerna som om du lägger ut det åt sidorna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.