MarAfrem Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Om jag spelar gitarr och sjunger blir det sällan falskt. När jag spelar in måste jag först spela in guran och sedan lägga på sången. (Fördel: man kan lägga sång flera gånger och välja bästa fraseringarna) Med gitarren i lurarna blir det annorlunda med sången. Flera gånger har jag upptäckt att jag sjungit falskt här och var, när allt är färdigmixat 😎 Antagligen känner man vibrationerna i kroppen från gitarren när man spelar och sjunger samtidigt. Man vill väl inte dra på alltför mycket i lurarna om man vill ha hörseln kvar? Är det någon som har erfarenhet av det här? Är det här något man helt enkelt vänjer sig vid i längden? 😎 Vad tror ni om att spela in live med två mickar (en gtr, en sång)?
Claes Holmerup Postat 11 januari 2006 Postat 11 januari 2006 Visst kan du köra med två micar. Nackdelen är att du får mycket läckage, så att det kan bli skumt om du behöver klippa ihop ett par tagningar för att någonting blev fel i den ena... Om du har lättare att fixa intonationen på det sättet, så kan det kanske ändå vara värt läckaget...? Det kan annars också vara bra att träna på att sjunga utan att spela. Det är ju ingen nackdel att klara båda delar... 🙂
Mr Fancy Pants Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Den vanligaste orsaken till problem med intonering brukar vara dålig medhörning. Försök att hitta en bra mix mellan kompet och din egen röst. Det är alltid skönt med lite reverb eller så i lyssningen, men ju mindre man har, desto lättare brukar det vara med intoneringen. Många gör också så att de lättar lite på ena luren för att höra sig själva mer som de är vana vid. Detta brukar funka bra! Lycka till!
Fredster Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Den vanligaste orsaken till problem med intonering brukar vara dålig medhörning. Försök att hitta en bra mix mellan kompet och din egen röst. Det är alltid skönt med lite reverb eller så i lyssningen, men ju mindre man har, desto lättare brukar det vara med intoneringen. Många gör också så att de lättar lite på ena luren för att höra sig själva mer som de är vana vid. Detta brukar funka bra!Lycka till! Precis det gäller att hitta en medhörning som fungerar för dig, kanske har du för mycket sång i lurarna….eller för lite. Har man för mycket bas i lurarna så är det lätt att hamna lite snett också eftersom det har en tendens att grumla (?) till ljudbilden.
MarAfrem Postat 12 januari 2006 Trådstartare Postat 12 januari 2006 Tack för givande tankar. Det känns så självklart att jag ska lära mig sjunga utan att spela samtidigt 😄 Ska prova lite EQ inställningar så jag slipper höja och höja volymen (inte bra för öronen!). Nu har jag ingen sång i lurarna, eftersom jag blev störd av att höra min egen röst. Men det ska nog också gå att vänja sig vid Mikael
Fredster Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Tack för givande tankar.Det känns så självklart att jag ska lära mig sjunga utan att spela samtidigt 😆 Ska prova lite EQ inställningar så jag slipper höja och höja volymen (inte bra för öronen!). Nu har jag ingen sång i lurarna, eftersom jag blev störd av att höra min egen röst. Men det ska nog också gå att vänja sig vid 🙂 Mikael Om du inte hör dig själv i lurarna så blir det svårt att sjunga rent 😉 Jag vet att det känns skumt i början men sätt igång och öva på det.....du tjänar på det i längden.
Altzi Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Om du inte hör dig själv i lurarna så blir det svårt att sjunga rent 😆 Jag vet att det känns skumt i början men sätt igång och öva på det.....du tjänar på det i längden. Det är sant, jag har pga av att jag inte haft utrustning för det innan fått lära mig att sjunga "rent" (det blir inte alltid så 😆 ) utan medhörning och nu är det lurigt att lära sig sjunga med medhörning. ☺️ Allt handlar nog om vad man är van vid.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.