ChrioN Postat 12 maj 2004 Postat 12 maj 2004 (redigerat) problemet löst...men scrolla ner lite för att se mitt nya problem. mixerrelaterat. Redigerat 13 maj 2004 av ChrioN
Lundin Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Klickar du MIC on på wamirack och har ett linjenivåinstrument, typ synt, blir det inget bra.. i värsta fall slår du samtidigt på 48Volts fantommatning som bl.a kondensatormikrofoner kräver... med MIC-signal får du en onödig förstärkning på signalen.. kolla efter någon inställning som heter "line" eller nåt. Angående ditt projekt i Cubase: Har du lyckats göra en knasinställning som t.e.x att routa en IN-kanal direkt till en UT-kanal får du värsta rundgången när du drar upp volymregeln i Cubase, tänk oxå på att Cubase SX 2 har INPUTGAIN till samtliga initerade audiokanaler..vilket kan innebära att den kan stå på +30db förstärkning om du råkat komma åt shiftknappen när du klickat runt... kolla upp detta... Så fort du startar ett project i Cubase slavas ljudkortet genom ASIO protokollet och alla inställningar som görs gällande Audio in / ut kommer då att sparas ihop med ditt project... sparas det någon knasinställning samtidigt som du sparar projectet, är det bara att börja leta.. är det en inställning i ljudkortets egen kontrollpanel är det bara att leta rätt på den med och återställa... Lycka till /D
ChrioN Postat 13 maj 2004 Trådstartare Postat 13 maj 2004 (redigerat) Det är en mikrofon, och det fantommatas genom mackiebordet. Om jag har "trimmen" alltså gainen till mikrofonen på mixern ställd på noll så kommer inget brus, men om jag drar upp den till "U" som är det optimala enligt manualen så brusar det rätt mycket...har det något att göra med att man måste sätta "mic on" i wamiracks egna mixer? Om jag kopplar in mikrofonen direkt till ljudkortet så är det tyst. men så fort den går genom mackiebordet så brusar det mycket. är det något fel på bordet då? har testat olika ingångar och utgångar... Jag har gjort ett test nu, med en behringer gammal och sliten dynamisk mik. Sladden lär inte heller vara av högsta kvalitet och den är obalancerad, men ni lär ju höra skillnaden: Helt oproccessat, när micken går genom mixerbordet står gainen på "U" och trim på noll, alltså ingen alls. först genom ljudkortet i 5 sekunder, sedan tystnad i 5 sekunder, sedan genom mixern i 5 sekunder, sedan tystnad i 5 sekunder. Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 13 maj 2004 av ChrioN
Lundin Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Hmmm... har inte Wamirack en egen mickingång med 48V fantommatning? ( på 3-polig XLR)..det låter som om du har alldeles för hög förstärkning någonstans i.a.f...alltså inte nivåanpassat mellan mixer och ljudkort.. Kör du med Dynamisk eller Kondensatormick / rörmick / stormembran? Mackieborden har mycket bra preamps och brusar knappt nåt med reglarna på unity...så felet borde inte ligga i bordet... Det går inte att jämföra en dynamisk mick och en Kondensatormic rakt av.. det är två helt olika tekniker som används.. /D
ChrioN Postat 13 maj 2004 Trådstartare Postat 13 maj 2004 (redigerat) Jag har testat både med en stormembransmick (Studio Project C1) och den dynamiska. båda brusar lika mycket... Det känns som att det har nått att göra med wamiracks virtuella mixer där man måste klicka på mic on för att det ska bli nått ljud...att signalen både förstärks där och i mackiemixern... Jag tror det är mixern som är pajj... MEN. När jag spelar in linjesignaler som går genom mixern så är det tyst minsann! blir inte klok på detta.. Redigerat 14 maj 2004 av ChrioN
Lundin Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 (redigerat) Om du kör med micken i Mackiebordet ska du inte ha MIC = ON i Wamirack !!!!..och absolut inte 48Volten påslagen.... 😆 1. StormembransMick i Mackiebordet -> 48Volt på , Gaina upp signalen så mycket du kan utan att det börjar brusa..signalen går sen från mackibordet in på vanliga line-in i ljudkortet.. 2. Dynamisk Mick i Mackiebordet -> 48Volt av , Här ska du inte behöva gaina speciellt mycket..signalen går sen från mackibordet in på vanliga line-in i ljudkortet.. 3. StormembransMick i Wami-rack -> då slår du på 48Volten+MIC=ON så att ingången blir tillräckligt känslig... det kan ju givetvis vara nåt som gått sönder i Mackien...men har du provat dom andra kanalerna med samma resultat, borde inte felet ligga i bordet... Hoppas det löser sig.. -EDIT- Ska kolla Wami's hemsida om jag kan få en bild av vad det kan vara för strul.. /D Redigerat 16 maj 2004 av demoniqus
Lundin Postat 16 maj 2004 Postat 16 maj 2004 (redigerat) Har du kollat så ingång och utgång är matchade mot mixern? alltså om du kör -10 i mackiebordet ska du köra -10 i Wamirack...och motsvarande +4-inställning om det är den nivån du kör. Det gör en ganska drastisk skillnad om man inte har rätt matchad signal, till och från, in och ut... /D Redigerat 16 maj 2004 av demoniqus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.